Haven van Zeebrugge, de wereldwijde toegangspoort naar Europa

De zeehaven van Brugge noteerde in de eerste helft van 2018 een groei van 6,3% tegenover dezelfde periode in 2017. Er werd een totaal van 19.450.286 ton goederen behandeld. De stijging situeert zich in de roro-sector (+9,3%), de vloeibare bulk (+15,1%) en de containersector (+6,1%).

De vaste bulk daalde weliswaar met 11,2% en het stukgoed met 29,1%, maar een totale groei van 6,3%, dat is een cijfer om trots op te zijn.

Gedelegeerd bestuurder Joachim Coens: “Onze investeringen lonen. De laatste tijd was vooral de autosector vragende partij voor uitbreiding. Momenteel bouwen we dan ook een kaaimuur bij in de achterhaven, zowel voor ICO als voor WWL. Cobelfret heeft zijn terminal kunnen aanpassen en we werken ook volop aan de kaaimuur van de diepzeeterminals. Nog voor het einde van dit jaar verwachten we de ‘go’ van de Vlaamse regering voor de vervanging van de Visartsluis.”

De kusthaven ontwikkelt in de achterhaven ook een Maritiem Logistieke Zone van 120 hectare. De eerste logistieke dienstverleners zijn zich hier reeds komen vestigen. Zeebrugge wil hier vooral goederen uit groei-economiën behandelen om ze met toegevoegde waarde naar het Verenigd Koninkrijk en verder in het Europese vasteland te brengen. 

Meer dan ooit profileert Zeebrugge zich als toegangspoort tot de Europese markten.

“De deur naar Engeland”

“Zeebrugge is de toegangspoort tot Europa, wij zeggen wel eens dat wij de deur naar Engeland zijn”, stelt Nicolas Dehaemers, die in 2004, samen met Elke Quaegebeur, NDQ Logistics oprichtte, een internationale trailer operator. Het bedrijf ruilde vorig jaar de krappe behuizing in Tillegembos voor een concessie van 10.000 m² in de nieuwe Maritiem Logistieke Zone.

NDQ benutte er 850 m² voor kantoren en 3.000 m² voor magazijnen. Een vloot van 400 ferry trailers vervolledigt de infrastructuur.  

Nicolas Dehaemers: “Wij focussen vooral op short sea activiteiten. We laden voornamelijk in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Italië,… om de ladingen vervolgens - voor het grootste gedeelte onbegeleid - via Zeebrugge naar verschillende havens in Engeland te brengen.”

Nicolas Dehaemers trekt ook volop de kaart van de multimodaliteit: “We hebben geïnvesteerd in 90 huckepack trailers zodat short sea ladingen uit Engeland, Schotland, hier in Zeebrugge op het spoor kunnen gezet worden, richting Lyon, Dusseldorf,… en weer terug.”

Op de nieuwe locatie ontwikkelde NDQ ook een nieuwe activiteit, crossdocking: “Daardoor realiseren we nu reeds duizend en meer verschepingen extra via Zeebrugge op Engeland.” 

Nicolas Dehaemers is ervan overtuigd dat een gematigder regime voor de havenarbeid een serieus hefboomeffect zou teweeg brengen op de ro-ro activiteiten in Zeebrugge.” 

“De brug naar China”

“Wij hebben net onze corporate identity op punt gezet. Wij willen de ‘bridge to China’ zijn”, glimlacht Carla Debart, managing director van CSP Terminal Zeebrugge, op haar beurt. Dat de containersector in Zeebrugge in de lift zit, daar zit de terminal voor iets tussen. “In vergelijking met vorig jaar zit er dit jaar een stijging van het volume van zo’n 30% in, en naar volgend jaar voorzien wij een stijging van 60%.”

Eind vorig jaar werd Cosco Shipping Ports 100% eigenaar van APM Terminals Zeebrugge. 

Carla Debart: “Onze geografische ligging is zeer belangrijk voor diepzeecontainers. Er zijn nagenoeg geen beperkingen qua diepgang en toegankelijkheid. We zitten op nauwelijks twee uur van pilot station. De grootste schepen kunnen twee uur nadat ze gearriveerd zijn reeds gelost en geladen worden. Er zijn ook geen beperkingen op het vlak van getijden.”

De managing director vertelt nog dat er sinds de komst van Cosco al heel wat veranderd is. Zo werden op IT-vlak reeds grote stappen vooruit gezet.

Carla Debart: “Het is fijn om te voelen dat Cosco een duidelijke visie heeft voor onze terminal. Het is nu nog even wachten op de concrete diensten en bestemmingen die zullen ontwikkeld worden en hoe we daar optimaal op kunnen aansluiten. We hopen dat de verladers in het Vlaamse achterland en in Noord-Frankrijk ons snel terug hun vertrouwen schenken.”

In november tekent CSP samen met het Zeebrugs havenbestuur present op de eerste importexpo in Shanghai. 

Goed voorbereid naar de Brexit

Met 45% van de trafiek gelinkt aan het Verenigd Koninkrijk spreekt het vanzelf dat de haven van Zeebrugge zich goed voorbereidt op de Brexit. In de voorhaven, aan de grensinspectiepost, komt er in samenwerking met de douane een infopunt, met parking, en het digitale dataplatform RX/Seaport moet het afwikkelen van de formaliteiten een flink stuk vereenvoudigen.

Joachim Coens: “We bereiden ons voor op het worst-case scenario, de no-deal dus, waarbij de UK een derde land worden. RX/Seaport, opgezet samen met APZI en de Belgische en Engelse douane, zal daarin een belangrijke rol spelen. Zeebrugge heeft ten opzichte van de Kanaaltunnel het voordeel dat wij onbegeleide vracht overbrengen. De chauffeurs moeten niet mee. Er moet dus geen personenverkeer geregeld worden.”

Nicolas Dehaemers: “Ook wij zijn Brexit-proof tegen 29 maart 2019. Zo hebben we al extra personeel aangeworven. Onze klanten zullen verder met ons kunnen samenwerken zonder tijdsverlies of problemen met douaneformaliteiten.”  

Joachim Coens hoopt wel dat er voldoende douanepersoneel zal zijn tegen de Brexit: “De federale overheid breidt de douanediensten uit met 141 medewerkers. Maar die gaan niet alleen in Zeebrugge aan de slag. Er moet echt voldoende volk bijkomen. Ook de voedselcontrole wordt immers een belangrijk item en er ligt ook een uitdaging op het vlak van onze cruises. Zowat de helft komt naar hier vanuit de UK. Wanneer alle passagiers telkens een douanecontrole moeten ondergaan, zal dit toch wel wat mankracht vergen.