Liers burgemeester: Frank Boogaerts

Klantenpotentieel uit de regio biedt ondernemingskansen in Lier

Bedrijfsbeheer

Het Lierse stadsbestuur is vastbesloten om het kernwinkelgebied in het centrum van de stad nog te versterken. “Uit onderzoek blijkt dat de economische aantrekkingskracht van Lier op de omliggende gemeenten groter is dan omgekeerd,” zegt burgemeester Frank Boogaerts.

“Daaruit kan je als individuele handelaar of handelsketen besluiten dat Lier voldoende potentieel heeft om er een zaak te beginnen. Het klantenpotentieel bestaat niet alleen uit de 35.000 inwoners Lierenaars, maar ook uit vele shoppers uit de omliggende gemeenten. Volgens de cijfers zijn ze met 200.000 in totaal.”

Liers winkelgebied zo groot als Wijnegem Shopping Center

Boogaerts: “In het Lierse kernwinkelgebied vinden we zomaar eventjes 209 winkelpanden. Dat zijn er ongeveer evenveel als in Wijnegem Shoppingcenter. Het gaat om 68 filialen van grotere winkelketens en 141 zelfstandigen. Uit tellingen blijkt dat die samen jaarlijks 68.400 unieke klanten lokken voor recreatief winkelen. En daarnaast zijn er nog onze 90 cafés en eetgelegenheden die ‘Lierke Plezierke’ mee definiëren. Ook ons historisch erfgoed en de 400 evenementen die jaarlijks worden georganiseerd op Liers grondgebied zijn duidelijke aantrekkingspolen.”

Lier: ‘centrumstad’ zonder overheidssubsidies

“Met onze 35.000 inwoners zijn we officieel geen centrumstad,” zegt burgemeester Frank Boogaerts. “Dat betekent dat we als stadsbestuur niet kunnen rekenen op enige vorm van overheidssubsidie. Uit onderzoek blijkt echter dat het totale verzorgingsgebied van Lier zo’n 200.000 inwoners telt. In de praktijk zijn we in feite dus wel een ‘centrumstad’, met een grote aantrekkingskracht op detailhandel en horeca.”

In het Lierse kernwinkelgebied vinden we zomaar eventjes 209 winkelpanden.

“Uit onderzoek blijkt bovendien dat de economische aantrekkingskracht van Lier op de omliggende gemeenten groter is dan omgekeerd. Daaruit kan je als individuele handelaar of handelsketen besluiten dat Lier voldoende potentieel heeft om er een zaak te beginnen.

Lees ook: Mechelen mikt op zelfrijdende bussen en wonen boven winkels

Lier speelt haar troeven uit met passantentelling

Boogaerts: “Sinds enkele jaren hebben we als stadsbestuur een retailexpert onder de arm genomen. Die voert allerhande kwantitatief en kwalitatief onderzoek uit. Samen met de gegevens over de bezettingsgraad van onze vijf parkings en onze continue passantentelling generen we belangrijke informatie waarop we ons beleid kunnen bouwen.

In de periode van de kerstmarkt zien we zelfs meer dan 40.000 passages.

Die passantenmetingen gebeurt op drie plaatsen op onze winkelas. Het gaat om de Grote Markt, de Antwerpsestraat en het station. Uit die tellingen blijkt dat er op die plaatsen dagelijks tussen de 1.500 tot 4.000 potentiële klanten voorbijkomen. In de periode van de kerstmarkt zien we zelfs meer dan 40.000 passages. Met deze cijfers kunnen we naar ondernemers stappen om hen ervan te overtuigen dat Lier een interessante stad is er om een zaak te starten.

Lees ook: Lier bekampt leegstand met premie van 10.000 euro

‘Winkelen in Lier’ moet klanten uit buurgemeenten lokken

Boogaerts: “Verder vragen we aan bezoekers onder andere waar ze vandaan komen, waarom ze Lier bezoeken, hoeveel ze er spenderen, in welke mate ze de stad appreciëren, enz. Al deze informatie heeft geleid tot de uitgave van een folder ‘Winkelen in Lier’ die we in de stad en de omliggende gemeente hebben verspreid op 60.000 exemplaren. Het zijn initiatieven om nog meer shoppers aan te trekken ten voordele van onze handelaars.”

Lierse kmo-zones bieden voldoende plaats voor de 150 kmo’s

Naast de kleinhandel, de horeca en bussenbouwer Van Hool met zijn 3.000 werknemers in Lier, telt de stad nog 150 kmo’s verspreid over twee kmo-zones: Duwijck I en Duwijck II.  Samen zijn die goed voor een tewerkstelling van 2.239 personen. Deze sites, waarvan de laatste inmiddels een tiental jaren oud is, zijn volledig volgebouwd. Of er bijkomende nood is aan kmo-percelen is niet zo duidelijk. Een studie die we daaromtrent besteld hebben, heeft geen eenduidig resultaat opgeleverd. Mijn aanvoelen is dat er zich momenteel geen bijkomende vraag naar kmo-gronden stelt. Mogelijk heeft dit te maken met onze geografische ligging; niet echt dicht bij een autostrade. Dat soort ligging trekt normaal gezien makkelijker kmo’s aan.”

alle grafieken per stad_Tekengebied2 LIER.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven