leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg
Carole Lamarque, marketing en founding partner Duval Union

Unfair Advantage: hoe zet je jouw concurrenten buiten spel?

Strategie

Als je je ‘Unfair Advantage’ wilt uitspelen, moet je denken en doen als een cheeta, het snelste dier dat op het land leeft. Dat is ook de titel van het nieuwste boek van Carole Lamarque, een uitgave van LannooCampus. Hierin geeft ze business modellen voor waardecreatie in veranderende markten.

Elke ondernemer heeft behoefte aan een Unfair Advantage

Vandaag heeft iedere ondernemer behoefte aan een Unfair Advantage. Niet alleen multinationals, maar ook KMO’s en zelfstandig ondernemers. Carole Lamarque: “Want de wereld is je dorp, geografische afstanden verdwijnen in ons digitale tijdperk. Rivalen, concullega’s komen razendsnel en onverwacht uit alle hoeken. Goed zijn is niet langer goed genoeg. Als je niet uitpakt met een Unfair Advantage, speel je niet meer mee. Je verdwijnt of wordt opgeslorpt. Door je krachten met concurrenten te bundelen, blijf je wel overeind, maar vaak verlies je je naam, je bedrijf. Dit scenario kan vermeden worden door het Unfair Advantage model toe te passen.”

Door onder meer je snelheid, focus, territorium en wendbaarheid op punt te zetten, laat je je concurrenten gissen naar je aantrekkingskracht en zet je jezelf in de schijnwerpers.

De auteur is zich wel degelijk bewust dat je met de recepten uit haar boek alleen je pijlen kunt richten op hetgeen wat binnen je macht ligt.

Wat betekent: Unfair Advantage?

We vroegen aan de auteur om er een definitie op te plakken.

Carole Lamarque: “Een Unfair Advantage maakt je extreem uniek, zeer moeilijk kopieerbaar en consistent eigenzinnig. Daardoor ben je relevant en geef je je klanten een magnetische meerwaarde over een langere periode. Alles wat je doet en op de markt brengt, is daar het gevolg van. De concurrentie benijdt jouw bedrijf en niet omgekeerd. Je Unfair Advantage is altijd relatief en hang je niet aan de grote klok.”

In het internettijdperk geven competitieve voordelen nog weinig garantie

In 1985 schreef Michael Porter, hoogleraar aan Harvard Business School, een van de meest invloedrijke business bestsellers van de 20ste eeuw: Competitive Advantage. Porter definieerde twee manieren waarop je voorsprong neemt op je concurrenten: ofwel geef je gelijke waarde voor een lagere prijs (lowcost) ofwel geef je meerwaarde voor een premium prijs (differentiatie).

Kan je met je competitieve voordelen overleven, groeien of excelleren? Carole Lamarque denkt van niet: “De kans dat iemand je kopieert en overtroeft, is groot. Wat je nodig hebt, is iets uniek. Iets wat niemand kan kopiëren of overtroeven. Je eigen kracht staat voorop. Dat maakt het verschil tussen een Unfair Advantage en een competitief voordeel.”

Ambitieuze bedrijven en visionaire leiders zijn altijd klaar voor de toekomst

“Toen ik nog aan de slag was bij Proximus, hadden we een actieplan in geval de buitenlandse concurrentie hier zou landen. Zeven jaar na elkaar werd dat plan elk jaar uit de kast gehaald, geüpdatet en weer teruggelegd. Het was toen nog te vroeg voor de lancering van dat plan. Maar we waren wel voorbereid, in tegenstelling tot andere Belgische spelers. Misschien denk je dat Proximus klaar is voor de toekomst omdat het een groot bedrijf is? Ik draai het om: Proximus is een groot bedrijf omdat het klaar was voor de toekomst”, benadrukt Carole Lamarque.   

Over de auteur

Carole Lamarque is expert innovatieve marketing en founding partner bij Duval Union. Ze heeft twintig jaar ervaring in extreem competitieve markten en marketing bij bedrijven als Shell, Proximus, Sanoma Media en Telenet. Eerder schreef zij het boek ‘Influencers’ dat ook bij Lannoo Campus verscheen.

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Horecaforces

  • Gephyra

  • Wise Holding - Otherways

Bekijk de socials