Interne ‘synergiën’ en gerichte campagnes werpen hun vruchten af

Opnieuw sterke groei vooruitzendbedrijf Synergie Belgium

Nadat Synergie Belgium in 2013 in een dalende markt reeds een belangrijke groei liet optekenen, gaat het uitzendbedrijf in 2014 op de ingeslagen weg verder en kan het in het eerste kwartaal van dit jaar, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, een groei van liefst 15% voorleggen, dit in een markt die met slechts 2% is toegenomen. Interne ‘synergiën’, de uitbreiding van het aantal kantoren, een grote flexibiliteit en gerichte mediacampagnes liggen hiervan aan de basis.

Nadat Synergie Belgium in 2013 in een dalende markt reeds een belangrijke groei liet optekenen, gaat het uitzendbedrijf in 2014 op de ingeslagen weg verder en kan het in het eerste kwartaal van dit jaar, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, een groei van liefst 15% voorleggen, dit in een markt die met slechts 2% is toegenomen. Interne ‘synergiën’, de uitbreiding van het aantal kantoren, een grote flexibiliteit en gerichte mediacampagnes liggen hiervan aan de basis.

Een van de speerpunten van de groei is de nieuwe interne organisatie, die Synergie Belgium op punt heeft gezet. Directeur Belux Jan Verbeke: “We hebben de administratie weggehaald uit onze uitzendkantoren. In elk van onze acht regio’s is er nu een administratief centrum waar de payrolling van de uitzendkrachten en de facturatie worden behartigd, zodat onze uitzendkantoren zich nu meer kunnen focussen op onze klanten en op het contact met de uitzendkrachten. Daarnaast hebben we nu in elke regio ook een ‘careers kantoor’, dat gespecialiseerd is in de selectie en rekrutering van hogere profielen.”

Marketing & facility manager Alain Colleman: “Er zijn ook een aantal verhuis- en uitbreidingsbewegingen aan de gang in onze kantoren. In grote steden willen we meer geconcentreerd in één groot kantoor werken. Zo zijn we in Gent onlangs verhuisd naar het Stapelplein, waar we een groot, dominant kantoor hebben geopend. We zoeken in de steden vooral naar synergiën om een aantal kantoren in één groot te centraliseren. Aan de andere kant breiden we het aantal kantoren ook uit. In Waregem hebben we recent nog een kantoor geopend en in Vilvoorde gaat op 1 juni een nieuwe vestiging open. In Ath en in Bornem kwamen onlangs twee kantoren bij in functie van specifieke klanten.”

Young, Happy and @ Work

Onder het motto ‘Young, Happy and @ Work’ heeft Synergie Belgium momenteel een grote marketingcampagne lopen, gericht op jonge mensen. Jan Verbeke: “Wij willen aantonen dat we volop inzetten op jongeren, in tegenstelling tot de negatieve berichten die in de media rond jeugdwerkloosheid zijn verschenen. 35% tot 40% van onze uitzendkrachten is tussen 16 en 25 jaar oud. Voor hen is interim arbeid vaak een eerste springplank naar een vaste baan.”

Sterke online tools

Synergie Belgium is niet alleen duidelijk aanwezig in het straatbeeld, maar ook online. Alain Colleman: “Ook via het net moet je permanent mee evolueren met de markt. Een goed beheer van je database is zeer belangrijk. We ontvangen jaarlijks 40.000 inschrijvingen via onze website. Het komt er dan op aan om zodanig te automatiseren dat je voor vacatures zeer snel een top vijf met de meest aangewezen kandidaten op je scherm kan ‘toveren’. Tegen de zomer hopen we ook onze speciale website voor ‘careers’ online te hebben, specifiek gericht op hogere profielen.”

Jan Verbeke: “Daarnaast worden en/of blijven Facebook, LinkedIn en andere sociale media belangrijke tools. Synergie is ook in heel wat andere Europese landen actief. Dat wij hier kunnen zien dat in Italië een ingenieur graag zou delokaliseren, biedt ons een belangrijk concurrentieel voordeel.”

Jan Verbeke denkt er ook aan om een callcenter op te richten van waaruit de database systematisch wordt ge-update, en om online een chatfunctie te introduceren om bijvoorbeeld na kantoortijd met potentiële uitzendkrachten in dialoog te kunnen gaan om snel contacten te kunnen leggen. (NV)

Bekijk de socials