Fednav (Belgium) n.v. viert 50ste verjaardag

Nieuwe hoogtechnologische schepen komen volop in de vaart

Het Belgisch satellietkantoor van de Canadese rederij Fednav bestaat dit jaar 50 jaar. De personeelsleden van Fednav Belgium kijken erg uit naar het feest dat in mei samen met de klanten zal gevierd worden. Fednav werd 73 jaar geleden opgericht in Toronto en verhuisde later naar Montreal. Het bedrijf is marktleider in de Grote Meren, gelegen tussen Canada en de US. Het bedrijf is klaar voor de volgende halve eeuw. De 43 nieuwe schepen die sinds 2012 besteld werden, komen volop in de vaart, stuk voor stuk toonbeelden van hoogtechnologisch vernuft, met oog voor de veiligheid en het milieu.

 

Naast het satellietkantoor in Antwerpen, dat verantwoordelijk is voor de commerciële en operationele activiteiten voor haar lijndienst tussen Noord-Europa en de Grote Meren, heeft Fednav ook kantoren in Hamburg, Tokyo, Singapore, Rio de Janeiro en Barbados. De rederij is zéér actief op alle wereldzeeën. Fednav is een familiebedrijf waarin vandaag Paul en Mark Pathy de twee zoons van Laurence Pathy aan het roer staan.

Commercial manager en director van Fednav (Belgium) n.v. Etienne De Vel: “Maandelijks zijn er vier tot vijf afvaarten met staal vanuit Europa naar de havens van Montreal, Hamilton, Cleveland, Detroit, Milwaukee en Burns Harbor in de Grote Meren. Terug komen de schepen met granen. Naast o.a. in lijndiensten is Fednav ook actief in charteractiviteiten, die, voor wat Europa betreft, vanuit ons kantoor in Hamburg geregeld worden.”

Investeringen

Sinds 2012 investeert Fednav in 43 nieuwe schepen. 29 ervan werden ondertussen opgeleverd. Tussen vandaag en 2018 zullen er nog eens 14 in de vaart komen.

Etienne De Vel: “Fednav gaat daarbij volop voor kwaliteit en kiest ervoor deze schepen in Japan te laten bouwen. Het gaat om een zeer belangrijke investering. Eén schip heeft een kostprijs tussen 24 en 33 miljoen dollar, afhankelijk van het type schip. We gaan er prat op als familiebedrijf volledig schuldenvrij te zijn én te beschikken over een jonge vloot waarvan de schepen gemiddeld 8 jaar oud zijn.”

Veiligheid en milieu

Veiligheid en milieu zijn belangrijke aandachtspunten voor Fednav.

Etienne De Vel: “De Grote Meren in Canada en de US vormen het grootste zoetwaterreservoir ter wereld. Het spreekt vanzelf dat we dit moeten koesteren en vrijwaren. We investeren in een speciaal systeem om het ballastwater dat we mee naar Canada en de US brengen te filteren zodat er geen levende organismen van de andere kant van de wereld in het water van de Grote Meren terecht komen en het ecologisch evenwicht niet uit balans gebracht wordt. Per schip vergt dit een extra investering van 1 miljoen dollar. In samenwerking met de US Coast Guard bekijken we of dit systeem effectief is. Als het zijn diensten bewijst, zal dit in alle andere 42 nieuwe schepen geïnstalleerd worden.”

Sociaal engagement

Fednav werd dit jaar voor het vierde jaar op rij verkozen tot ‘Montreals Top Employer’ en mag zich voor het derde jaar op rij een van ‘Canada’s Top Employers for Young People’ noemen.

Etienne De Vel: “Fednav is erg begaan met zijn werknemers. Zo trekt de directie elk jaar een belangrijk budget uit dat beheerd wordt door een comité van tien werknemers en bestemd is voor maatschappelijke doelen, waarbij een werknemer betrokken is of zich voor inzet. Dit kan voor een project in de derde wereld zijn, of evengoed voor sporttruitjes voor de ploeg van zoon of dochter. Onlangs brandde het huis van een collega in Montreal uit, een bestemming waarover het comité niet lang moest nadenken.” (NV)