Gosselin Group zet eerste stappen in de haven

De expansie van de Gosselin Group zet zich gestaag verder. Na de uitbreiding van de containerterminal dit najaar, de bouw van een nieuw magazijn én de verhuis van de kantoren naar een gloednieuw state of the art gebouw op de site langs het Albertkanaal in Deurne, zet het bedrijf nu zijn eerste stappen in de haven van Antwerpen met een concessie langsheen de Oosterweelsteenweg van 90.000 m² waarvan 25.000 m² bebouwd is met magazijnen.

De magazijnen in de haven zijn semi-industrieel omwille van de extra hoogte (22m), mobiele kranen tot 60 ton en extra grote toegangspoorten. Rond de magazijnen is het gros van de ruimte verhard. Deze buitenruimte is uiterst geschikt voor de opslag van goederen die niet onmiddellijk in magazijnen moeten worden opgeslagen. 

Managing Director Geert De Wilde: “We plannen in deze magazijnen semi-industriële opslag waar we ook grotere stukken kunnen assembleren, die vervolgens over het water of over de weg aan- en/of afgevoerd worden. Hier kunnen we ons er meer specialiseren en groeien in high & heavy, wat kadert in onze eerdere overname van de Heavy Group.” 

“Gosselin is in de loop der jaar  uitgegroeid tot een one stop total logistic service provider”, pikt Dirk Vanhoutteghem, bestuurder en mede-eigenaar van de groep Gosselin, in. Vanhoutteghem, die zijn sporen in de logistiek verdiend heeft, zetelde al enkele jaren in de raad van bestuur, maar is sinds het afgelopen voorjaar ook aandeelhouder. Samen met CEO en meerderheidsaandeelhouder Marc Smet kocht hij alle aandelen die nog in het bezit van de familie Gosselin waren. 

“De appetijt om de hand aan de ploeg te slaan binnen Gosselin is erg groot”, gaat hij verder. “Soms leeft de perceptie nog al te vaak dat Gosselin alleen een verhuisbedrijf is. Natuurlijk vertegenwoordigen onze internationale verhuisactiviteiten en relocatiediensten een belangrijk aandeel binnen de groep. Dankzij het netwerk dat we hiervoor in de loop der jaren hebben uitgebouwd kunnen we ook voor de industriële verhuizingen onze buitenlandse kantoren en expertise inschakelen om zo een meerwaarde bieden aan onze klanten.

Buiten deze link met onze mobility afdeling kunnen we uiteraard nog veel meer logistieke diensten aanbieden: Algemene forwarding, opslag, overslag en distributie, het boeken van zee- en luchtvracht. Verder is er nog de samenwerking met Ahlers waar we een boekingsplatform mee hebben opgericht voor het boeken van zee- en luchtvracht. Voor dit laatste zijn we als belangrijke speler aanwezig op Brucargo. Door onze aanwezigheid in de haven, onze containerterminal op het Albertkanaal, onze kantoren op Brucargo en onze eigen kantoren in 34 landen zijn wij de aangewezen partner om onze klanten te adviseren bij de juiste keuze om hun goederen op de meest efficiënte wijze op te slaan en te transporteren. Wij stellen hiervoor onze klant centraal en zoeken samen naar oplossingen. 

The Future of Logistics

Geert De Wilde: “We maken het verschil met onze medewerkers en met onze ‘hardware’, maar we investeren daarnaast ook in digitalisering. Daardoor verhogen we onze efficiëntie. Reguliere stromen kunnen automatisch over een digitaal platform lopen, zodat we onze expertise volop kunnen inzetten voor gespecialiseerde en of uitzonderlijke vrachten. Het is een kwestie van de juiste middelen gebruiken, op de juiste plaats, op het juiste moment.”

Lean & Green 

Gosselin is een van de eerste vier expediteurs in ons land die de Lean & Green status hebben.

Geert De Wilde: “We zijn Lean & Green sinds februari jl. Er zijn zo’n 120 vrachtwagenbedrijven in ons land die een Lean & Green Award hebben. Voor expediteurs is dat echter minder evident. De besparing van CO2 waartoe wij ons hebben geëngageerd, nl. 20% op een periode van vijf jaar, realiseren we eigenlijk niet voor onszelf maar voor onze klanten. Voor onze klanten wordt CO2-reductie tijdens de transporten alsmaar belangrijker. Zeker de grotere ondernemingen nemen duurzaamheid steeds vaker op in hun strategische doelstellingen. De nieuwe gebouwen die we gezet hebben, dragen een flink stuk bij in de vermindering van onze CO2-uitstoot.”

Time to market

Het digitale platform van Gosselin ondersteunt ook het time to market aspect.

Geert De Wilde: “Alvorens uw goederen op hun eindbestemming geleverd worden, dienen ze misschien nog een aantal keer doorverkocht te worden of van eigenaar gewisseld worden, terwijl ze op een schip of in een magazijn staan. Ook daarvoor hebben we de nodige tools beschikbaar om dit digitaal te ondersteunen.”

Verder doorgroeien

Dirk Vanhoutteghem: “Gosselin is klaar voor the Future of Logistics. Na de verschillende overnames die we de afgelopen jaren gerealiseerd hebben, stemmen we onze verschillende afdelingen nu verder op elkaar af en komen we als één Group naar buiten. De volgende periode willen we zo verder doorgroeien, waarbij we de klant centraal stellen en waarbij we hen veel meer diensten kunnen aanbieden. Klanten logistiek volledig ontzorgen: import, export, alle douaneformaliteiten, verpakking, opslag van uw goederen,... dat moet ons streefdoel zijn.”

Enkele cijfers

Om het met enkele cijfers te illustreren, Gosselin heeft 56 kantoren in 34 landen in Europa, Rusland, de Kaukasus en Centraal-Azië en stelt meer dan 830 mensen te werk. In het Antwerpse telt de groep meer dan 220.000 m² opslagruimte.

Geert De Wilde: “Door onze samenwerking met Ahlers zijn we actief in een honderdtal landen. We hebben onze twee netwerken wereldwijd samengevoegd, met een sterke focus op het Afrika-netwerk. Het Ahlers netwerk richt zich meer op Azië. Zo werken we complementair. Wil u bijvoorbeeld iets transporteren naar Indonesië of vanuit Canada naar Zuid-Amerika? We zijn u graag van dienst. We plannen trouwens momenteel ook een belangrijke uitbreiding van onze warehousing capaciteit in Moskou.”

New kid on the block

Dirk Vanhoutteghem: “Waar ik mij tot voor kort vanuit mijn functie als extern bestuurder enkel bezighield met de cijfers van Gosselin, ben ik sinds enkele maanden mee actief binnen het bedrijf. Ik voel me een beetje ‘the new kid on the block’. Het feit dat ik met een frisse kijk op het bedrijf zaken in beweging kan brengen, geeft me veel voldoening. Het doet me ook veel plezier zoveel vakkennis aan te treffen bij de medewerkers van de groep. Niet alleen vakkennis maar ook de samenhorigheid maken van de Gosselin groep één grote familie. Alle zaken die nodig zijn om Gosselin de volgende jaren verder te doen groeien zijn aanwezig.”  

Wilt u meer weten?