“Het groeiend aantal start-ups bewijst falend innovatiebeleid”

Het groeiende aantal start-ups zijn een bewijs van een gezonde economische dynamiek. Dat is tenminste wat algemeen wordt beweerd. “Niets is minder waar!” zegt Jef Staes. “Het is enkel het bewijs van het feit dat vernieuwers binnen bestaande organisatieculturen geen ruimte krijgen om vorm te geven aan hun toekomstgerichte ideeën en producten.  Ze bevinden zich in een situatie van wat ik het ‘machtsdefect’ noem. Ze hebben de bekwaamheid om disruptief te innoveren, maar ze mogen niet. Wie nochtans sterk wil staan in de toekomst moet zijn huidige succesvolle producten durven opzijschuiven voor iets nieuws.”

Aan het woord is Jef Staes, oprichter van Red Monkey Company en autoriteit wat betreft leerprocessen en innovatieve organisaties. Anno 2019 ligt de kern van innovatieve verandering volgens hem niet langer in kwaliteitsverbetering en schaalvergroting, maar in het vernietigen en vernieuwen van het eigen portfolio.

Vernieuwing wordt te vaak gezien als bedreiging

“Elke onderneming die klaar wil zijn voor de toekomst moet het lef hebben om de eigen succesvolle producten resoluut te vervangen door nieuwe. Daarvoor is een organisatiecultuur met managers en executives nodig die disruptieve innovatie mogelijk maakt. Vele bedrijfsleiders zijn echter onvoldoende mee in dit verhaal. Vernieuwers met het juiste talent en de juiste passie krijgen in een onderneming weinig of geen kansen om hun ideeën vorm te geven. Vaak ziet de managementtop immers te veel bedreigingen en te weinig kansen, met als resultaat dat de vernieuwer zijn eigen weg gaat zoeken binnen een nieuwe start-up.”

“En dat is niet alles. Om die innovatieve producten te maken, heb je wellicht ook een ander soort werknemers nodig. De autosector levert mooie voorbeelden. De klassieke mecanicien heeft niet langer het juiste talent om te werken aan de hoogtechnologische wagen van vandaag.  Er zijn nu op een enorme schaal andere werknemers nodig met passie voor andere talenten. Ondernemers moeten vandaag flexibel kunnen omspringen met tewerkstelling en casten van medewerkers. En daar knelt het schoentje. De arbeidswetgeving laat werkgevers niet toe om vlot van werknemers te wisselen. Onze sociale zekerheid is niet mee in dit verhaal.”

Flexibel tewerkstellingssysteem

“Nochtans is de managementstijl van de toekomst er eentje die gebaseerd is op een flexibele tewerkstelling waarbij mensen met de juiste passie en talent worden aangetrokken op het moment en voor de duur dat je ze nodig hebt.  Die nieuwe managementstijl kan echter enkel worden geïntroduceerd als ook de CEO mee is in het hele verhaal van disruptieve innovatie en dito tewerkstelling. En die moedige rode raven, die zoeken we.”

Om deze vernieuwing meer ingang te doen vinden, is Jef Staes op zoek naar een tien à vijftien bedrijven – groot en klein – uit diverse sectoren die worden geleid door CEO’s die open staan voor dit innovatieve verhaal.  Met hen wil Staes via sectoroverschrijdende kruisbestuiving werken aan de organisatiecultuur van de toekomst. Wie zich aangesproken voelt, meldt zich bij Red Monkey Company.

Als Steve Jobs aan het hoofd had gestaan van Nokia, dan zou de i-Phone een Nokia-product zijn geweest. Mocht Elon Musk baas geweest zijn van Audi, dan had de elektrische en zelfrijdende auto vier ringen als embleem.

“Disruptieve innovatie is niet het echte drama. Disruptie in tewerkstelling is dat wel.”

Red Monkey Logo

jef.staes@redmonkey.be
www.redmonkey.be
contact@redmonkey.be

Bekijk de socials