Het belang van kennisoverdracht

De kennis van een bedrijf reikt verder dan de harde schijf,documenten en manuals. Ook de ervaring van talloze medewerkers maakt deel uit van het bedrijfsgeheugen. Al die kennis vakkundig capteren, structureren en overdragen, is de specialiteit van U&I Learning uit Gent.

“Het effect van de omgekeerde demografische situatie”, vertelt Jean-Philippe Schepens, General Manager bij U&I Learning, “baart ook de bedrijfssector vandaag kopzorgen. De toenemende vergrijzing zorgt namelijk voor een braindrain die hallucinante vormen aanneemt. Sommige bedrijven zien de komende vijf jaar zelfs tot 40% van hun werknemers met pensioen gaan. Het overdragen van kennis wordt daarom een topprioriteit, zowel voor grote bedrijven als voor kmo's.”

Unieke aanpak

Door zijn unieke en allesomvattende aanpak is U&I Learning ondertussen uitgegroeid tot marktleider in Frankrijk en België op het vlak van kennisoverdacht voor bedrijven. “De oplossing die wij bieden wordt steeds op maat van elke klant gemaakt”, licht Jean-Philippe Schepens toe. “Eerst leggen we de leerdoelen vast, verzamelen en documenteren we alle kennis die aanwezig is op papier, het internet en bij de medewerkers zelf. Vervolgens schrijven we de scenario’s uit en maken we prototypes op van de te volgen werkwijze bij overdracht. Bij elke stap die we zetten, geven we voortdurend feedback aan de klant. Het eigenlijke overdragen van de vergaarde kennis gebeurt op verschillende manieren waarbij we verschillende vormen van leren in elkaar passen en weven. E-learning is daarbij één van de belangrijke toepassingen: kennis wordt overgedragen door zelfstudie en virtual classrooms, maar ook door verhoogde interactie via sociale netwerken, of bij mobile learning via iPad en smartphone.”

Serious gaming

“Voor ons is de technologie die we gebruiken een middel maar geen doel op zich. Zo gebruiken we ook serious gaming als een manier om kennis over te dragen. Die kennis wordt dan bevattelijk in een zelfontworpen computerspel verwerkt en kan zo spelenderwijs worden aangeleerd. Belangrijk bij onze manier van werken is ook de aanpak van onze medewerkers, die stuk voor stuk kunnen bouwen op hun pedagogische expertise. Hierdoor kunnen we steeds de kennis van elke klant op de meest efficiënte manier overdragen.”

Bekijk de socials