Grootste inland terminal van de Benelux wordt nog groter

BCTN staat voor Binnenlands Container Terminal Netwerk, een naam die de lading volledig dekt. BCTN heeft een uitgekiend netwerk aan inland terminals in Geel, Meerhout, Alblasserdam, Den Bosch, Nijmegen, Venray en Roermond, een netwerk dat in juni a.s. nog groter wordt met de opening van de terminal in Beringen.

"Via de vlotte en kostenefficiënte ‘corridor op de autostrade van het water’ zorgen wij voor door-to-door transport, van de zeehavens tot bij u in het magazijn en omgekeerd”, stelt terminal manager David Huybrechts.

BCTN is dertig jaar geleden opgericht en inmiddels uitgegroeid  tot de grootste binnenlandse terminal van de Benelux.

Barge transport
David Huybrechts: “Elke week varen onze barges zeven tot negen keer naar de haven van Antwerpen en drie tot vijf keer naar de haven van Rotterdam. Onze eigen tachtig vrachtwagens verzorgen het na- en voortransport, goed voor zo’n 400 ritten per dag. Daarnaast zijn er klanten die zelf ‘de last mile’ organiseren, dagelijks ook nog eens goed voor 400 ritten. De korte ritten laten ons toe om goed te timen. Als de vrachtwagen om 6 uur ’s ochtends voor de poort van uw magazijn moet staan, dan is hij er ook.”

Voordelen transport via binnenvaart
Naar het succes van de groeiende binnenvaart moeten we niet lang zoeken.

David Huybrechts: “Dat heeft voor een stuk te maken met de mobiliteitsknoop en die blijft vandaag zeker niet meer beperkt tot de ring rond Antwerpen. Daarnaast zijn er nog belangrijke andere voordelen. Zo kan u als bedrijf in de regio uw import- en exportloten consolideren op de terminal, in uw achtertuin als het ware, zodat u snel kan schakelen. Daarnaast is er een belangrijk prijsvoordeel. Transport via de binnenvaart is bovendien duurzaam en voor bedrijven een makkelijke manier om hun CO2-uitstoot te reduceren. Onze schepen varen ondertussen op hybride motoren, die veel minder CO2 en fijn stof uitstoten dan een traditionele scheepsmotor. De groene transportoplossing wordt hiermee nog groener. Het enige waarmee u rekening dient te houden, is dat u uw transporten een beetje vooruit moet plannen.”

Portaalkranen op vijf locaties
BCTN ziet het als zijn missie om te groeien ten dienste van de economische expansie van zijn klanten.

David Huybrechts: “Het Albertkanaal is lang niet aan het eind van zijn capaciteit. Er kunnen nog flink wat meer schepen opgezet worden. We hebben ondertussen in Meerhout een extra portaalkraan geplaatst. Daar kunnen nu tegelijk drie schepen gelost en geladen worden, met de kraan in Geel en straks ook een in Beringen kunnen er op vijf locaties containers verzet worden.”

Dat er in de haven van Antwerpen steeds grotere mastodonten van 20.000 TEU en meer aanmeren is op zich goed nieuws, maar dat heeft tot gevolg dat het soms aanschuiven is voor de binnenschepen om te kunnen laden of lossen. David Huybrechts merkt op dat de sector in gesprek is met de Haven van Antwerpen en dat een deel van de oplossing, de zogenaamde minimum call size, nabij is.

David Huybrechts: “Ik geloof sterk in synchromodaliteit, waarbij het juiste transportmiddel op het juiste moment op de juiste plaats wordt ingezet, dat is de sleutel van goede logistiek. We zijn complementair aan de vrachtwagen, en niet concurrentieel.” (NV)