leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Welke bedrijfswagen moet je kiezen?

Start-ups

Een auto is voor de meeste jonge ondernemers die klanten moeten bezoeken of die leveringen moeten uitvoeren, een noodzakelijk kwaad. Welke wagen moet een ondernemer vandaag kiezen? Aan welke voorwaarden moet voldaan worden?

Elk bedrijf dat producten of artikelen uitvoert, heeft behoefte aan een efficiënte bedrijfswagen die in alle omstandigheden tegemoet komt aan de eisen van de bestuurder om snel, soepel en ontspannend het verkeer te trotseren én makkelijk te parkeren valt in stedelijke omgevingen.

Welke auto specifiek bij je past, is een vraag die je zelf alleen maar kan beantwoorden. Je moet altijd rekening houden met de functie die de bedrijfswagen moet vervullen. Dient de wagen om klanten te bezoeken? Dient de wagen om bestellingen uit te leveren? Moet je voornamelijk stadsverkeer trotseren of moet je vooral uitleveren doorheen het land of zelfs het buitenland? Moet je als hersteller veel meenemen voor je klantenbezoeken? Het zijn allemaal vragen die voor elk van de lezers afzonderlijk dienen beantwoord te worden.  Als je een garage contacteert om informatie in te winnen over de mogelijkheden, zijn dit wel de elementen die je aan de autoverkoper moet voorleggen. Maar er zijn nog andere criteria die van bijzonder groot belang zijn.

Een wagen kopen of huren?

Een auto kopen als starter, neemt al meteen een flinke hap uit je budget. Je mag toch stellen dat je op een minimaal budget van 25.000 euro moet rekenen, aangevuld met de wettelijke verplichtingen van inschrijving, wegentaks, verzekering, abonnement op pechdienst enz. 

De vraag kan gesteld worden of het in de gegeven omstandigheden niet verstandiger is van een bedrijfswagen te huren of te leasen. Laten we de belangrijkste basiseigenschappen van de verschillende soorten ‘leningen’ op een rijtje zetten.

Financiële leasing  - De leasingmaatschappij verhuurt de auto voor een bepaalde periode (gemiddeld 4 à 5 jaar) aan een bedrijf, waarbij de auto wordt afgeschreven naar een vooraf vastgelegde restwaarde van 15% of minder. Op basis van de resulterende afschrijving, de toe te passen rentevoet en de inschrijvingstaksen wordt de maandelijkse huurprijs bepaald. De leasingnemer zorgt zelf voor alle andere diensten rond de auto. De leasingmaatschappij blijft gedurende het contract juridisch eigenaar van de auto, terwijl de leasingnemer een aankoopoptie heeft om aan het einde van het contract de auto aan de vooraf bepaalde restwaarde over te nemen. Financiële leasing is een louter financiële dienst, waarvan de kosten als vast actief geboekt worden op de balans van het bedrijf. Deze formule kan dus een impact hebben op de kredietrating. Ze wordt doorgaans gebruikt door mensen die er baat bij hebben om relatief hogere autokosten te declareren en achteraf de auto aan een minimaal bedrag (5 of 10%) over te nemen, bijvoorbeeld voor exotische wagens in managementvennootschappen.

Financiële renting - De basiseigenschappen zijn dezelfde als die van financiële leasing, met dat verschil dat de restwaarde bij renting nooit minder dan 16% van de aanschafwaarde van de auto mag bedragen en dat de facturen voor de maandelijkse huur verrekend worden als kosten in de resultatenrekening (en dus niet op de balans van het bedrijf komen). Ook hier zorgt de huurder zelf voor de verzekering en het onderhoud, hoewel dat vaak optioneel wordt aangeboden. Deze formule is de eerste stap naar operationele leasing en wordt vaak gebruikt door kleinere bedrijven die zelf meer tijd kunnen besteden aan hun wagenpark of die de voordelen van operationele leasing niet kennen of onderschatten.

Operationele leasing - Operationele leasing gaat een stap verder op het vlak van dienstverlening. Niet alleen de financiële kant wordt verwerkt in de maandelijkse huur, maar ook een uitgebreid (en vaak moduleerbaar) aanbod aan diensten zoals onderhoud, verzekering, vervangwagen, brandstof, banden enzovoort. De leasingnemer betaalt een vast maandelijks bedrag en hoeft zich verder geen zorgen te maken. Deze all-in formule garandeert een stipter onderhoud van de auto, waardoor de restwaarde meestal hoger ingeschat wordt en de maandelijkse huurprijs dus relatief lager komt te liggen. Aan het einde van een operationele leasing gaat de auto terug naar de leasingmaatschappij die zelf instaat voor de herverkoop. Er bestaat geen rechtstreekse aankoopoptie voor de leasingnemer, hoewel dat in de praktijk alom meer wordt aangeboden, zelfs met garantie. Operationele leasing is enorm populair, ook bij kleinere bedrijven. De beheersrisico’s en administratieve lasten liggen bij de leasingmaatschappij, terwijl de huurder profiteert van scherpe prijzen en all-in service.

