Hoe trek je online nieuwe klanten aan?

We stelden de vraag aan Gregory Liénard, zaakvoerder van @iPower, internetpartner van zelfstandigen, kmo’s en grote bedrijven. Je domeinnaam registreren is één, een goede website bouwen twee, je site onderhouden drie, zoekmachineoptimalisatie vier, e-marketing vijf en online prospectie zes. @iPower helpt je bij al deze stappen en zorgt dat je investering rendeert.

Soms is een multi-site met gedeelde kosten interessanter

”Wij bouwen websites van A tot Z die je zelf kan aanpassen. De look, de feel en de content verschillen van klant tot klant, maar het achterliggende systeem blijft hetzelfde. Dat is veel goedkoper dan vanaf nul starten. Een andere mogelijkheid is met verschillende geïnteresseerden samen een multi-site bouwen. Interessant voor aankooporganisaties of franchisers. Zo ontwikkelden we voor een beroepsorganisatie van 200 apothekers een site met alle mogelijke info over geneesmiddelen, gezondheidstips, enz. De uitgebreide content trekt heel wat bezoekers en wordt centraal up-to-date gehouden. De apothekers hoeven er zelf geen tijd in te stoppen en delen de kosten. Elke apotheker kan zijn eigen info en producten naar voren schuiven op zijn persoonlijk stuk van de site. Bezoekers die hij aantrekt via zijn url, komen alleen bij hem terecht en zien niets van de concurrerende apothekers. Het lijkt dus of je een eigen site hebt die zeer professionele info bevat, maar dan zonder grote kosten.”

Gevonden worden door zoekmachines is belangrijker dan ooit

“Een goede website alleen is niet genoeg. Je moet je site ook onderhouden en optimaliseren, zodat prospects op je site terechtkomen. Dit kan door titels aan te passen. 80% van de webpaginatitels vertellen immers niet waarover de pagina gaat, een belangrijke vereiste om gevonden te worden door zoekmachines. Maar we kunnen ook aan zoekmachineoptimalisatie doen zonder je site te wijzigen. We bouwen mini-sites, die we linken aan jouw site. Bezoekers komen via hun zoekterm eerst op deze mini-sites terecht. Ze vinden er info over het onderwerp en kunnen via keywords doorklikken naar jouw site.”

Zoekmachineoptimalisatie betaalt zichzelf snel terug

“Zoektermoptimalisatie levert je gemiddeld 1% meer klanten op. Voor een site met 500 bezoekers kost de optimalisatie je maandelijks 150 euro. Daarvoor heb je 5 nieuwe klanten, dat is 30 euro per klant. Je hoeft hiervoor zelf nauwelijks iets te doen. Wij stellen een lijst met een 100-tal keywords op, die voor je bedrijf belangrijk zijn. We checken per keyword hoeveel geïnteresseerden maandelijks op dat woord zoeken en maken per woord een slogan, die we ook gebruiken in Google Adwords. Elke maand krijg je een rankingsoverzicht. Zolang je site niet in de top-10 van Google staat, adverteren we via Google Adwords. We werken meestal met contracten van één jaar, waarin het beoogde aantal bezoekers staat. Bijvoorbeeld 6000 bezoekers in 12 maanden. Wordt dat aantal niet gehaald, dan blijft je campagne kosteloos doorlopen tot de laatste van de 6000 bezoekers bereikt is.”

Telefonisch prospecteren na een online selectie

“Wij leiden prospects niet enkel naar je site, maar activeren hen ook via telefonische prospectie. Eerst selecteren we je doelgroep uit onze database van meer dan 450.000 Belgische bedrijven. Nadien volgt meestal een diepgaandere selectie via een prospectiemailing, die we zelf maken en versturen. De ontvanger kan meer info vragen of een afspraak maken op een online landingspagina. Wie naar deze pagina surft, is geïnteresseerd. Wie meer info vraagt, beschouwen we als hot prospect en krijgt binnen het uur een telefoon van ons. Daarin stellen we ons voor als iemand van het bedrijf zelf. We checken of een afspraak interessant kan zijn. Indien ja, leggen we de afspraak vast in de agenda van de vertegenwoordiger. Rekening houdend met de afspraakduur, de rijtijd, enz. Enorme tijdswinst dus én een reële kans op een nieuwe klant.”