BCTN neemt nieuwe terminal in gebruik

Het netwerk aan binnenlandse terminals van BCTN wordt nog groter. Na Geel, Meerhout, Alblasserdam, Den Bosch, Nijmegen, Venray en Roermond neemt BCTN volgende maand de nieuwe terminal (de achtste) in Beringen in gebruik. In 2020 volgt nog een negende terminal in Deventer.

“De civiele werken waren klaar net voor het bouwverlof. Momenteel wordt de portaalkraan opgebouwd. In de loop van november zijn we operationeel. Met Beringen erbij en straks ook met Deventer geven we verder vorm aan een vlotte en kostenefficiënte corridor op de autostrade van het water”, stelt David Huybrechts, commercieel directeur van de BCTN-groep. “De nieuwe terminal wordt een interessante locatie voor de regio Beringen – Tessenderlo. Doordat we als netwerk functioneren kunnen we zowel de lokale markt bedienen, maar ook meeliften op grote volumes. Op onze terminals kan u uw import- en exportgoederen ook consolideren, in uw achtertuin zeg maar, waardoor u flexibel kan handelen.”

BCTN stuurt wekelijks tot negen barges naar de haven van Antwerpen en tot vijf naar Rotterdam. Het voor- en natransport wordt met eigen vrachtwagens georganiseerd, maar als u wenst kan u ook uw eigen camions inzetten. 

Verzamelhub

Met zijn satelietterminals kan BCTN ook makkelijk transporten bundelen, volgens David Huybrechts een noodzaak voor een succesvolle toekomst van de binnenvaart. Hij heeft dan ook grote verwachtingen van het proefproject dat dit najaar van start gaat waarmee de actoren in de sector een oplossing nastreven voor de congestie van lichters in de Antwerpse haven.

David Huybrechts: “Wanneer je als haven van Antwerpen steeds grotere mastodonten van schepen ontvangt, moet je ook aan de andere kant schaalvergroting nastreven, anders ontstaat er een onbalans. Het proefproject richt zich op een minimum call size van 30 containers om te laden of lossen, een aantal dat mijn inziens snel zal verhogen. Wij nemen met BCTN sinds kort deel aan een privé proefproject in de haven van Rotterdam, waarbij een minimum call size van 150 containers afgesproken werd. We zien dat dit marcheert. De eerste resultaten zijn zeer hoopvol.” 

Door de bundeling van containers op de binnenvaart zal er volgens David Huybrechts operationeel veel efficiënter kunnen gewerkt worden: “Als er snel en efficiënt geladen en gelost kan worden, zonder vertraging, realiseren we een besparing, centen die we kunnen aanwenden voor het bundelen van transporten.”

Iedereen mee

David Huybrechts stelt dat de neuzen van alle actoren in de supply chain dan wel in dezelfde richting moeten gaan staan: “Standaard lossen en laden tussen 8 en 17 uur zal niet meer lukken. Kleinere terminals zullen op zijn minst in twee shiften moeten gaan werken. Ook de sluizen op het Albertkanaal, de levensader van de haven, zullen anders moeten gaan werken. Nu dienen wij extra te betalen willen we op zondag van deze sluizen gebruik maken.”