leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg
internationaal ondernemen in Zuid-Korea

Zakendoen in Zuid-Korea: het land van ICT, healthcare en chaebols

Dat de Zuid-Koreaanse economie sterk groeit, is geweten. Is het potentieel uitgeput of liggen er nog kansen voor Vlaamse ondernemers? In dit artikel ontdek je de mogelijkheden en uitdagingen. (foto: Copyright Flanders Investment & Trade)

De Zuid-Koreaanse economie

Vandaag heeft Zuid-Korea de op 10 na grootste economie ter wereld en een levensstandaard die sterk aanleunt bij vele Europese landen. Bovendien is er een gunstig investerings- en belastingklimaat voor de zogeheten ‘chaebols’: de typisch Zuid-Koreaanse conglomeraten die intussen zijn uitgegroeid tot megabedrijven (Samsung, Lotte, LG, SK, Hyundai, …).

Drang om vooruitgang te boeken

Frederik De Potter (Vertegenwoordiger bij Flanders Investment and Trade in Zuid-Korea): “Eén van de sleutelelementen van de sterke Zuid-Koreaanse groei is ongetwijfeld hun unieke arbeidsethos en drang om vooruitgang te boeken.”

Doordat het land een exportgerichte economie heeft, is het gevoelig aan internationale bewegingen. Denk maar aan het opkomend protectionisme in de VS en de vertraagde groei in China. Voor 2019 liggen de verwachte groeicijfers rond de 2,7%, wat laag is naar Zuid-Koreaanse normen. Ook de werkloosheid en snelgroeiende vergrijzing zijn reële uitdagingen.

Frederik De Potter: “Maar geen nood: de groeimarges zijn nog lang niet uitgeput. Wie de markt leert kennen, ziet al snel opportuniteiten. Zo staan o.a. healthcare, ICT, voeding en drank hoog op de prioriteitenlijst.”

Wat betekent dit voor Vlaamse internationale ondernemers?

Frederik De Potter: “Buitenlandse spelers zijn in Zuid-Korea meer dan welkom. Vele bedrijven maken gebruik van de ‘chaebols’ om complementaire diensten of producten te leveren, zodat zij geen concurrenten maar klanten worden.”

Vandaag zijn er mooie opportuniteiten voor zogeheten MedTech-bedrijven: medische apparatuur, farmaceutische producten, innovatieve technologische oplossingen, ... Maar ook de scheepsbouw, auto-industrie, financiële en milieusector zijn vragende partij voor hardware- en softwaretoepassingen.

Frederik De Potter: “Ook naast ICT zijn er grote kansen. Denk maar aan de Zuid-Koreaanse voedselvoorziening, die sterk afhankelijk is van import (met huidige tekorten aan varkens- en rundvlees, granen, veevoeders en gevogelte). Daarnaast zien we een groeiende markt voor gezonde en hoogwaardige voedingsproducten, en zijn Zuid-Koreanen grote voorstanders van geïmporteerde degustatiebieren en andere ‘speciale’ dranken.”

Wil je meer weten over internationale handel? Ontdek dan hier alle landeninformatie.

Is Zuid-Korea een ‘makkelijke’ exportbestemming voor Vlaamse ondernemers?

Sinds juli 2011 regelt een vrijhandelsakkoord tussen de EU en Zuid-Korea de wederzijdse import en export. Bijna alle industrie- en landbouwproducten kunnen intussen vrij verhandeld worden.

Frederik De Potter: “Bovendien pakte het akkoord ook belangrijke niet-tarifaire handelsbelemmeringen aan voor auto’s, farmaceutische producten, medische hulpmiddelen en elektronica, en leidde het tot een vooruitgang op het gebied van concurrentiebeleid en intellectuele eigendommen. Sinds het akkoord steeg de Europese export naar Zuid-Korea met 53%.”

Het voorbeeld van Childhome: hoe zij stapsgewijs de Zuid-Koreaanse markt veroveren

Childhome uit Kontich ontwerpt veilige en stijlvolle baby- en peuterartikelen voor klanten in meer dan 50 landen. Hierbij neemt Zuid-Korea een speciale plaats in. Zo werd in 2015 hun allereerste ‘flagship store’ geopend in Seoul: een winkel waar alle 700 producten van het bedrijf te koop zijn.

Cédric Rodrigues (International Sales Director bij Childhome): “Normaal verkopen we enkel via gespecialiseerde winkels en winkelketens. Maar om onze sales in Zuid-Korea – en bij uitbreiding Azië – te stimuleren, stippelden we samen met onze Zuid-Koreaanse distributeur een langetermijnplan uit, dat vandaag zijn vruchten afwerpt.”

Intussen werkt Childhome ook met distributeurs in Hongkong, Japan en Singapore, waardoor het Aziatische aandeel in de totaalomzet gestegen is naar 8%.

Cédric Rodrigues: “Dichter bij huis voel je zelf aan wat de consument wil. In een exportbestemming zoals Zuid-Korea is het beter de opvolging van het voortdurend veranderende consumentengedrag toe te vertrouwen aan een lokale partner. Bovendien is dit een enorm voordeel op het vlak van certificering: onze distributeur geeft aan hoe wij onze handleidingen en verpakkingen moeten produceren, en hij doet de rest.”

Meer weten over zakendoen in Zuid-Korea?

Als pas gepromoveerde wereldeconomie, geflankeerd door grootmachten China en Japan, is Zuid-Korea een uitstekende uitvalsbasis om de Aziatische markt te bespelen. Flanders Investment and Trade ondersteunt Vlaamse exporteurs om hier voet aan de grond te krijgen en een geschikte lokale partner te vinden.

Frederik De Potter: “Dat laatste is vaak nodig om taalproblemen, financieringskwesties en onduidelijkheden over invoerdocumenten en certificeringen te verhelpen. Zuid-Koreaanse zakenpartners staan daarbij gekend als hoogopgeleide, ambitieuze en hardwerkende mensen die op zoek gaan naar een haalbaar, toekomstgericht businessplan waar alle partijen baat bij hebben.”

Wil je meer weten over internationale handel, ontdek dan hier alle landeninformatie, of stel je vraag via onderstaand formulier.

Lees ook:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Flanders Investment and Trade

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Flanders Investment and Trade

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials