Je sales een boost geven, vraagt een nieuwe aanpak

Je verkoopscijfers verhogen, doe je door je mensen te motiveren, je verdelers te belonen en je klanten te binden. Maar dit is niet zo eenvoudig. Jan De Ridder, al jaren incentive-expert, zag wat er fout liep. Daarom besloot hij een nieuw sales boosting systeem te ontwikkelen voor kmo’s. Met The Boosting Company biedt hij vandaag alle instrumenten aan voor succesvolle relatiemarketing.

Welke tekorten zag je in de incentive-wereld?

“De klassieke 80/20 regel is vandaag bij veel bedrijven heel actueel! Men focust zich op 20% van de klanten, 80% laat men gewoon links liggen. Stel dat je een wedstrijd organiseert voor 1000 verdelers en 50 van hen winnen een reis, dan blijven er 950 gedemotiveerd achter. Bovendien zag ik altijd dezelfden meegaan. Incentive-reizen zijn vaak een verworven recht en geen échte incentive. Daarnaast schrijven veel mensen zich in voor een event of een reis, maar komen niet opdagen. Door de slechte opvolging van de actie of door een gebrek aan motivatie van de deelnemers, gaat er veel geld verloren. De oplossing voor deze problematiek, Salesboosting dus, was noodzakelijk.”

Hoe werkt Salesboosting?

“Het is een webtool die twee werelden combineert. Enerzijds is het een motivatie tool en anderzijds is het een nieuwe aanpak van getrouwheidsprogramma’s. Want de klassieke loyalityprogramma’s creëren in het beste geval klantentevredenheid, veel minder klantenbinding. Ons online systeem doet dit wel. Het werkt motivatieverhogend en hangt iedereen een wortel voor naar eigen smaak. Het kan extreem gepersonaliseerd worden met specifieke acties, puntensystemen aangepast aan elke user en cadeaus waaruit de user zelf kan kiezen: van de klassieke Bongo-bonnen, consumer producten tot eigen ontwikkelde één- of meerdaagse events. De cadeaus worden afgestemd op het profiel van de user. Die logt in met zijn persoonlijk paswoord en kan enkel zijn eigen situatie bekijken. Heeft hij nog maar 5 punten, dan ziet hij enkel cadeaus van 5, 10 of 15 punten. Zijn het er nadien meer, dan ziet hij de volgende cadeaus in de reeks. Zo raakt hij nooit gedemotiveerd door een onhaalbaar doel. Zijn profiel is immers dynamisch”

Jullie bieden een online systeem aan tegen een vaste prijs?

“We bieden ‘software as a service’ aan. Je betaalt een vaste fee voor 1 tot 3 jaar. Hierin zit alles. We ontwikkelen - indien je het wenst - mee de acties, geven webmaster ondersteuning en steken de actiesite volledig in je eigen look & feel. Bovendien is het een zeer  fiscaalvriendelijke manier om loyaliteit te belonen. Daarbij komt nog dat je budget optimaal besteed wordt. Want je betaalt de cadeaus pas als de user zijn punten inruilt. Met stapels cadeaus blijven zitten na een actie, is dus verleden tijd.”

Is belonen op inzet beter dan enkel op omzet?

“Absoluut. Je kan b.v. evengoed een verdeler belonen met punten, omdat hij een advertentie plaatst. Ook heeft niet elke klant of verdeler hetzelfde potentieel ter beschikking. Belangrijk is zijn engagament te verhogen naar je bedrijf. Wie het meest achter je product staat en het hardst zijn best doet, moet je in de watten leggen. Wij maken dit meetbaar. In een callcenter gaven we bijvoorbeeld aan medewerkers 10 punten bij het beantwoorden van 10 anderstalige calls. Met die punten spaarden ze voor cadeaus. Plots konden alle Franstaligen Nederlands en omgekeerd.”

Jullie organiseren ook travel- en eventboosting?

“De Salesboosting webtool is de motor van ons bedrijf, maar die heeft ook content nodig. De users moeten beloond worden met cadeaus. Die zijn vaak in de vorm van een uitnodiging voor een event (zowel eendaagse als meerdaagse). Zo zijn we ook daarin specialist geworden. We organiseren events van A tot Z en zoeken altijd naar een originele invulling: van het optreden van een slangenvrouw, het live uitslijpen van een ijssculptuur, tot een exclusief diner in een glazen tent aan het museum Rodin in Parijs. We blijven hiervoor niet alleen op gekend terrein. In Siberië, Mongolië of de Baltische staten, daar kan je mensen nog verrassen.”

Bekijk de socials