FORWARD Belgium: Logistieke stakeholders leggen knelpunten (en oplossingen) op tafel

Expediteursvereniging FORWARD Belgium bracht onlangs drie stakeholders uit de logistieke keten samen om van gedachten te wisselen over de knelpunten waarmee de sector geconfronteerd wordt. Patrick Kockx, managing director van rederij CMA CGM, Dirk Van den Bosch, CEO van containerterminal DP World Antwerp en Jens Roemer, als vertegenwoordiger van FORWARD Belgium hebben gelijkaardige visie over de mogelijke oplossingen.

De consumptieboom die door de coronacrisis in het najaar van 2020 is ontstaan, leidt wereldwijd tot congestie. Schepen worden vaak met (veel) vertraging gelost en dat heeft een impact op alle partijen. Jens Roemer legt de vinger op de wonde: “Niemand heeft de consumptieboom kunnen voorzien, maar omdat de supply chain op de landzijde al jaren zijn limieten bereikt, haalt één tegenslag de hele keten overhoop.”

Concreet komen tijdens het gesprek volgende knelpunten uit de bus:

-        De grootte van de schepen, tot wel 23.000 TEU, waardoor op de terminals meer handelingen nodig zijn.

-        Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs en trailers.

-        Verouderde laad- en losinfrastructuur.

-        Nauwere aflevervensters, waardoor expediteurs weinig tijd hebben om containers free of charge aan te leveren.

-        Het gebrek aan ‘grijze’ of neutrale containers waarin ladingen gebundeld kunnen worden.

-        Beperkte openingsuren van de magazijnen in het achterland.

-        Te weinig multimodaliteit.

Visie over de toekomst

Patrick Kockx: “Wat de multimodaliteit betreft, moeten we met zijn allen misschien afstappen van het just in time principe en ladingen bundelen in binnenlandse hubs om ze vervolgens, bij voorkeur via de waterweg of het spoor naar de terminal te brengen, in functie van de closing van de cargo.”

“Met betrekking tot de waterweg moet er meer in het weekend gewerkt worden en met betrekking tot de nachtopening heeft de overheid nog werk voor de boeg. Politici praten wel over nachtwerk, maar concreet is er nog niet veel uit de bus gekomen”, vult Dirk Van den Bosch aan.

Planning en digitalisering

Hij stelt verder dat het voor een terminal veel makkelijker werken is wanneer de next mode of transport op voorhand bekend is: “Een goede planning en digitalisering zijn daarvoor sleutelwoorden. Maar bedrijven hebben hun eigen IT-systemen en een eigen data policy…”

Jens Roemer van FORWARD Belgium betreurt het in dat verband dat hij voor elke haven een andere interface moet hebben om gegevens te kunnen uitwisselen.

De drie heren zijn ervan overtuigd dat de coronacrisis de sector inspireert om de neuzen in dezelfde richting te brengen: “Dat we hier met drie stakeholders aan tafel zitten, toont dat we eenzelfde visie hebben over waar het antwoord ligt”, verwoordt Dirk Van den Bosch het.

“Ondertussen kunnen we gelukkig rekenen op onze ‘heroes’ van de logistiek, onze medewerkers die voortdurend plannen, herplannen en bijsturen en er zo voor zorgen dat de containers hun bestemming geraken”, stelt Jens Roemer, en dat wordt alleen maar beaamd door zijn gesprekspartners.  (NV)

FORWARD Belgium, Brouwersvliet 33/1, 2000 Antwerpen, T 03 233 67 86, info@forwardbelgium.be, www.forwardbelgium.be

Bekijk de socials