leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog op de agenda bij Brother

Bij maatschappelijk verantwoord Ondernemen (MVO) streven bedrijven systematisch naar economische (Profit), sociale (People) en milieu (Planet) verbetering. Met honderden MVO-activiteiten in heel Europa neemt Brother zijn sociale verantwoordelijkheid op in de landen waar ze actief zijn.

Het bedrijf dat professionele oplossingen aanbiedt om te printen, scannen en labelen, vindt partnerschappen met de lokale gemeenschappen belangrijk. Dat is te merken aan de altijd maar groeiende lijst van MVO-initiatieven. Van het redden van het regenwoud tot het inzamelen van geld voor kankeronderzoek. Het zijn maar enkele partnerschappen van de Brother kantoren. We zetten er enkele wat uitgebreider op een rij. De opgesomde acties zijn een kleine greep uit de liefdadigheidsactiviteiten die Brother ondersteunt. Maar ze maken een verschil in het leven van duizenden mensen.

Cool Earth voor een koelere aarde

Sinds 2008 steunt Brother deze non-profit organisatie. Cool Earth werkt samen met inheemse bevolkingen over de hele wereld om de vernietiging van het regenwoud te stoppen. Cool Earth geeft lokale dorpelingen de steun die ze nodig hebben om een inkomen te verdienen uit het bos zonder het te kappen. Met de hulp van Brother heeft Cool Earth meer dan 70.000 hectare regenwoud gered met een opslagcapaciteit van meer dan 37 miljoen ton koolstof.

De Europese kantoren van Brother dragen hun steentje bij door de gebruikte inkt- en tonercartridges van hun klanten in te zamelen en te recycleren. Dit levert vitale fondsen op voor Cool Earth.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen, dat is ook investeren in de toekomst van groene energie

Transport is verantwoordelijk voor ongeveer een vijfde van de wereldwijde CO2-uitstoot. Ingenieurs over de hele wereld zoeken naar manieren om alternatieve energiebronnen aan te wenden. In 2021 werd Brother Belgium sponsor van het Agoria Solar Team, een team van gepassioneerde ingenieursstudenten van de KU Leuven die een zonnewagen, BluePoint Atlas, bouwden.

Met de steun van de partners van het team werd de auto getest in de 'Solar Challenge Morocco' - een vijfdaagse race van 2.500 km tegen acht andere wagens op zonne-energie. De bedoeling was niet alleen om te winnen, maar ook om mensen te laten nadenken over de mogelijkheden van koolstofarme mobiliteit in de toekomst.

Bescherming van zeldzame luipaarden in Rusland

Brother werkt in het kader van zijn maatschappelijk verantwoord ondernemen beleid sinds 2018 samen met de Far-Eastern Leopard Support Foundation en het Kedrovaya Pad Nature Reserve. Dat is het oudste dierenreservaat van Rusland. De stichting voorkomt stroperij en bosbranden, die het voortbestaan van de Amoerluipaarden bedreigen. En het sponsort projecten die de natuurlijke habitats van de luipaarden veiligstellen.

Brother schenkt een deel van de opbrengst van de verkoop van de vier populairste tonercartridges aan de stichting. Brother werd in 2020 de sponsor van een vijf jaar oud mannelijk luipaard, 'Onisan' of 'Brother' in het Japans, genoemd.

Ondersteuning van bosdieren

Brother in Polen steunt het Sowi Dwór Centrum voor de rehabilitatie van wilde dieren in Jarocin. Het centrum geeft zieke en gewonde wilde dieren de juiste verzorging en bereidt ze voor op een terugkeer naar de vrije natuur. Brother hoopt meer levens te redden door een couveuse voor kleine dieren ter beschikking te stellen. Die beschikt over een automatische temperatuur- en vochtigheidsregeling, zuurstof en vernevelaar-aansluiting.

Jongeren helpen hun vaardigheden te verbeteren

In het Verenigd Koninkrijk schonk Brother £ 2.000 aan het Greater Manchester Team van het Duke of Edinburgh Award. Het DofE-programma helpt jonge mensen hun praktische vaardigheden en hun gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen. De donatie droeg bij tot een overweldigend succes. Van de 6.335 jongeren die aan het programma deelnamen, kwam meer dan een derde uit een moeilijk milieu. Samen leverden zij een indrukwekkende 83.655 uur vrijwilligerswerk aan gemeenschapsprojecten. 2.255 vrijwilligers behaalden een certificaat van verdienste. 370 leiders voltooiden een virtuele opleiding en er werden 223 Gold Awards uitgereikt.

Werken aan de verbetering van de gezondheid en het welzijn van mensen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen doet Brother Frankrijk dan weer door zich in te zetten voor de verbetering van de gezondheid en het welzijn in zijn gemeenschappen. Het bedrijf steunt 'A chacun son Everest'. Dat is een liefdadigheidsinstelling voor kinderen die aan kanker of leukemie lijden en vrouwen die van borstkanker herstellen. Deze organisatie helpt hen hun zelfvertrouwen terug te winnen en een nieuwe start in het leven te maken. Zij steunen ook ‘Parrains par Mille’ dat emotionele en educatieve hulp biedt aan kwetsbare kinderen en gezinnen. De ondersteuning van ‘Si on rêvait’ zorgt er dan weer voor dat zieke kinderen hun school-, emotionele en sociale leven weer opbouwen.

Brother is ook betrokken bij de inzameling van plastic doppen voor ‘Les bouchons de l'Espoir’ van de Franse Parasports Federatie. Zo zamelt het bedrijf geld in om gehandicapten te voorzien van een aangepaste uitrusting die ze nodig hebben voor hun dagelijkse activiteiten en om op hoog niveau te sporten.

Helpen in de strijd tegen kanker in de wereld

Onder de naam 'The Golden Ring Project' motiveert Brother zijn medewerkers om de strijd tegen kanker te steunen en deel te nemen aan activiteiten voor fondsenwerving. Dit creëert een gevoel van eenheid en een gezamenlijk doel op wereldwijde schaal. Zo zijn er initiatieven in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Noorwegen.

In 2020 ontving Brother de ‘Japan Cancer Society Award’. Dat is een erkenning voor de langdurige inspanningen om mensen bewust te maken van kanker. Deze wordt toegekend aan organisaties die belang hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en daardoor opmerkelijke prestaties leveren over kankerbewustzijn en preventieactiviteiten.

Wil je meer weten over MVO of hoe Brother jou van dienst kan zijn als duurzame partner? Neem dan contact op via onderstaand formulier.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Brother

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Brother

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials