KMO Barometer: Exact legt de vinger aan de pols van de Belgische kmo

Voor het eerst sinds COVID-19 organiseert softwarebedrijf Exact een onderzoek naar de staat van de kmo: de KMO Barometer. Begin 2021 boden 1.030 kmo’s een antwoord op vragen over omzet, cashflow en financieel-administratieve zaken. Dit onderzoek werpt een licht op de uitdagingen waar onze kmo’s voor staat. Sigrid Jansegers, Sales Director bij Exact, vat de belangrijkste conclusies samen.

Trends in het coronatijdperk

Als ontwerper van bedrijfssoftware houdt Exact de vinger aan de pols van de Belgische kmo’s. Volgens Sigrid Jansegers veroorzaakten de coronajaren 2020 en 2021 interessante verschuivingen in de noden en prioriteiten van Belgische ondernemingen.

“De resultaten van de KMO Barometer zijn belangrijk voor de ontwikkeling van nieuwe softwareoplossingen. De COVID-periode zorgde voor wijzigingen in de prioriteiten van bedrijven en voor een exponentiële toename van de digitalisatiegraad. Dit is zeker zo in België dat op vlak van digitalisering toch enkele jaren achter hinkt op Nederland. Door het onderzoek in beide landen gelijktijdig te voeren, kunnen we ze ook met elkaar vergelijken.”

Positieve perspectieven en optimale processen

De resultaten geven weer dat de Belgische kmo’s ook tijdens de coronacrisis positief naar de toekomst keken.

“Achteraf bekeken is dat misschien ook terecht. Natuurlijk zijn er sectoren die het bijzonder zwaar te verduren kregen, zoals de event- en cultuursector. In andere sectoren hebben bedrijven bepaalde ontwikkelingen zoals digitalisatie ondertussen structureel verankerend. We stellen vast dat dit positieve gevolgen heeft op de optimalisering van bedrijfsprocessen.”

Digitale administratie creëert efficiëntiewinst

“Het onderzoek in de KMO Barometer toont bijvoorbeeld aan dat de administratieve druk de belangrijkste zorg is voor ondernemers”, gaat Sigrid Jansegers verder.

“We zien echter dat veel bedrijven het afgelopen jaar resoluut voor een digitale opvolging van hun administratie gingen. We stellen vast dat de digitale administraties bij accountants met meer dan 25% stegen tussen april 2020 en maart 2021. Bovendien zien we dat de automatisering van de administratie en de boekhouding, efficiëntiewinst creëert en dus ook ruimte voor de optimalisering van andere processen, zoals inningen.”

Dataverzameling en prognoses

Deze inningen zijn volgens Sigrid Jansegers een andere bekommernis van Belgische kmo’s. Het aantal onbetaalde facturen ligt immers hoger dan ooit.

“Ondernemers hebben signaleren een nood aan forecast.  Data en de slimme software van Exact (machine learning) kunnen ingezet worden omzetsimulaties en cashflows te voorspellen. We gebruiken ze ook om toekomstig betaalgedrag in te schatten op basis van historische betalingen en om klanten vervolgens persoonlijker en sneller te benaderen.

Wil je meer weten over het onderzoek? Of ben je benieuwd wat digitalisering kan betekenen voor jouw kmo? Neem zeker een kijkje op de website van Exact.

Koningin Astridlaan 166 - 1780 Wemmel – 0800 976 31 - info@exactonline.be

Wilt u meer weten?

Exact

Exact

Bekijk de socials