leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Post Covid-19: hoe gaan we om met de veranderingen?

Strategie

Wat na Covid-19? Hoe gaan we met de veranderingen om en in welke omstandigheden? HR-dienstverlener Mentorprise organiseerde een netwerkcall met kmo-bedrijfsleiders. Conclusie van deze virtuele bijeenkomst: niets ligt nog vast. Een verslag.

Hoe gaan we om met Covid-19?

Begin mei 2020 werden de coronamaatregelen versoepeld en is de exit uit de lockdown ingezet. Dit betekent ook dat bedrijven voor grote uitdagingen komen te staan. Vele vragen rijzen: wat na Covid-19? Hoe gaan we met alle veranderingen om? Welke acties moeten we ondernemen? En in welke omstandigheden zullen onze mensen moeten werken? Kortom, begrippen als ‘leidinggeven’ en ‘werken’ krijgen potentieel een nieuwe definitie.

Tijdens deze #ManagingAfterCovid-19 netwerkcall stonden 3 vragen centraal:

1. Wat is de impact van de coronacrisis op de organisatiecultuur?

2. Wat is de impact op  het bestaande businessmodel?

3. Wat is de impact op persoonlijk leiderschap?

Gemis aan fysiek contact

Opvallend, in de antwoorden op deze 3 vragen was er één terugkerende factor: het gemis aan fysiek contact tijdens het werk. In tijden van lockdown zijn we met z’n allen verplicht om onze interne vergaderingen online te organiseren. (Samen)werken via het scherm is echter minder evident dan gedacht om verschillende redenen.

De fysieke afwezigheid van collega’s heeft ook repercussies op de werksfeer en de connectie binnen het team. Wanneer de werkdruk daalt, kan het presterend vermogen van medewerkers hieronder leiden. Managers moeten hun team vanop afstand stimuleren en kunnen weinig controle uitoefenen. Dat maakt de taak natuurlijk niet gemakkelijker. Om de band sterk te houden en de sfeer te optimaliseren zijn korte ‘good morning’ calls en digitale afterwork events een oplossing.

Langzaam keren we met z’n allen weer naar kantoor terug. De vraag is alleen hoe dit dan precies zal verlopen. Alles wijst erop dat de coronacrisis sporen zal nalaten. Thuiswerken zal mogelijk meer de norm worden en kans bestaat dat we een minderheid van de weekdagen op kantoor zullen doorbrengen. Op die manier wordt het aantal medewerkers in eenzelfde ruimte beperkt. Een mogelijk voordeel dat uit deze manier van werken zal voortvloeien, is dat we efficiënter werken.

Fysieke vergaderingen tot de essentie beperken

De dagen waarop we ons op bureau bevinden, zullen we zoveel mogelijk meetings organiseren. Daarbij zal het belangrijk zijn om vergaderingen tot de essentie te beperken. Op die manier limiteren we ook het fysiek contact met anderen. Iedereen stapt goed voorbereid in de vergadering en blijft to the point. Ook commerciële afspraken zullen zo praktischer verlopen. Uiteraard zijn face-to-face gesprekken het meest doeltreffend, maar vaak vinden deze al plaats zonder zicht op verdere business. Door een voorafgaandelijke digitale screening kan nadien bepaald worden of de verplaatsing al dan niet noodzakelijk is. Dit zal niet alleen tijdsefficiënter zijn, maar het kan ook een positieve financiële impact hebben.

Conclusie: niemand heeft de waarheid in pacht

De conclusie van deze digitale call is dat niets vastligt. Uit vragen ontstaan meer vragen, sluitende antwoorden zijn er niet. Niemand heeft op dit ogenblik de waarheid in pacht. Iedereen wacht af hoe de situatie vordert en hoe zijn/haar business uit deze crisis zal komen. Een zekerheid is wel dat deze netwerkcall bedrijfsleiders aanmoedigt om positief naar de toekomst te kijken. Fijn ook om met collega-managers hierover van gedachten te wisselen.

Meedoen?

Ook lid worden van het #ManagingAfterCOVID-19 panel? Stuur dan een mail naar hannelore.candries@mentorprise.be en ontvang een ticket voor de volgende call.

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Horecaforces

  • Wise Holding - Otherways

  • Gephyra

Bekijk de socials