Wat zijn de fiscale gevolgen?

Voor het nemen van een autoverzekering is het verstandig van enkele partijen een offerte te vragen. Er zijn vaak enorme prijsverschillen tussen de autopolissen die door de verschillende maatschappijen aangeboden worden. Vraag alleszins bij meerdere partijen een prijsofferte en vergelijk nadien.

Een auto kopen, leasen of renten is een beslissing die je neemt in samenwerking of overleg met je boekhouder. Die kan best oordelen wat het best thuishoort in het soort van activiteiten die je ontwikkelt en die door de vennootschap best kunnen gedragen worden.
Als je een of meerdere bedrijfswagens inschrijft op de firma dan heeft dat ook fiscale consequenties.  Hierna een overzicht van hoe de bedrijfswagen fiscaal dient beoordeeld te worden vanaf 2009. Als het om een wagen voor een medewerker gaat, maakt de wagen deel uit van de loonenveloppe. Dit is voordelig voor zowel de werknemer als werkgever. De werknemer hoeft geen enkele kost te dragen m.b.t. het voertuig.

De werkgever draagt alle kosten waarop geen werkgeversbijdragen verschuldigd zijn. De werknemer krijgt dus gratis een auto ter beschikking, maar dient deze – in zijn persoonlijke belastingsaangifte – rekening te houden met ‘voordeel van alle aard’ dat hij gekregen heeft omdat hij de wagen ook voor privégebruik inschakelt. Dit voordeel is afhankelijk van de afstand tussen de woon- en werkplek én de fiscale PK van de wagen.

Indien de afstand woon/werkplek 25 km enkel of minder bedraagt dan wordt het voordeel berekent op 5000 km;  is deze afstand meer dan wordt het voordeel berekend op 7500 km. Voor de fiscale PK wordt een forfaitair kilometertarief toegepast dat jaarlijks geïndexeerd wordt. In hiernaast bijgevoegde tabel kan je dit forfaitair kilometertarief aflezen

Extra steunmaatregelen op komst

Bij het ter perse gaan is de Vlaamse regering in gesprek met de andere regeringen om te komen tot de hervorming van de autobelastingen. Voor een milieuvriendelijke auto zullen minder belastingen moeten worden betaald in de toekomst dan voor een vervuilende wagen. Het is misschien een reden om hiermee rekening te houden bij de aanschaf van een wagen. 
Vlaams minister van Leefmilieu, Hilde Crevits (CD&V) heeft een premie voorzien om de installatie van halfopen roetfilters op Euro 3-dieselwaens te promoten. Deze wagens zijn gebouwd in de periode 2000-2005. Dankzij de roetfilter kan de schadelijke uitstoot van fijnstof gehalveerd worden en bijgevolg de luchtverontreiniging verminderen. De subsidie bedraagt 80 procent van de totale kostprijs van de filter en kan oplopen tot maximaal 400 euro. Ze geldt enkel voor particulieren.

Opgelet voor verkeersboetes

Verkeersboetes kunnen niet afgeschreven worden in het bedrijf. Verkeersboetes worden beschouwd als een persoonlijke fout en moeten dus ook persoonlijk betaald worden.De boetes kunnen dus niet ingeschreven worden in de boekhouding van het bedrijf.

Lees hierover meer in het artikel 'Hoeveel kost uw wagen u fiscaal in 2010?'

Kilometervergoeding

Ambtenaren krijgen een forfaitaire kilometervergoeding wanneer ze in opdracht verplaatsingen met eigen wagen moeten doen. De fiscus aanvaardt dat dezelfde (maximale) forfaitaire kilometervergoeding in privébedrijven uitgekeerd worden.

Jaarlijks wordt deze forfaitaire kilometervergoeding herzien op 1 juli en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Voor de periode van 1 juli 2009 tot en met 30 juni 2010 bedraagt de kilometervergoeding maximaal 0,3169 euro per km. Op 1 juli 2010 wordt het aangepaste tarief voor de periode van 1 juli 2010 tot 30 juni 2011 in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.

Info

www.allcarrent.be
www.autogids.be
www.renaultretailgroup.be
www.sbb.be
www.gman.be

Bron: kmo-starter 2010

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Starship 44

  • RH-Office bv

Bekijk de socials