Hoera de folder!“ Print zit niet langer op de schopstoel.”

In tegenstelling tot wat veel gedacht wordt, leest wel 85% van de Belgen bijna wekelijks de reclamefolders die in de bus vallen. De folders worden niet zomaar bij het oud papier verzameld maar gemiddeld 18 minuten per week gelezen. Sterker nog 59% wordt effectief aangezet tot het kopen van producten die de revue passeren in de folders, zo blijkt onder meer uit een recente studie van onderzoeksbureau GFK over de impact van de reclamefolder en andere activatiemedia. Daarmee slaagt de reclamefolder erin om de nummer 1 positie van het meest gewaardeerde reclamemedium te behouden in een tijdperk waarin de nadruk binnen de marketingafdeling van veel bedrijven steeds meer is komen te liggen op digitale reclame. “We merken dat er een zekere herwaardering komt voor drukwerk zoals reclamefolders en dat is niets voor niets. Het is een uitstekend medium om consumenten te activeren”, vertelt Kris Debruyn, Commercieel Directeur bij Dessain Printing.

Dessain Printing, specialist en expert in het drukken van huis- aan- huisbrochures en inserts in kranten en tijdschriften, werd opgericht in 1680. Met zijn jarenlange ervaring volgt Kris Debruyn de trends in drukwerk en reclame op de voet. “Nu zien we een kentering. Bedrijven hebben sinds de crisis steeds meer geïnvesteerd in digitale reclame. Offline reclamefolders werden gezien als te duur onder andere vanwege de kosten voor het drukken, de distributie en de taksen” vertelt Kris Debruyn. Recentelijk verschenen er steeds meer studies naar de effectiviteit van digitale reclame en dan wordt duidelijk dat er veel geld is geïnvesteerd, maar dat digitale reclame consumenten veel minder tot aankopen verleidt dan eerder gedacht. “Er is weinig duidelijk omtrent de ROI bij het investeren in digitale reclame. Het blijft daarbij zeer moeilijk de exacte impact van digitale reclame te meten. Digitale reclame is minder effectief dan gedacht omdat de hedendaagse consument online zeer veel informatie te verwerken krijgt en immuun wordt voor reclameboodschappen, sterker nog ze vinden ze ergerlijk en klikken zo snel mogelijk weg en op tv zappen ze weg. Dat is anders dan bij reclamefolders in de brievenbus welke niet als storend worden ervaren,” legt Kris Debruyn uit.

Expertise

“Veel marketingafdelingen komen terug van het idee van digitale reclame, print zit niet langer op de schopstoel ten opzichte van de digitale reclame. Het gevolg van de overschakeling van print naar digitale reclame is wel dat bij veel bedrijven de knowhow omtrent print verloren is gegaan. Er is vakkennis nodig om bijvoorbeeld al de juiste papierkeuze te maken. We merken dan ook dat wij met onze expertise ondernemingen de juiste ondersteuning kunnen bieden,“ vertelt Kris Debruyn. “We zijn geen heel grote onderneming en dat heeft vele voordelen. We maken het verschil door onze expertise, flexibiliteit en onze snelheid van handelen en dat in alle geledingen van ons bedrijf, van de commerciële afdeling, de productie tot aan de aankoop en logistiek. Onze communicatielijnen zijn kort en de orders worden doorheen het volledige traject door een en dezelfde persoon opgevolgd.” Dessain Printing is specialist en expert in het drukken van huis- aan- huisbrochures en inserts in kranten en tijdschriften, met oplages van 15.000 tot meerdere miljoenen exemplaren. Dessain Printing heeft een uitgebreide waaier aan klanten, zo leveren ze onder meer drukwerk aan winkelketens, grootwarenhuizen, automerken, banken, telecombedrijven en nog vele anderen.

Bekijk de socials