De juiste telecommunicatie voor de juiste klant

Op 1 september bestaat het familiebedrijf Sonal 40 jaar. “Een gezonde veertiger met een gezonde blik op de toekomst,” zeggen General Manager Michaël De Clercq en Business Development Director Luc De Pelsmaeker. “In het licht van de nieuwe technologieën – draadloze telefonie, IP en cloud – kan Sonal inspelen op elke nieuwe evolutie. We hebben daarvoor alles in huis, zowel wat oplossingen als competenties betreft.”

Michaël De Clercq kadert het bedrijf. “Sonal bestaat uit twee grote afdelingen. Enerzijds is er de klassieke telefonieafdeling die adviseert over telefooncentrales – denk maar aan de klassieke centrales, hybride, cloud, ... -  en anderzijds de afdeling radiocommunicatie. Hier vinden we de hightech walkietalkies terug, een robuuste technologie die vooral in productieomgevingen wordt gebruikt voor kritische toepassingen en in werksituaties waar razendsnelle communicatie vereist is.
Een kleine zijtak van ons bedrijf is de divisie satellietcommunicatie die de mogelijkheid biedt tot geluids-, beeld- en dataoverdracht op locaties waar het klassieke gsmnetwerk tekort schiet. In België fungeren de satellieten vooral als een back-upnetwerk bij stroomblack-outs.”
 “Bouwend op 40 jaar duurzame expertise zijn we uitstekend gewapend om kmo’s het beste advies over hun telecommunicatie te geven. De juiste oplossingen die aansluiten bij wat onze klanten willen, daar draait het om.”

Betrouwbare partner voor advies

Sonal profileert zich als een betrouwbare partner op een volatiele telecommarkt. Luc De Pelsmaeker: “Veel kmo’s zijn bijzonder waakzaam als het gaat om nieuwe technologieën. Daarbij  komt dat in onze markt nogal wat spelers zich met vrij agressieve prospectiemethodes profileren als cloudtelefoniespecialist. Van dit soort van bedrijven wil Sonal zich absoluut distantiëren. Wij staan voor kwaliteit en voor telecommunicatie in dienst van de groei van bedrijven.”

Divers klantenpotentieel

Op 40 jaar tijd is de klantenportefeuille rijk aangevuld, veelal gaat het om bedrijven van 5 tot 150 gebruikers. Hun profielen gaan van een tomatenkweker en autogaragist tot een grote autogroep of een boekhoudkantoor met diverse afdelingen. “Net die verscheidenheid aan klanten is onze wissel op de toekomst”, aldus Luc. “Sonal is een gevestigde waarde en is een financieel stabiel bedrijf. Dat geeft ons een serieus voordeel op popup-bedrijven die zich profileren als cloudspecialist maar die vaak weinig financiële stabiliteit en geen toekomstgedragen visie hebben. Als een dergelijk bedrijf overstag gaat, zit je als klant met je telefonie wel in de penarie.”

Het is duidelijk, Sonal draagt correcte informatie naar klanten hoog in het vaandel. “Er bestaan heel wat misverstanden. Er wordt te veel gesproken en geschreven over de zogezegde besparing die bedrijven kunnen realiseren en te weinig over de kwaliteit van hun telefonie. Dat is jammer, want voor een doorsnee kmo is telefonie geen core activiteit. Ze moeten dus vertrouwen op het advies van externe partijen.”

Behoefteanalyse loont altijd 

Michaël: “De klant wil in de eerste plaats de  juiste telefonie, telefonie op zijn maat. Een vrachtwagenchauffeur heeft bij wijze van spreken geen camionette nodig. Aan de basis ligt een correcte analyse van de behoeften van de klant: welke apparatuur heeft hij in huis en wat wil hij in de toekomst? Sonal stelt daar een zeer sterke kennis van producten tegenover. Deze kennis is bij elke medewerker aanwezig: van de verkoper tot de technicus en de helpdesk waar de klant direct wordt geholpen. We kunnen onze klanten vaak eenvoudig helpen met een tip of advies, zonder dat hij zich bijkomende apparatuur moet aanschaffen.”

Sonal Cloud

Sinds begin dit jaar beschikt Sonal over een nieuwe stabiele ‘pur sang’ cloud oplossing: Sonal Cloud. “We hebben daar lang naar gezocht,” zegt Michaël. “Hoewel we steeds meer de vraag kregen naar deze cloud oplossing, hadden we geen zin om overhaast op de kar te springen en een oplossing aan te bieden die niet op het niveau is dat onze klanten gewend zijn. Wie denkt aan cloud, moet jammer genoeg rekening houden met de mogelijkheid tot misbruik en hacking. Sonal Cloud telefonie zorgt ervoor dat de risico’s tot een minimum worden herleid. De technische beveiliging van dergelijke platformen is zo belangrijk. Daarom hebben we er de tijd voor genomen.”
Met Sonal Cloud telefonie valt de noodzaak van een eigen telefooncentrale weg en heb je een online platform voor de telefonie van je onderneming. Met een stabiele internetverbinding beschik je over alle functionaliteiten van een klassieke centrale zoals wachtmuziek, doorverbinden van gesprekken, omleidingen naar gsm, cascades, belgroepen, enzovoort.

Wat biedt de toekomst voor Sonal?

Michaël: “Sonal is geen marktstuurder maar wij zijn klaar voor de toekomst  en de nieuwe technologie. We passen ons snel aan zodat we onze klanten kunnen blijven ontzorgen. We hebben alle oplossingen in huis, Sonal Cloud is daar een goed voorbeeld van. Ons voordeel is dat telefonie altijd een belangrijk communicatiemiddel zal blijven. De klassieke telefonie zal verdwijnen, maar de impact van en de behoefte aan kwaliteitsvolle spraakverbindingen zal blijven bestaan. Daarin schuilt onze meerwaarde ten opzichte van de IT-bedrijven. Wij zijn echte telefoonspecialisten. Nogmaals, wij zijn als prille veertiger klaar voor de toekomst.”

Sonal
Antwerpsestraat 145 
2640 Mortsel 
T 03 448 08 48
info@sonal.be
www.sonal.be 

Wilt u meer weten?

Sonal