Met Fabriek Logistiek steunt provincie Oost-Vlaanderen duurzame mobiliteit en energiegebruik

Bedrijfsbeheer

Logistiek, mobiliteit en duurzaamheid. Het zijn anno 2020 kernbegrippen in het economisch beleid van de provincie Oost-Vlaanderen. Oost-Vlaanderen zet in samenwerking met de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) tal van projecten op. Een aantal ervan kregen ronkende namen als Fabriek Logistiek, Avatar en Biertrein. Volgens gedeputeerde Kurt Moens, verantwoordelijk voor Economie, moeten ze ook in tijden van corona de economische bedrijvigheid in Oost-Vlaanderen een duw in de rug geven.

Fabriek Logistiek

Een vlot transport van goederen van bij de fabriek naar het distributiecentrum en uiteindelijk naar de eindklant is voor elke ondernemer van groot belang. Niet langer alleen omwille van het rendementsgegeven, maar ook wat duurzaamheid betreft. Daarom heeft het provinciebestuur besloten om samen met de ondernemers alles in het werk te stellen om de logistieke ketting efficiënter en duurzamer te maken. Het meest recente initiatief hiervoor is de oprichting van Fabriek Logistiek, de eerste logistieke testruimte in België.

(Lees verder onder de foto)

Fabriek Logistiek

Testcentrum voor logistieke oplossingen

Kurt Moens: ‘Dit praktische testcentrum brengt alle logistieke toepassingen en technologieën, kennis en ervaring, theorie en expertise samen. Ondernemers kunnen er hun logistieke vragen en problemen voorleggen én in een realistische en bedrijfsveilige omgeving nieuwe oplossingen uittesten.”

Fabriek Logistiek is gevestigd op het bedrijventerrein Eiland Zwijnaarde en bestaat uit drie units. In unit 1 en 2 gaat het om testen en samenwerken. De eerste unit focust op palletwerking, de tweede is gericht op e-commerce. Beide ruimtes zijn individueel of samen te huren op dagbasis of langer. Ze zijn voorzien van procestechnieken voor alle onderdelen van warehousing: ontvangst, opslag en verzending. In deze ruimtes kunnen ondernemers uittesten of een nieuwe technologie of procesaanpassing de verwachte meerwaarde genereert. In deze derde ruimte biedt VDAB een tijdelijk trainingsplatform aan. Ideaal voor wie op zoek is naar een logistieke opleiding of vervolmaking voor nieuwe en bestaande logistieke processen.

Avatar: gebruik van de binnenvaart optimaliseren

“Maar er is nog meer,” vindt Kurt Moens. “Ook in de stadscentra kan de mobiliteit worden geoptimaliseerd. Zo is er het project Avatar, waarbij het hoofddoel is te kijken in welke mate de binnenvaart geautomatiseerd kan worden zodat deze economisch rendabel kan worden. Bijgevolg zal deze dan ook meer gebruikt worden waardoor op termijn hopelijk veel vrachtwagens van de weg gehaald kunnen worden. In dit project ligt de focus op vervoer van afval en palletgoederen tussen distributiecentra buiten de stad naar binnenstedelijke hubs.e

(Lees verder onder de foto)

logistiek binnenvaart

Biertrein, drie maal per week

“En dan is er nog de Biertrein, een provinciaal pilootproject. Sinds drie jaar zijn de vele biertransporten per vrachtwagen vanuit Jupille naar de provincie Oost-Vlaanderen vervangen door een biertrein. Die bevoorraadt drie keer per week het distributiecentrum van Delhaize in Ninove. Daarmee worden jaarlijks zo’n 5.000 vrachtwagens van de weg gehouden.”

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials