Call to action het grootst bij huis-aan-huisfolders

Bij expert in rotatiedrukwerk Dessain Printing in Mechelen rollen er wekelijks niet minder dan 12.000.000 reclamefolders van de drukpersen. “Wij merken de laatste jaren geen vermindering van het aantal folders van onze klanten, integendeel. Met de televisie, de radio, de kranten, de tijdschriften en last but not least het internet hebben bedrijven keuze te over om publiciteit te maken, maar uit onderzoek blijkt dat de call to action het grootst is bij huis-aan-huis bedeelde reclamefolders. Een folder bus aan bus bedeeld of een bijlage in kranten en tijdschriften roept potentiële klanten luid op en zet hen aan tot het bekijken van de website, het bezoeken van de winkel of tot aankopen. Een op vier lezers schiet na het lezen van een folder meteen in actie”, stelt Kris Debruyn, commercieel directeur van Dessain Printing.

Bij expert in rotatiedrukwerk Dessain Printing in Mechelen rollen er wekelijks niet minder dan 12.000.000 reclamefolders van de drukpersen. “Wij merken de laatste jaren geen vermindering van het aantal folders van onze klanten, integendeel. Met de televisie, de radio, de kranten, de tijdschriften en last but not least het internet hebben bedrijven keuze te over om publiciteit te maken, maar uit onderzoek blijkt dat de call to action het grootst is bij huis-aan-huis bedeelde reclamefolders. Een folder bus aan bus bedeeld of een bijlage in kranten en tijdschriften roept potentiële klanten luid op en zet hen aan tot het bekijken van de website, het bezoeken van de winkel of tot aankopen. Een op vier lezers schiet na het lezen van een folder meteen in actie”, stelt Kris Debruyn, commercieel directeur van Dessain Printing.

In ons land worden jaarlijks ongeveer vijf miljard niet-geadresseerde zendingen in de brievenbussen gestoken. Een enorme investering voor retailers, maar de return is overweldigend. Het beste bewijs dat de impact van folders niet mag onderschat worden, is misschien nog het feit dat ondernemingen die hun producten en diensten via het internet verkopen, zoals bol.com en Coolblue, ook huis-aan-huisfolders maken en bedelen. Kris Debruyn: “Deze bedrijven merken dat ze via papieren folders een bredere doelgroep bereiken en ze genereren er ook meer naamsbekendheid mee. Het is ook nog altijd zo dat een deel van de doelgroep nog niet online actief is.”

Gerichte doelgroepen

De bedeling van huis-aan-huisfolders kan ook gesegmenteerd en heel gericht verlopen. Zo kan je bijvoorbeeld enkel wijken bedelen waar veel jonge gezinnen wonen wanneer je doelgroep hier goed bij aansluit. Kris Debruyn: “Een van onze klanten bedeelt zijn oplage folders in vier keer waarbij hij telkens vier andere regio’s aandoet, zodat hij de respons op de folder netjes gedoseerd kan opvangen.”

Huis-aan-huisfolders kunnen bovendien extra call to action genereren door er tijdelijke kortings- of promotiebonnen in op te nemen. Kris Debruyn: “Ons land is niet voor niets koploper in het uitknippen van bonnetjes.”

Expertise

Dessain Printing is dé specialist in het drukken van huis-aan-huisfolders, inserts voor dagbladen en magazines, brochures, magazines, catalogi, folders en posters, dit in oplages van 15.000 tot meerdere miljoenen exemplaren. Kris Debruyn: “We drukken vooral voor retailbedrijven, grote winkelketens, internetproviders, telecombedrijven, banken, diverse automerken,… en we produceren folders en brochures van 2, 4, 6, 8, 10, 12, 16 en 20 pagina’s op papier van 39 tot 135 g/m². De folders en brochures rollen kant-en-klaar van de pers of worden per meerdere katernen extern afgewerkt." (NV)