Van weg naar water: meer mogelijkheden voor modal shift door Jogo Logistics

Met Jogo Logistics bouwt Peter Joos al meer dan 13 jaar met succes aan de modal shift. Toen de toenmalige NV De Scheepvaart – vandaag Vlaamse Waterwegen –  hem in 2007 contacteerde om een testlading bouwmaterialen per binnenschip te transporteren. Peter ontwierp een pallet cross-over systeem. Dit systeem biedt een oplossing voor de grootste uitdaging van de modal shift, namelijk de overslag van vrachtwagen naar schip en omgekeerd. Vandaag stelt Peter vast dat de interesse in waterwegtransport stijgt. De overheid ondersteunt dit actief en het wordt ook financieel steeds interessanter voor bedrijven.

De langverwachte mental shift

Peter Joos: “We hebben ons cross pallet systeem in 2010 op de markt gebracht voor de transport van palletten via de binnenvaart. Vandaag, 10 jaar later, stellen we de echte doorbraak vast. Dit is het resultaat van veel hard werk maar ook van een mental shift richting duurzaam transport bij bedrijven en bij overheden. We hebben dezelfde dynamiek vastgesteld bij het transport van containers via de binnenwateren. Vandaag is dat ingeburgerd maar dat had ook tijd nodig.”

Modal shift: groeiend draagvlak en verbreding van sectoren  

Deze verschuiving vertaalt zich in een toenemend draagvlak voor watertransport en een diversifiëring van de sectoren die kiezen voor de modal shift, stelt Peter vast.

“We vervoeren meer dan 90% bouwmaterialen maar we zien dat de interesse en de getekende opdrachten voor bedrijven in andere sectoren sterk toeneemt. Dit gaat dan vooral over de chemische sector, agriproducten en klein stukgoed. In die laatste sector is vooral de recycling belangrijk. We zien ook meer interesse vanuit de brouwerijsector. Met deze toenemende interesse vergroten we ook onze reikwijdte naar Nederland, Frankrijk en Duitsland.”

Ketenregie: transportprojecten van a tot z  

Als zogenaamd ketenregisseur staat Jogo Logistics in voor het volledige transportproces en dit geheel in eigen beheer.

Peter Joos: “We vertrekken steeds vanuit een grondige analyse.  We gaan op zoek naar een geschikte kade en onderzoeken de kade en het achterliggend terrein. We onderhandelen met de eigenaar en doen een technisch onderzoek van het gehele traject. Op basis daarvan maken we een offerte op. Daarna volgt een test van 1 tot 3 vrachten. Dit is het fundament voor een lange termijn samenwerking met de klant waarin wij steeds opnieuw, soms op projectmatige basis, de hele keten regisseren.”

Kleinere schepen, autonoom varen

Volgens Peter Joos zijn de mogelijkheden van watertransport nog nooit zo groot geweest. Volgens de zaakvoerder zullen steeds meer bedrijven gebruik maken van kleinere schepen.

“De modal shift heeft een grote impact op hoe we binnenvaart organiseren. Omdat afgewerkte producten kleinere partijen zijn, zullen we ook meer kleine schepen zien. Zo wordt scheepvaart ook toegankelijker voor kleinere en middelgrote bedrijven. In deze context zien we ook een mooie toekomst voor autonoom varende systemen weggelegd.”

JoGo Logistics
Oude leeuwenrui 39v2
2000 Antwerpen
+32499 731631
www.jogologistics.com
peter.joos@jogologistics.com

Wilt u meer weten?

JoGo Logistics

JoGo Logistics

Bekijk de socials