Innovatie in kredietverzekering. Atradius lanceert CashFirst

Toen Atradius - een van de grootste kredietverzekeraars ter wereld - aan kmo's in de B2B-markt vroeg wat hun grootste probleem is, klonk het antwoord eenduidig: CASH. Gebrek aan cash door slechte of wanbetalers. Daarom lanceerde Atradius begin december een nieuw, revolutionair concept: CashFirst. Met deze formule - die al vanaf 260 euro per maand wordt aangeboden - kunnen kmo's al na 2 maanden 90% van hun geld krijgen, daar waar 6 maanden de regel is bij een kredietverzekering. Christophe Cherry, Managing Director Atradius Belux, legt uit.

Snel je geld krijgen is de boodschap

Christophe Cherry: "Te late inning van verkoopfacturen is inderdaad één van de grootste problemen waarmee kmo's in de B2B-markt kampen, met alle gevolgen van dien voor hun cashpositie. Anderzijds schrikken ze terug voor de kosten en het zware administratieve traject bij kredietverzekeraars, die nog niet allemaal de kmo-markt correct weten in te schatten. Om aan dat probleem tegemoet te komen, hebben wij een innovatieve oplossing gezocht waarbij kmo's snel en eenvoudig hun geld krijgen, tegen een zeer competitieve vergoeding. Onder het motto 'Relax. U wordt betaald!' heeft Atradius eind vorig jaar CashFirst gelanceerd, een product dat werkelijk grenzen verlegt binnen de sector."

Het principe van CashFirst is eenvoudig. De kmo (Atradius legt voor dit product de drempel op 2 miljoen euro omzet) legt zijn voorgenomen transactie of verkoopfactuur voor aan Atradius, dat via een onmiddellijk online antwoord al of niet dekking verleent vanuit het principe 'no bad news is good news'. Dit wil zeggen dat indien er geen tekenen van insolvabiliteit zijn, de dekking wordt toegestaan. Gemiddeld wordt in 80% van de gevallen de dekking toegestaan. Indien de betreffende factuur op de vervaldag niet betaald is, gaat Atradius in heel wat gevallen snel het volledige factuur kunnen innen bij de debiteur en het onmiddellijk aan de klant doorbetalen. In de uitzonderlijke gevallen dat de debiteur geen snel gevolg geeft aan de incasso-acties van Atradius, krijgt de kmo uiterlijk 2 maanden na vervaldag 90% van het factuurbedrag uitbetaald. De resterende 10% komt wanneer Atradius daadwerkelijk het volledige bedrag heeft geïnd bij de debiteur.

Drie maal sneller betaald dan bij bestaande kredietverzekering

Christophe Cherry: "CashFirst is uniek en verschilt van de bestaande kredietverzekeringsformules op drie essentiële punten. Eerst en vooral: snelheid! CashFirst betaalt drie maal sneller - op 2 maanden in plaats van 6 maanden. Ten tweede: het CashFirst-contract beslaat welgeteld 2 pagina’s. Vergelijk dit met de 30 pagina's kleine lettertjes van een reguliere kredietverzekeringspolis en je begrijpt dat dit kmo's zeker zal aanspreken.

Last but not least: alles gebeurt online via www.cashfirst.be. We hebben al enkele klanten die zonder enig persoonlijk contact met Atradius een polis onderschreven. Eigenlijk lijkt het aankoopgedrag van kmo-zaakvoerders grotendeels op dat van particulieren. Ze vervullen deze taken vaak 'na de uren' of tijdens het weekend, vaak via hun smartphone - dus vaak ook op uren dat onze medewerkers niet beschikbaar zijn. Met CashFirst kunnen ze 7 dagen op 7, de klok rond, een polis onderschrijven."

Dekking van 30 dagen

CashFirst biedt nog andere voordelen. Zo kan de ondernemer kiezen welke facturen hij of zij ter dekking aanbiedt. Een voorgenomen transactie kan ook proactief voorgelegd worden, vooraleer de levering effectief gebeurd is. De ondernemer kan dus al in het offertestadium een beroep doen op CashFirst.

Atradius garandeert de dekking gedurende 30 dagen na de goedkeuring - dit in tegenstelling tot de reguliere kredietverzekering, waar de dekking op elk moment kan opgezegd worden. Met CashFirst kan de ondernemer gedurende 30 dagen op beide oren slapen en dat is niet tegen dovemansoren gesproken, want de formule slaat duidelijk aan. Al tijdens de eerste weken telde de website www.cashfirst.be duizenden bezoekers en ondertussen hebben zich al talrijke klanten aangemeld.

Innovatiestrategie

Christophe Cherry: "CashFirst is de eerste stap in een lange termijn innovatiestrategie. Zo willen we ook onze distributiestructuur vernieuwen. We gaan distributeurs werven via onze website. Via www.cashfirst.be zullen geïnteresseerden - ook particulieren - zich kunnen aandienen als distributeur van CashFirst. Via een 'lead generation contract' - eveneens slechts 1 pagina - zullen zij metterdaad betaald worden indien zij een klant voor CashFirst aanbrengen. Om dat te lanceren gaan we een grote ambassadeursactie opzetten.

CashFirst moet zo uitgroeien tot een werkelijk innovatief concept in de markt, dat gebruik maakt van de nieuwe communicatietechnologie en aansluit bij de nieuwe, flexibele werkvormen in de economie. Maar één ding houden we altijd voor ogen: keep it simple!"

Wilt u meer weten?