Succesvol = integraal + menselijk+ generatiebewust

Bedrijfsbeheer

“Het nieuwe werken” (#hnw), “The New World of Work” (#nwow), … Je kan geen vakblad openslaan of het gaat over nieuw, anders of slimmer werken, … Maar wat is nu zo nieuw, anders en slimmer als vroeger?

Het huidige, post-industriële denken zet de mens - niet meer het proces - centraal als kritische productiefactor in ons bedrijf. Dit kritische wordt nog versterkt door krapte op de arbeidsmarkt en door instroom van een totaal andere generatie medewerkers. De babyboomers en generatie X begrepen elkaar nog min of meer. Met generatie Y of de digitale inboorlingen ligt dat toch wel anders. Zekerheden worden in vraag gesteld, beloningscomponenten spreken niet meer aan. De Nieuwe medeWerker versus De Oude Manager is een feit.

Niets zo belangrijk dus om als bedrijf een werkvorm aan te nemen die de eigen missie niet loochent én de medewerkers weet te stimuleren. Een misverstand is echter dat het invoeren van thuis- of afstandswerken, een nieuw kantoorgebouw, het gebruik van hippe smartphones of tablets, ... dé oplossing zal zijn. Organisaties dienen zich wel een aantal fundamentele vragen te stellen zoals “Hoe kan ik zo efficiënt en effectief én tegelijk zo klantgericht mogelijk werken?”, “Wat betekent MVO voor ons bedrijf?”, “Wat maakt onze onderneming aantrekkelijk op de arbeidsmarkt?”, en “Welk kantoorconcept, organisatiestructuur en managementstijl passen hierbij?”. Een heldere en vooral integrale visie en duidelijk leiderschap, waarbij elk individu weet welk resultaat er verwacht wordt, zijn dus key.

Je visie is dan misschien wel nieuw of anders, maar niemand zegt dat je van nul moet beginnen. Zijn er kansen (nieuwe regelgeving, nieuw gebouw nodig, ...) om op in te spelen? Zo zet je misschien al een stap in de goede richting? Dat je zelf in je visie gelooft, is legio, maar ken je ook het ideeëngoed van alle betrokkenen? Al te vaak vertrekken we van onszelf en spiegelen dit. Nu, zelfs rekening houden met ‘die andere’ garandeert nog geen succes, wel een hefboom: veranderen is immers emotie! Alles staat of valt met het voeren van de dialoog, weerstand gebruiken om de werkvorm te verbeteren, de confrontatie aangaan. Een verandering in één facet van de organisatie schudt vaak alles door elkaar en vraagt dan ook een integrale, menselijke en generatiebewuste veranderaanpak.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials