ESC: De IT-dienstverlener als sherpa

In een wereld die snel verandert zoeken bedrijven vaker naar een IT-dienstverlener die met hen meedenkt. Zo’n partner kijkt met een strategische bril naar bedrijfsprocessen en onderzoekt hoe IT het bedrijf vandaag kan klaarmaken voor de toekomst. Dit zeggen Sander Rosseel en Cédric Collet, respectievelijk Sales Consultant en Digital Consultant bij IT bedrijf ESC.

ESC begeleidt bedrijven als sherpa richting quick wins en lange termijnresultaten

Cédric Collet: “We vergelijken onze rol als IT-dienstverlener met die van de sherpa. Een sherpa begeleidt de klimmer tot op de top van de berg, ook al is die van beneden niet zichtbaar. De sherpa stippelt de route uit en deelt deze op in verschillende fasen. Bovendien zorgt hij er ook voor dat de klimmer veilig terug geraakt.

Wij werken op een gelijkaardige manier. Onze klanten komen bij ons met een uitdaging. Vaak ligt daar een probleem achter dat zij niet meteen kunnen vaststellen. Wij brengen dat in kaart, zetten duidelijke doelen op lange termijn en kijken waar quick wins mogelijk zijn. We proberen samen de top te bereiken, waar alle applicaties en integraties liggen Daarna begeleiden we de klant ook terug naar beneden, bijvoorbeeld op een marketing- en optimalisatietraject.”

Bedrijfsapplicaties, infrastructuur en e-business

ESC is sinds 1999 IT partner voor ondernemingen en non-profitorganisaties. De IT-dienstverlener met 150 medewerkers biedt een uitgebreid pakket van diensten aan rond drie pijlers.

Sander Rosseel: “Een eerste grote pijler is die van de bedrijfsapplicaties. Dit zijn technologieën zoals ERP en CRM waarmee bedrijven hun processen kunnen optimaliseren en prestaties kunnen bevorderen op basis van data. Dynamics 365 en Business Central zijn hiervan goede voorbeelden.

Ten tweede is er de infrastructuur. Denk hierbij aan de nodige hardware, cloud maar ook netwerken, data-opslag en beveiliging.

Als laatste hebben we de e-business. Dit gaat over webshops en digitale platformen die een online samenwerking met partners en klanten mogelijk maken.”

Toekomstgerichte oplossingen van ESC  

Sander Rosseel: “Net zoals de sherpa zijn klimmers behoed voor grote risico’s, durven wij neen zeggen tegen klanten als we er zeker van zijn dat hun wensen niet leiden tot een toekomstgerichte oplossing. Bovendien zullen we de laatste klim pas inzetten als we weten dat alle condities onder controle zijn. We gaan dus nooit live als de nieuwe systemen niet voldoende getest zijn.”

IT-dienstverlener over data en Artificiële Intelligentie

In de toekomst zullen data en Artificiële Intelligentie (AI) een grotere rol spelen in de bedrijfsvoering van kmo’s geloven beide heren.

Cédric Collet: “Data bieden bedrijven een aanzienlijk concurrentieel voordeel. Het komt er dus op aan om data en je dataverzamelingsprocessen in kaart te brengen. Ook als kmo start je hier best nu al mee. Eens je dat hebt, kan je er AI op loslaten.”

Sander Rosseel: “Met AI kan je bijvoorbeeld voorspellingen doen naar klantengedrag. Er zijn verschillende modellen op de markt die stilaan hun weg vinden naar ons land. Omdat we hier wat conservatiever zijn hebben onze bedrijven het voordeel dat de technologie matuur zal zijn wanneer we hem hier op grote schaal implementeren.”

ESC - www.esc.be - info@esc.be - 09 329 93 06

Gent – Antwerpen – Brussel – Genk - Kortrijk

Bekijk de socials