Bedrijfstheater op de bühne

De kantoren van Klein Barnum in Gent stralen ruimte, licht en inspiratie uit. Het theater dat hier bedacht wordt, in opdracht van bedrijven en kmo’s, ontcijfert en bevordert de interactie tussen mensen op de werkvloer.

Bedrijfstheater op zich is een kunst apart. Jeanne Pennings en Paul Carpentier, managing partners bij Klein Barnum, weten daar alles van. “20 jaar geleden bestond in Vlaanderen geen business-theater” vertelt Jeanne Pennings. “Op dat vlak hebben wij dus de woestijn vruchtbaar gemaakt. Bedrijfstheater is namelijk geen gewoon theater met een toneelstuk in een grote zaal, applaus en open doekje achteraf. Wat wij maken en brengen op vraag van de klant zijn meestal korte sketches die een intro of inleiding vormen, simulaties van bestaande werksituaties, of workshops. Vaak doen wij ons ding in het bedrijf zelf of tijdens een event of een lustrumviering. Ons speelveld is de interactie tussen mensen op de werkvloer, we houden dus een spiegel voor aan de bedrijfscultuur”.

Met humor sensibiliseren

“Meestal komt de klant met een specifieke vraag naar ons toe” legt Paul Carpentier uit. “Dat kan bijvoorbeeld zijn : omgaan met diversiteit, veiligheid op het werk, hoe evalueert een leidinggevende zijn medewerkers. Ons basisformat bestaat dan uit korte sketches en 1 moderator waarbij we de werknemers betrekken. Door die interactie laten we gewoon verschillende visies aan bod komen waardoor iedereen ziet dat er geen absolute waarheid bestaat. We sensibiliseren door herkenning en schuwen uiteraard de humor niet. Dat is en blijft het ideale voermiddel. Onze aanpak en ons aanbod verschilt natuurlijk afhankelijk van de werksituatie. Een publiek van 500 mensen benader je anders dan een kleine groep. En optreden tijdens een feestelijk gebeuren loopt anders dan op een vaardigheidstraining. Daarom putten wij voor elk van onze opdrachten uit een pool van 50 acteurs die het Nederlands, Frans of Engels machtig zijn”.

Een maatpak voor elke klant

‘Samen met het bedrijf dat naar ons toe stapt” licht Jeanne Pennings toe, “zoeken wij eerst naar de ideale productvorm voor de doelgroep. Wil je praktijksimulaties of vaardigheden aanleren op individueel niveau? wil je een kleine of middelgrote groep begeesteren met een workshop of het creëren van een interactieplatform over visies, waarden of gedrag? Of gewoon een grote groep vermaken en hen toch tegelijk sensibiliseren? De uitdaging voor ons, in elke opdracht, is de boodschap inhoudelijk verankeren. We doen dat op een speelse manier, afwisselend ludiek en ernstig. Juist, omdat elke opdracht ook zo verschillend is, vallen we nooit terug op een beproefd recept. Dat houdt ons creatief alert en geeft ons plezier in wat we doen. Eén van de producten die we aanbieden is impro-labo waarbij het publiek echt voelt dat we dingen naspelen uit hun werkomgeving. Achteraf mogen ze dan letterlijk stemmen –met kleurkaarten- op wat ze vonden van het resultaat”.

“Het bedrijfstheater van Klein Barnum” besluit Paul Carpentier, “richt zich zowel naar kleinere kmo’s als naar grotere bedrijven, overheidsinstanties en multinationals met vestigingen hier in het land. Wij werken o.a. voor Coca Cola, Umicore, de stad Antwerpen, Eandis en Infrabel. Groot en klein echter, onze inzet blijft hetzelfde. De tool die we aanreiken is misschien geen toverstaf maar garandeert wel beklijvende opleidingen, met humor en interactie”.

Bekijk de socials