Vilvoorde lokt kleinhandel met heraanleg van stadscentrum
De recente heraanleg van de Grote Markt, de ondergrondse parking met 200 parkeerplaatsen, het autovrij maken van enkele winkelstraten. Het zijn enkele belangrijke initiatieven die het stadsbestuur van Vilvoorde genomen heeft om de binnenstad weer aantrekkelijk te maken voor handelaars en shoppers. Het aanbod aan horecazaken voldoet qua aantal en diversiteit aan de lokale vraag, maar heel anders is het gesteld met de kleinhandel. Burgemeester Hans Bonte spreekt van een duidelijke mismatch tussen vraag en aanbod.
Vilvoordse kleinhandel kan demografische groei niet volgen
Burgemeester Hans Bonte: “Het aantal inwoners van Vilvoorde groeit jaarlijks met 1,3 à 1,5 procent. Dat betekent dat er elk jaar netto zo’n 700 inwoners bijkomen. De lokale kleinhandel in het stadscentrum biedt momenteel onvoldoende aanbod. We kampen met het probleem van leegstand. In het verleden stond zelfs zowat een derde van de handelspanden leeg. Dat is nefast voor de lokale handel.”
Stad en Broeilab pakken strijd tegen leegstand aan
Hans Bonte: “Gelukkig heeft het stadsbestuur in samenwerking met de vzw Broeilab het tegenoffensief ingezet. Eigenaars van leegstaande handelspanden moeten tijdelijk geen leegstandbelasting betalen als ze hun huurprijs laten zakken en hun pand dus opnieuw aantrekkelijker maken voor startende of andere investeerders. We zien dat het initiatief werkt. Er duiken inderdaad nieuwe handelszaken op. Vaak gaat het om tijdelijke initiatieven, maar sommige krijgen ook een permanent karakter. Belangrijk is dat die lege etalages verdwijnen uit het straatbeeld.”
Vilvoordse parkeerinfrastructuur voldoet aan de vraag
Hans Bonte: “Om de binnenstad nog aantrekkelijker te maken voor nieuwe investeerders heeft het stadsbestuur tijdens de vorige legislatuur belangrijke infrastructuurwerken doorgevoerd. De Grote Markt is intussen opnieuw aangelegd en is nu autovrij. De parking hebben we ondergronds gebracht. Daar is er nu plaats voor 200 wagens, het dubbele van de bovengrondse capaciteit. Naast de parking onder de Grote Markt hebben we in het centrum ook nog de bovengrondse parking in de Rooseveltlaan aan de rand van het handelscentrum op vijf minuten wandelen van de Grote Markt. Aan parkeerplaatsen hebben we momenteel dus geen gebrek.”
Interesse van ondernemers voor Vilvoordse binnenstad stijgt
Hans Bonte: “De heraanleg van de Grote Markt en het verkeersvrij maken van enkele winkelstraten heeft de interesse van ondernemers om een handelszaak te openen in het Vilvoordse stadscentrum waar aangewakkerd. Onze inspanningen – die weliswaar tijdelijk voor flink wat ongemak en omleidingen hebben gezorgd - resulteren intussen in een aantrekkelijker stadshart. En wat blijkt? Grotere handelsketens en bovenlokale spelers hebben weer interesse om zich bij ons te vestigen. Geregeld contacteren grotere supermarktketens ons met de vraag of er in Vilvoorde voor hen nog plaats is. Dat is er ook. Maar er is nog één probleem: Uplace. Zolang het Uplace-verhaal niet definitief van de baan is, blijven de investeerders twijfelen.”
Ringtrambus tussen Brussel en Vilvoorde moet shoppers lokken
Hans Bonte: “De strategische ligging van Vilvoorde is altijd een belangrijke economische troef geweest. Belangrijk is echter dat we de mobiliteit strak in de gaten houden. Daarom zijn we tegen de komst van Uplace dat voor een verkeerscongestie zou zorgen. Wel opgetogen zijn we over de komst van de Ringtrambus, die Vilvoorde zal verbinden met de stad Brussel, de Heizel en de luchthaven. Het is een mobiliteitsvriendelijke manier om meer shoppers naar Vilvoorde te lokken. Voor de realisatie van de Ringtrambus investeren we op ons grondgebied voor 40 miljoen euro aan infrastructuurwerken. Intussen zijn alle vergunningsaanvragen ingediend zodat we binnen een aantal maanden de definitieve beslissing kunnen verwachten. We hopen alvast een deel van de werken in de tweede helft van dit jaar te kunnen uitvoeren.”
Vilvoorde wil baanwinkels in oude Renaultfabriek
Hans Bonte: “Naast de handels- en horecazaken in het stadscentrum moeten we uiteraard nog ruimte creëren voor handelszaken die een grotere bedrijfsoppervlakte nodig hebben. Zo willen we van de oude Renaultfabriek een clustering van baanwinkels maken met daarbij ook zaken voor sport en recreatieve activiteiten.”
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
Agentschap Innoveren & Ondernemen