leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Zo blijf je als bedrijf ook morgen relevant

Bedrijfsbeheer

Met het Trendrapport 2023 ‘Wellbeing & Sustainability’ beschrijft B-Tonic, dochteronderneming van verzekeringsmaatschappij Baloise, de route naar een duurzame toekomst. Trendwatcher Herman Konings vult aan met enkele opvallende internationale tendensen.

B-Tonic ondersteunt bedrijven bij de uitbouw van een strategisch en duurzaam welzijnsbeleid. De belangrijke takeaways uit hun trendrapport:

  • De SDG’s (Sustainable Development Goals) openen nieuwe marktopportuniteiten voor meer dan 11 miljard euro/jaar.
  • 86 % van de burgers verwacht dat CEO's zich openlijk uitspreken over maatschappelijke uitdagingen.
  • 68 % van de medewerkers en 81 % van het topmanagement verkiezen een beter welzijn boven stijgen op de carrièreladder.
  • 59 % van medewerkers verandert van job als de arbeidsvoorwaarden elders beter zijn.
  • Als medewerkers zich bevlogen voelen, leidt dat tot 33 % meer winst en 125 % minder burn-outs.
  • Tegen 2026 zal een kwart van de mensen ten minste één uur per dag in de metaverse (netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes) doorbrengen. Diensten in virtuele werelden zullen tegen het einde van het decennium zo’n 1,5 miljard euro toevoegen aan de wereldeconomie.

SDG's zetten de koers

De why van dit trendrapport is even actueel als cruciaal: zet mens en milieu vandaag centraal in al je activiteiten en blijf ook morgen relevant. How? Volg de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties. Zij worden vanaf 2030 verplicht en zetten de koers uit die we moeten varen.

De tijd van ‘vrijheid blijheid’ is definitief voorbij. Ook vandaag al verplichten steeds meer overheden, van Europees tot lokaal, bedrijven en organisaties om hun strategie, beleid en operaties ESG-proof te maken. In mensentaal: zorg dat je als bedrijf bijdraagt aan het milieu en milieuvriendelijk presteert (Environment), dat je je menselijke kapitaal met zorg behandelt (Social) en dat je je organisatie op een deugdelijke manier bestuurt (Governance).

War for wellbeing’

Dit rapport toont nog een andere goede reden om welzijn en duurzaamheid te koppelen. De praktijk wijst namelijk uit dat het ESG- of duurzaamheidsbeleid van een onderneming directe impact heeft op het welzijn van de medewerkers. En zo is de cirkel rond: hoe duurzamer of ESG-gedreven het bedrijf of de organisatie werkt, hoe positiever de impact op de wellbeing van het menselijk (en sociaal) kapitaal dat op haar beurt de brandstof vormt voor de groei en het succes van de organisatie. Op die manier groeit welzijn uit tot een krachtig wapen in de strijd voor een aantrekkelijke employer brand. Anders gezegd, achter de frontlinie van de huidige ‘war for talent’ heerst een heuse ‘war for wellbeing’.

Analyse van duurzaamheidsinitiatieven

Dankzij dit pilootproject krijgen een aantal klanten met een positief schadesaldo de keuze om het bedrag van hun winstdeelname te verzilveren bij B-Tonic. Ondernemingen die deze keuze maken krijgen er ook een bonus voor. Ze kunnen bij dit bedrijf terecht voor een analyse van hun duurzaamheids- en welzijnsinitiatieven en de uitbouw van een langetermijnvisie of voor concrete welzijnsoplossingen op maat van hun medewerkers.

Christophe Hamal, CEO van Baloise in België: “Investeren in een structureel en duurzaam welzijnsbeleid heeft een positieve invloed op het geluk en de motivatie van de medewerkers. En dat leidt uiteindelijk tot een positieve impact op de productiviteit van de bedrijven, op de tevredenheid van de klanten en ook op de samenleving.”

Het volledige Trendrapport 2023 vind je hier.

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials