Hoe bouw je een website die rendeert?

Een zaak hebben, maar geen website, is vandaag quasi ondenkbaar. Maar heb je ook een website die werkt? En hoe pak je zoiets aan? We vroegen het aan Pieter Brat, Managing Director van Webs. Al bijna tien jaar gespecialiseerd in webdesign, webdevelopment en webadvies, met een focus op kmo’s. Want ook kleine kmo’s kunnen genieten van een zeer rendabele website.

1. Stel duidelijke doelstellingen


Pieter Brat: ”Heel wat ondernemers staan niet stil bij het doel van hun online communicatie. Ze willen gewoon een site, omdat ze vinden dat het nodig is. Wij maken geen site om de site, maar creëren een toegevoegde waarde. Wat wil je met een site bereiken? Moeten de bezoekers hun gegevens achterlaten, nieuws lezen, een afspraak maken,...? Een site kan veel meer betekenen dan extra sales. Ook automatisering van je bedrijfsprocessen is mogelijk.

Stel dat je bijvoorbeeld niet de hele dag de telefoon wilt beantwoorden, dan kan je afspraken regelen via je site. Uitzoeken wat de behoeftes van een klant zijn, is altijd ons uitgangspunt. Een webmarketingplan opstellen, is niet alleen onmisbaar om de strategie en doelstellingen te bepalen, maar ook als werkdocument. Enkel zo kan je een juiste prijsinschatting maken en alle betrokkenen op dezelfde golflengte krijgen.”

2. Begin met het grondplan en nadien pas met de aankleding

Pieter Brat: “We maken altijd eerst een webmarketingplan en nadien een wireframe. Dat frame kan je vergelijken met het grondplan van een architect. Een huis moet gebruiksvriendelijk zijn en alles moet erin zitten. Enkel zo kan het aan alle verwachtingen van de bewoners en bezoekers voldoen. De basis voor een effi ciënte website tekenen we uit op een witte achtergrond met zwarte lijnen en zwarte tekst. Alles wordt erin bepaald: de lengte van de teksten, de structuur, de plaatsing van de knoppen,...

Zo vermijd je dat alle aandacht gaat naar het design voor je zeker bent van de usability (gebruiksvriendelijkheid). Wanneer dit plan geoptimaliseerd is, kiezen we pas de gevelsteen, de ramen,... De lay-out dus. We werken trouwens niet met standaard templates, maar creëren templates die onze klanten echt nodig hebben. Maatwerk hoeft niet noodzakelijk meer te kosten.”

3. Meet of je site echt werkt

Pieter Brat: “Nadat je site online staat, stopt het niet. Nadien checken we op regelmatige tijdstippen af of de site aan je doelstellingen en strategie beantwoordt. Dit is een absolute must. Voldoet de site wel aan de verwachtingen en bereik je ermee wat je wou bereiken? Wat werkt goed, wat minder? Scoor je hoog in zoekmachines? Wij zijn Google Analytics certified consultants. Meten en analyseren, is immers noodzakelijk voor een optimaal resultaat. Online kan je praktisch alles meten. Het zou zonde zijn om daar geen gebruik van te maken. Na 1 jaar moet de meerwaarde van je site echt duidelijk zijn. Een site moet uiteindelijk zichzelf volledig terugbetalen.”

4. Zorg dat je zelf aanpassingen kan doen

Pieter Brat: “We geven onze klanten de nodige info, zodat ze zelf aanpassingen kunnen doen. Indien ze dat willen natuurlijk. Het Content Management Systeem (CMS) waarmee we werken, Umbraco, is immers zeer gebruiksvriendelijk. Twee uur uitleg en je bent ermee weg. We spelen onze klanten proactief heel wat info door, waardoor ze zelf goed op de hoogte zijn en niet verplicht worden om voortdurend beroep op ons te doen. Umbraco is eenopen source, gratis en gedragen door een grote community. Hierdoor wordt het systeem constant up-to-date gehouden en kan je profiteren van alle nieuwe mogelijkheden.”