Hoe je doelgroep verleiden met betaalbare tools?

Wat negen jaar geleden begon als een service voor klanten van kmo-insider, is uitgegroeid tot een volwaardig communicatiebureau. Zowel klanten als niet-klanten van onze uitgaves kunnen vandaag bij dynamoo.biz terecht voor concept, copy en beeldvorming van kleine en grote projecten. Visuele communicatie voor off- en online, printing, direct mailing, het opstellen en uitwerken van een volledig communicatie- en mediaplan,... dit kleine bureau is tot grootse dingen in staat.

Want hun 8-koppige team wordt bijgestaan door een hele ploeg van gespecialiseerde freelancers. Op alle communicatievragen bieden zij het gepaste antwoord. Hoe groot of hoe klein die ook zijn. Zo wordt verleidelijke communicatie ook voor kmo’s betaalbaar. Alvast enkele communicatietips van zaakvoerder Patrick Moens en Communication Consultant Kenneth De Decker.


1. Communiceer coherent en bereik veel meer met hetzelfde budget

Patrick Moens: ”Heel wat kmo’s laten een huisstijl maken bij de ene, een folder bij de andere en de rest van hun communicatie nog bij iemand anders. Hierdoor versnipperen ze niet alleen hun communicatiebudget, maar ook hun uitstraling. Door met één visuele stijl en een totaalconcept naar buiten te komen, val je veel meer op. Met een doordacht communicatieplan en de juiste strategie haal je een pak meer uit je budget. Bij dynamoo.biz bewaken we de uitstraling van je bedrijf door elke communicatievraag van A tot Z op te volgen en ervoor te zorgen dat alles coherent is.

Want eenheid creëert impact, zowel wat beeldvorming als copywriting betreft. Het hele communicatieplaatje bekijken ipv. enkel een folder verruimt je eigen blik en vergroot de aandacht van je doelgroep. De kijk van externe specialisten op je communicatie, zorgt daarbij voor een frisse wind.”

2. Steek passie en een ziel in je communicatie en raak je doelgroep

Kenneth De Decker: “Je voelt al snel aan communicatie of erover nagedacht is of niet. Communicatie met een ziel bevat een slim concept. En dat maakt het verschil. Wij zijn de externe communicatiemanager van kmo’s. We stappen mee in het communicatieproces waar je maar wilt. Altijd met evenveel passie. Of je nu een logo nodig hebt, een databankselectie, een website, het ontwikkelen van een mailing of enkel het versturen ervan, een mediaplan of een volledige communicatiecampagne. Wij helpen je de juiste tools inzetten om je doelgroep te raken. Een goed communicatieplan bestaat uit een combinatie van on- en offline. Een e-mailing vul je bijvoorbeeld best aan met een kwalitatieve postmailing, omdat die minder vluchtig is. Wij zorgen voor de juiste mix en die mix zorgt voor het beste resultaat.”

3. Omring je met vakmensen, want communicatie is een vak apart

Kenneth De Decker: “Door je communicatie uit te besteden aan professionals, geniet je van communicatie die werkt, terwijl jij gefocust blijft op je core business. Want wij regelen echt alles en schakelen voor elke behoefte de juiste specialisten in: van het concept, de creatie tot de productie. Personeelsadvertenties vragen immers een heel andere aanpak dan crisiscommunicatie. Door onze jarenlange ervaring met kmo’s voelen we perfect aan wat een ondernemer wilt en wat hij nodig heeft. Eén woord is vaak al genoeg. We werken ook altijd op projectbasis met een totaalbudget. Je weet op voorhand exact wat je mag verwachten en welk prijskaartje daaraan vasthangt.

We blijven altijd binnen het vooropgestelde budget, tenzij er natuurlijk bijkomende vragen gesteld worden die extra kosten meebrengen. Maar die worden altijd besproken. Je komt dus nooit voor onaangename verrassingen te staan. Eén contactpersoon, meestal ikzelf, volgt alles op en stuurt het hele team aan. De afspraken met mediaplanners, communicatieconsultants, online specialisten, conceptuele creatieven, copywriters, grafische vormgevers, ... wij zorgen voor de hele projectbewaking. Zo’n project kan een korte doorlooptijd hebben, maar evengoed enkele maanden duren.”

4. Kies voor communicatie-oplossingen op maat van je kmo en krijg de juiste service

Patrick Moens: ”Als kmo krijg je in een groot bureau vaak niet de service die je verdient. Voor ons is geen vraag te veel of te weinig. Want ook kleine kmo’s helpen we met evenveel passie en visie verder. We zijn zo georganiseerd dat we in no time de juiste oplossingen kunnen uitwerken. Om de deadlines in het communicatietraject beter te controleren hebben we zelfs enkele machines aangekocht. Zo kunnen we in huis digitaal drukken, met inkjet personaliseren en beschikken we ook over een omslagvulmachine. We kunnen mailings dus van A tot Z uitwerken: van het ontwerp, de prepress, de printing tot de verzending. Onze afdeling Budgetmail doet de DM-handling, zowel per e-mail als per post. Maar we stappen altijd in het traject waar jij dat wilt. Wilt je enkel een onderdeel uitbesteden of hou je van totaaloplossingen? Jij beslist.”

5. Durf investeren in communicatie en blijf je concurrenten voor

Patrick Moens: ”2011 is duidelijk een nieuwe start voor kmo’s. Het consumentenvertrouwen is gegroeid en men heeft opnieuw zin om te ondernemen. En ondernemen begint met communiceren met je doelgroep. Je merkt dan ook dat ondernemingen die zijn blijven communiceren, ondanks de crisis, verder staan dan hun concurrenten. Want goed contact met je consument, daarmee valt of staat je bedrijf.”

Bekijk de socials