Het belang van betrouwbare online etiketinformatie

Consumenten doen hun dagelijkse boodschappen steeds meer online. Daar moeten zij ook de informatie kunnen terugvinden die zij in de winkel op het etiket zien staan. Hetzelfde verhaal voor wie met een app op zijn smartphone een barcode scant. Neutrale non-profit organisatie GS1 Belgium & Luxembourg faciliteert dit met het standaard online platform trustbox. “We moeten wel vaststellen dat de kwaliteit van de informatie die producenten en importeurs inbrengen regelmatig te wensen overlaat”, stelt CEO Jan Somers.

De foto van het ‘scharken’ bij dit artikel brengt de boodschap duidelijk over. Eet ik nu schaap of eet ik nu varken? Om te verzekeren dat u als consument zowel offline als online even degelijk geïnformeerd wordt over de samenstelling van het product dat u wil kopen, heeft de Europese Unie in 2011 een verordening uitgevaardigd, de FIC (Food Information to  Consumers), die op 13 december 2014 in werking trad.

Jan Somers: “Europa was van mening dat de industrie onvoldoende initiatieven nam om de consument beter te informeren over ingrediënten, nutriënten, calorieën, allergenen, halal of niet,…”
In samenwerking met de voedingsindustrie en de retailsector bouwde GS1 Belgium & Luxembourg in 2014 het standaardplatform “trustbox” uit. Wie een voedingsproduct op de Belgilux markt brengt, kan de informatie gratis opladen in het systeem, gegevens waarvoor hij evenwel juridisch verantwoordelijk blijft.

Jan Somers: “Trustbox is een groot succes geworden. Er zijn meer dan 2.000 bedrijven aangesloten, samen goed voor 117.000 producten. Op de data voeren we twee vormen van controle uit. Enerzijds zijn er logische testen en anderzijds vinden er ook fysische audits plaats waarbij medewerkers in winkels foto’s nemen van etiketten en deze vergelijken met de informatie in de database. De GS1 Data Checker, die al die testen uitvoert, bezorgt elk bedrijf wekelijks een e-mail met een score. Het bedrijf kan daaruit afleiden of zijn data al dan niet volledig zijn.”

Hier wringt het schoentje

Jan Somers: “Wij stellen echter vast dat de bedrijven meer aandacht moeten besteden aan de correctheid van hun data en dan specifiek voor wat betreft de allergenen. Wie bij de ingrediënten ‘melk’ vermeldt, mag niet vergeten om dit dan ook bij de allergenen te vermelden. Apps die voor u op zoek gaan naar allergenen, zullen u op deze manier niet correct kunnen informeren. Als de informatie rond ingrediënten, nutriënten, allergenen,… niet transparant aan de consument bekend gemaakt wordt, schiet de Europese FIC-verordening haar doel voorbij.”

Rond deze tijd lanceert GS1 een samenwerking met ‘SmartWithFood’, een bedrijf dat met artificiële intelligentie een controlefunctie uitgewerkt heeft voor trustbox. Als producent of importeur krijgt u een waarschuwing wanneer u zich vergist en bijvoorbeeld vergeet om de allergenenlijst aan te vullen.   (NV)