leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg
Andre Van Halewijck

Over de balans tussen professionele passie en economische haalbaarheid

Bedrijfsbeheer

Vier jaar geleden werd Uitgeverij Van Halewyck door Pelckmans overgenomen. Voor uitgever André Van Halewyck was dat toen een bevrijding. Vandaag is hij op zijn 68ste opnieuw klaar voor het ondernemerschap.

Maar eerste blikt hij samen met kmoinsider terug op zijn voorbije carrière. De uitgever is onlosmakelijk verbonden aan enkele opmerkelijke bekende Vlamingen: beursgoeroe Jean-Pierre Van Rossem, opstandige priester Rik Devillé, judocoach en politicus Jean-Marie De Decker, muzikant en wereldreiziger Jan Leyers, kerkjurist Rik Torfs, persoonlijkheden waarlangs een rode draad loopt. Ze strijken graag in tegen de haren van de goegemeente. Dat non-conformisme is op het eerste zicht afwezig bij de strafste uit zijn stal: prominent prijsbeest Jeroen Meus.

“Die heeft ons dat jaar uit de rode cijfers gehaald. Maar dat hij voor zijn uitgaven van ‘Dagelijkse kost’ voor Van Halewyck koos, is wel niet toevallig: het klikt écht tussen ons.”

Een gedreven uitgever

“Mijn gedrevenheid heb ik ontdekt bij Kritak (Kritische Actie) in Leuven: ik zat al op jonge leeftijd bij de bron én ontdekte snel wat ik wel en niet kon. Als student voelde ik al dat ik als schrijver tekortkwam en ik besefte ook dat ik geen politieke aspiraties moest koesteren. Ik kan wel een sterke analyse maken, maar niet tegen de klok. In snelheid zou ik altijd gepakt worden door politici pur sang als Bart De Wever of Louis Tobback. Gelukkig ontdekte ik ook wat ik wel goed kan. Ik heb oog en oor voor mensen met een boeiend verhaal. Mensen die iets te vertellen hebben en dat bovendien ook gedreven kunnen. Als uitgever probeerde ik hun belangrijke boodschap helder en ‘zonder ruis’ bij het publiek te brengen. Ik heb altijd een zwak gehad voor mensen die durfden stellen: de keizer heeft geen kleren aan.”

Wederzijds vertrouwen is essentieel

Volgens André Van Halewijck is wederzijds vertrouwen een essentieel element om aan een succesverhaal te bouwen: “Als een schrijver mijn vertrouwen wist te winnen, kon het echte werk beginnen. Ik ben er vandaag meer dan ooit van overtuigd dat we voor een gedreven schrijver met een goed verhaal altijd wel een publiek vinden. Ik wil goede verhalen een sterke stem geven, al is die stem steeds dissidenter in een milieu waar men zich steevast afvraagt of daar wel een publiek voor is. Men wil dus bij voorbaat weten of het genoeg zal opbrengen of men begint er niet aan. Zulke managementstijl ligt mij minder.”

Andre Van Halewijck

Levert investering rendement op?

“Wie als uitgever hoopt om de jackpot te winnen, kan beter met de echte lotto meespelen. Boeken blijken vaak een investering die geen rendement oplevert. Als uitgever moet je verplicht op zoek naar een balans tussen professionele passie en economische haalbaarheid. Ik heb economie gestudeerd en één van de dingen die ik heb onthouden is de ‘wet van Pareto’: 20% van het aantal producten zorgt voor 80 % van de omzet. In de boekensector is dat nog ingrijpender: 5% van de titels zorgt voor 95% van de omzet. 95% van de titels zorgt dus voor slechts 5% van de omzet. Je doet als uitgever permanent aan interne subsidiëring. Tot voor een tiental jaar sprak men in Nederland van een bestseller als een boek de kaap van 100.000 exemplaren overschreed. Vandaag is 20.000 het nieuwe 100.000. Bij Van Halewyck hebben we met Jeroen Meus enkele keren zo’n piek gehaald. Ik ben dankbaar dat ik dat heb mogen meemaken.”

Marketing in de uitgeverswereld

Om succes te boeken als uitgever is visibiliteit belangrijk en televisie is volgens André Van Halewyck het meest geschikte medium: “Herman Brusselmans verkoopt meer boeken als hij zetelt in de jury van De Slimste Mens of wat vuilbekkerij komt spuien op televisie bij Matthijs van Nieuwkerk in het Nederlandse programma ‘De Wereld draait door’(DWDD).”

Plaats voor uitgeverijen tussen podcasts en social media?

“Of er nog plaats is voor boeken vandaag? Angèle Manteau, de iconische uitgeefster, stelde dat er om de tien jaar een bedreiging is voor het boek. Wel, datzelfde boek houdt al 500 jaar stand. Als uitgever moet je wel anders sturen. Ik hoop met mijn nieuwe projecten een soort van keurmerk te kunnen zijn, een stempel die professionele content in een verleidelijke verpakking garandeert. Ik denk dat een uitgeverij met een reputatie kan zorgen voor een krachtige en gefundeerde tegenstem voor hetgeen via sociale media op de wereld wordt losgelaten.”

Boodschap op juist moment verkondigen

André Van Halewyck geeft een voorbeeld: “Anuna De Wever heeft een belangrijke boodschap waarmee ze een massa mensen kan mobiliseren, maar het incident op Pukkelpop bewijst dat een deel van de publieke opinie zich tegen haar kan keren als ze die boodschap op een verkeerd moment in de wereld zet. Ik denk dat een beklijvend boek bij een sterke uitgever haar klimaatboodschap extra betekenis kan geven. Daarnaast zijn er nog tientallen verhalen die tegen de haren instrijken van de machthebbers, die erom smeken om verteld te worden. Het kriebelt om ermee naar buiten te komen. En als het kriebelt, moet je schrijven! Ik ben zelf heel benieuwd welke rol ik ga spelen in dat volgend hoofdstuk!”

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials