“Heftrucks met hoge capaciteit zijngeen logge strijkijzers meer”

Met de RX70 en de RX60-60/80 zet Still twee nieuwe heftrucks voor het zwaardere werk in de markt, die op zijn minst revolutionair kunnen genoemd worden. Het zijn twee toonbeelden van ergonomische compactheid en wendbaarheid, die lasten tot 8 ton (!) aankunnen. De twee krachtpatsers zijn maar 1,6 meter breed, hebben een draaicirkel van slechts 3 meter en kunnen vlotjes door gangen van nog geen vijf meter breed manoeuvreren. De RX70 wordt diesel-elektrisch aangedreven. Hij is de enige heftruck in de markt die in aanmerking komt voor de Vlaamse ecologiepremie. Heeft u goede oplaadinfrastructuur? Dan kan u voor de RX60-60/80 opteren, die volledig elektrisch aangedreven wordt en dus nog lagere verbruikskosten met zich meebrengt.

Met de RX70 en de RX60-60/80 zet Still twee nieuwe heftrucks voor het zwaardere werk in de markt, die op zijn minst revolutionair kunnen genoemd worden. Het zijn twee toonbeelden van ergonomische compactheid en wendbaarheid, die lasten tot 8 ton (!) aankunnen. De twee krachtpatsers zijn maar 1,6 meter breed, hebben een draaicirkel van slechts 3 meter en kunnen vlotjes door gangen van nog geen vijf meter breed manoeuvreren. De RX70 wordt diesel-elektrisch aangedreven. Hij is de enige heftruck in de markt die in aanmerking komt voor de Vlaamse ecologiepremie. Heeft u goede oplaadinfrastructuur? Dan kan u voor de RX60-60/80 opteren, die volledig elektrisch aangedreven wordt en dus nog lagere verbruikskosten met zich meebrengt.

Hoe vernieuwend de nieuwe heftrucks van Still wel zijn, kan misschien nog het best geïllustreerd worden met de metafoor die managing director Jean-Paul Dubois graag gebruikt: “In vergelijking met het nieuwe RX70-gamma, lijken de klassieke diesel heftrucks die 6, 7 of 8 ton heffen, met hun groot hekgewicht wel logge strijkijzers. De nieuwe heftrucks zijn tussen 1,6 meter (enkele wielen) en 2 meter (dubbele wielen) breed, maximaal 3,5 meter lang en dus zeer compact. Ze hebben een draaicirkel van slechts drie meter en kunnen makkelijk door gangen van nog geen vijf meter breed rijden.”

Standaard zijn de RX70 heftrucks uitgerust met vijf rijprogramma’s, zodat u de heftruck kan afstemmen op uw werkbehoefte. De vijf standaard programma’s kunnen op zich telkens nog eens aangepast worden aan uw individuele wensen.

Jean-Paul Dubois: “Met de FleetManager van Still kan u bovendien instellen wie met welke heftruck mag rijden. Dankzij interne schoksensoren is het bovendien mogelijk met deze tool het rijgedrag van de chauffeurs in kaart te brengen en schadegevallen en eventuele ongevallen te voorkomen.”

Blue-Q energiebesparingspakket

De nieuwe heftrucks zijn ook uitgerust met het Blue-Q energiebesparingspakket, dat een energiebesparing tot tien procent mogelijk maakt, zonder dat de heftruck aan prestaties inboet. Jean-Paul Dubois: “Dit programma zorgt ervoor dat alle verliesstromen uitgeschakeld worden. Wanneer bijvoorbeeld de chauffeur bij regenweer zijn heftruck even verlaat, zal de ruitenwisser automatisch uitgeschakeld worden, tot de chauffeur opnieuw in zijn heftruck plaatsneemt.”

Gebruik 100% elektrische heftrucks neemt toe

De ontwikkeling van de 100% elektrisch aangedreven RX60-60/80, die geschikt is voor het zware werk met een hefcapaciteit van 6, 7 of 8 ton, past perfect in de trend om de ecologische kaart te trekken en zoveel mogelijk te kiezen voor milieuvriendelijke energie. Jean-Paul Dubois: “Heel handig is het feit dat de batterij langs de zijkant van de heftruck kan vervangen worden en de cabine bijgevolg niet meer moet gekanteld worden.” (NV)