“Groeien dankzij cross selling”

Multi Masters Group telde al 8 divisies met elk hun eigen specialiteit, gaande van schoonmaak, las- en constructiewerken, ongediertebeheersing en groenonderhoud tot catering. “Sinds kort zijn we met Recrewtment ook actief op de uitzendmarkt”, zegt CEO Nicolas de Schutter.

2015 was op economisch vlak geen hoogvlieger. Hoe blikt u erop terug?

Nicolas de Schutter, CEO: “Ondanks de zware concurrentie en het onzekere economische klimaat zijn we erin geslaagd onze doelen te bereiken. Al onze divisies kenden een goed jaar, met Mobility Masters als spectaculairste groeier.”

Hoe heeft u die groei kunnen realiseren?

“Al onze afdelingen hebben nieuwe klanten binnengehaald. Daarnaast rendeerde vooral de kruisbestuiving tussen onze divisies. Als Cleaning Masters bij een klant de dagelijkse schoonmaak verzorgt, dan stellen wij daar ook onze andere diensten voor. Deze cross selling leidt vaak tot een intensievere samenwerking, waarbij wij bijvoorbeeld via Green Masters eveneens het groenonderhoud gaan verzorgen.”

Multi Masters Group startte

een 9e divisie op. Was daar nood aan?

“Zeker. Vermits wij als grote dienstverlener vaak gebruik maken van uitzendkrachten, is een eigen uitzendkantoor een logische stap. Ons Franse moederbedrijf Samsic is trouwens al langer actief in die markt. Daarom zijn wij eind 2015 gestart met Recrewtment, dat vooral op bedienden, technische profielen, de markt van de contact centers en inhouse dienstverlening focust. Naast Recrewtment blijven we natuurlijk beroep doen op onze andere, vaste leveranciers.”

Wat zijn de plannen voor 2016?

“De stijgende lijn doortrekken door cross selling en het aantrekken van nieuwe klanten. En als de kans zich voordoet om ons aanbod nog uit te breiden, dan zullen we dat zeker overwegen. Voorts gaan we extra aandacht besteden aan enkele bouwstenen om onze basis verder te verstevigen. We willen bij zoveel mogelijk klanten onze gebruiksvriendelijke web based tool Multi Desk implementeren. Samen met het eveneens door onze IT-dienst ontwikkelde QMS-systeem zorgt die ervoor dat we binnen onze Europese groep een van de beste leerlingen van de klas zijn.”

“Een andere bouwsteen is de veiligheid. Die is prioritair voor ons. We zitten al ruim onder het nationale gemiddelde in onze branche qua arbeidsongevallen, maar we willen nog beter doen. Onze inspanningen renderen, zo blijkt ook uit de uitstekende score die Hygi Masters onlangs behaalde bij de VCA-P-audit.”

Waarop legt u nog de nadruk

in uw bedrijf?

”Ons personeel! Dankzij onze trouwe en goed opgeleide medewerkers zijn we operationeel zo sterk. Dankzij hun gedrevenheid en inzet zijn we gegroeid tot wat we nu zijn.”

In veel sectoren ligt de klemtoon

steeds meer op milieubewustzijn.

“Ook bij ons. Wij kijken steeds uit naar innovaties qua producten, materialen en machines. We stellen onze klanten altijd de milieuvriendelijkste oplossing voor. Maar we gaan verder: zo rijden wij steeds meer met CNG-auto’s. En bij de verbouwing van onze hoofdzetel in Merksem zal de nadruk liggen op milieu-efficiëntie. U merkt het: het milieu ligt ons na aan het hart.”

Slotvraag: stel dat u moet kiezen tussen een paar grote of veel kleine klanten… .

“… Die keuze wil ik niet maken. Elke klant is even belangrijk voor ons, we streven altijd naar kwaliteit. Bij de ene poetsen we een paar uur per week de gangen van een flatgebouw, bij de andere zorgen we de klok rond voor het onderhoud van een grote, industriële site. Die combinatie maakt onze sector net zo boeiend.”