De originele Carrosserie Cryns blijft in handen van de familie

Carrosserie Cryns uit de Coveliersstraat in Berchem is niet verkocht, zoals sommigen denken. Het is al 60 jaar een familiebedrijf én een begrip in de Antwerpse koetswerkwereld. Grootvader Cryns startte zijn carrosseriebedrijf naast Brouwerij De Koninck en daar zitten ze vandaag nog altijd, als één van de weinigen midden in ’t Stad. Al jaren vertrouwen particulieren, bedrijven, garages, verzekerings- en leasingmaatschappijen op hun uitstekende prijs/kwaliteit, voor alles wat de body van personenwagens of lichte vracht betreft. Dirk Laenen, intussen de 3de generatie, staat aan het hoofd van Carrosserie Cryns en vertelt over de bijzonderheden van zo’n familiebedrijf.

Wat is er in al die jaren veranderd?

“De technologie en het materiaal zijn veel gesofisticeerder geworden. Daarnaast moet alles sneller gaan en mag het minder kosten, terwijl de grondstofprijzen juist stijgen. Daarom is Smart Repair vandaag in. Vroeger werd een beschadigde bumper onmiddellijk vervangen. Nu wordt die plaatselijk hersteld. Herstellen is trouwens altijd beter dan vervangen. Een achtervleugel kan je beter uitdeuken en herschilderen, want na een vervanging kan er roest ontstaan. Het is ook beter voor het milieu, want wisselstukken vergroten de afvalberg. Wij nemen trouwens de garantie van elk merk over en zijn hiervoor erkend. Bovendien geven wij levenslange garantie op de verf. We zijn ook elke dag met ecologie bezig door afval te sorteren en met watergedragen lakken te werken. Vroeger spoot men 80% in de lucht en slechts 20% op de wagen. Nu komt er 90% op de wagen terecht. De 10% die de lucht ingaat, wordt gefilterd. We verbruiken dus minder verf en denken meer aan het milieu.”

Hoe kan een familiebedrijf het verschil blijven maken?

“Wij kennen onze klanten persoonlijk en onthalen ze ook zo. Ze weten dat hun wagen bij ons in goede handen is en krijgen voldoende info, want we zijn al jaren specialist. Carrosserie blijft tenslotte een vak apart, ook al doen heel wat garages dat er gewoon bij. Als ervaren koetswerkexperts maken we snel de juiste inschatting. Door die vakkundigheid komt men hier goedkoper uit. Vorig jaar plaatste een verzekeringsmaatschappij ons in een elitegroep van carrossiers. Hun commentaar luidde: ‘Bij Cryns Berchem is altijd alles in orde, correct, snel en goed hersteld tegen een uitstekende prijs.’ Wij behoren tot ABS Belgium, een netwerk van carrosserieherstellers, dat er volgens een enquête van de verzekeringsmaatschappijen ook om die redenen uitspringt. Je kan met koetswerkherstellingen immers veel fout doen. Verkeerd lassen, kan electronica problemen veroorzaken. De wagen slecht schilderen, zorgt voor een kleurverschil en een verkeerde inschatting van de ondergrond voor zichtbare fouten in de lak. Wij krijgen veel technische bijstand van onze verfleverancier. Want voor zo’n speciale materie zijn de juiste opleidingen echt noodzakelijk.”

Jullie hebben ook een eigen oldtimer-afdeling?

“Dat klopt. Sinds 3 jaar werkt hier een oldtimer-specialist die niks anders doet. Hierdoor kan hij zich volledig op de herstellingen concentreren en werkt hij snel en efficiënt. Voordien moest het altijd tussendoor. We maken hier ook zelf onderdelen voor wagens waarvoor geen onderdelen meer te vinden zijn.”

Welke tendens zie je vandaag?

“Het is een tendens dat wanneer men schade oploopt en in zijn recht is, het geld van de verzekeringsmaatschappij int, zonder de herstelling te laten uitvoeren. Men vraagt dus enkel een bestek. Maar daardoor kan je serieuze problemen krijgen. Stel dat je enkele maanden later opnieuw schade oploopt, dan ziet de verzekeringsmaatschappij dat de vorige schade nog niet hersteld is. Het bedrag van de oude schade wordt onmiddellijk van de nieuwe schade afgetrokken. Zelfs al heb je een wagen van 7 jaar die nog oké is, dan kan hij omwille van zulke cijfermatige berekening, toch total loss verklaard worden. Je herstelling onmiddellijk laten uitvoeren, voorkomt die miserie.” 

Bekijk de socials