De betrouwbare partner van kmo’s in telecom

Aan wie zich elke dag te pletter werkt om zijn bedrijf overeind te houden is telecom doorgaans niet besteed. Die hightech wereld is veelal totaal ontoegankelijk. Tot er hem op gewezen wordt dat de uitgaande facturen toch wel even vragen doen oproepen.

LCR Telecom heeft zich in dit opzicht als alternatieve telecomoperator opgewerkt tot een soort makelaar die vooral voor kmo’s een interessant dienstenpakket in de aanbieding heeft. Het technisch aanbod van LCR Telecom is afgestemd op de professionele gebruiker en omvat zowel de vaste telefonie, de mobiele telefonie als de internet- en data gerelateerde diensten.

De telecom is een hard omstreden markt. Tussen enkele grote operatoren hebben zich ondertussen ook vele tientallen kleinere specialisten gesettled die allemaal dezelfde richting uitgaan. Het gaat hen dan veelal om de laagste prijzen. Een strategie waar nogal wat ondernemers uiteraard wel oor naar hebben. Helaas wordt er hierbij, buiten het realiseren van een besparing, vaak echter weinig tot geen meerwaarde gecreëerd voor de klant.

Nog voor de liberalisering van de telecommarkt in 1988 in België definitief op gang kwam had LCR Telecom uit Wommelgem, opgericht in 1994, zich al sterk gepositioneerd in het bedrijfssegment. In die mate dat het bedrijf vandaag een toonaangevende positie bekleedt. “Ons is het daarbij niet te doen om het grootste aandeel op de markt,” zegt zaakvoerder Jan van den Bosch. “Wij hebben ons van bij de start gericht op een niche in de markt, met name de kmo en willen door kwalitatief en servicegericht te werken een langdurige samenwerking met onze partners en klanten opbouwen. Ons gaat het veel meer om de hoogste toegevoegde waarde die we de klanten kunnen bieden. Een voordelig tarief is zeker een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening maar echt onderscheiden doen we ons vooral op het gebied van service in de breedste zin van het woord.”

Om dit mogelijk te maken gaat LCR Telecom partnerships aan met de diverse leveranciers van ICT-hardware voor de professionele markt. Deze partners zijn in dit opzicht vooral bedrijven die de eigenlijke telecom- en data infrastructuur bij hun eigen klanten uitbouwen en die nood hebben aan een stabiele partij, zoals LCR, die de achterliggende communcatiediensten verzorgt.

“Een nauwe samenwerking tussen de verschillende partijen die betrokken zijn bij het invullen van de ICT-behoeften van een klant biedt duidelijke en belangrijke voordelen,” zegt mede-zaakvoerder Wim Raes. “Denk hierbij bv. aan de leverancier van de telefooncentrale en de leverancier van de telefoonlijnen die samen de noden van een klant in kaart brengen en die, vanuit hun eigen vakgebied samenwerken aan een optimale invulling van de behoeften van hun klant. Het is duidelijk dat er zo veel meer op maat gewerkt kan worden.”

Ook op andere vlakken tracht LCR Telecom zich te onderscheiden. De klanten van LCR Telecom krijgen zo bv. elke maand een factuur waarin alle communicaties tot in de kleinste details geanalyseerd worden. Op die manier beschikken de klanten over een werkinstrument waarmee ze hun telefoonbudget optimaal kunnen beheren aan de hand van rapporten en grafieken.

Het is merkbaar dat deze aanpak loont: “waar de meeste telecomoperatoren hun klanten gemiddeld drie jaar kunnen behouden is dit bij LCR Telecom een veelvoud en daar doen we het voor.” (MB)