Klaarstomen voor een toekomst met aardgas- en waterstoftrucks”
Het zijn boeiende, maar ook uitdagende tijden voor Johan Celis, vestigingsmanager van Cammaert Trucks Antwerpen, verdeler van Iveco Trucks en bestelwagens en van Fiat Professional. “Het is fascinerend om te zien hoe Iveco volop inzet op milieuvriendelijke aandrijftechnologieën. Tegen begin 2022 verwachten we de eerste vrachtwagens op waterstof. Aan ons om ons personeel en onze organisatie tegen die tijd hiervoor klaar te stomen”, vertelt hij.
Fuel cell technology bestaat erin dat je waterstof tankt, waarmee je in je voertuig elektriciteit produceert, die in een batterij wordt opgeslagen en waarmee dan je voertuig wordt aangedreven.
Johan Celis: “CNH Industrial, moederbedrijf van het merk Iveco, heeft vorig jaar een belangrijke participatie genomen in het Amerikaanse Nikola Motor Company, ontwikkelaar van elektrische en waterstof aandrijftechnologieën. De compacte Nikola fuel cell cassettes zullen vanaf 2022 in de Iveco S-WAY vrachtwagens ingebouwd worden.”
Technici opleiden
De technologie voor vrachtwagens evolueert zeer snel.
Johan Celis: “Vracht- en bestelwagens zijn vandaag rijdende computers geworden. Dit stelt nieuwe uitdagingen aan het personeel in onze werkplaats. We hebben nog altijd vakkundige dieselmecaniciens nodig, maar daarnaast zijn ook hooggeschoolde diagnosetechnici absoluut nodig. Vandaar onze inspanningen om onze mensen zelf op te leiden en om ze de ruimte te geven om aanvullend externe opleidingen te volgen.”
“Bestelwagens voor het zwaardere werk”
Met de bestelwagens van Iveco is Cammaert Trucks Antwerpen vooral actief in het zwaardere segment.
Johan Celis: “De DAILY-bestelwagens hebben alle achterwieltractie en standaard 3,5 ton sleep. Ze zijn gebouwd op een sterk ladderchassis en beschikken over performante diesel– en aardgasmotoren. Onze bestelwagens zijn heel wendbaar en kunnen in heel wat professionele sectoren ingezet worden. We leveren ook maatwerk. De mogelijkheden zijn legio, gaande van een ‘eenvoudige’ bestelwagen waarmee u pakjes kan leveren tot een bestelwagen met een 7-ton chassis waarop een kleine kraan en een kipper gemonteerd zijn en een zware aanhanger wordt getrokken. We bekijken graag samen met u wat u precies nodig hebt.”
Nieuw productengamma
Er zit ook heel wat beweging in de vernieuwing van het productengamma van Iveco.
Johan Celis: “Vorig jaar zette Iveco een nieuwe bestelwagen in de markt, de veelzijdige ‘New Daily’, met een pak nieuwe functionaliteiten. In de baanvoertuigen kwam de nieuwe S-way, met een uiterst comfortabele cabine. De nieuwe Stralis X-Way krijgt voor het zware offroad werk eerstdaags het gezelschap van de nieuwe T-Way, de opvolger van de TRAKKER.”