Lalemant Trucking, pan-Europees expert in bulk- en palletvervoer

Lalemant Trucking heeft zich sinds zijn oprichting in 1982 ontwikkeld tot een pan-Europees expert in bulk- en palletvervoer. De vrachtwagenvervoerder organiseert al uw FTL en LTL transport in West- en Oost-Europa en is ook gespecialiseerd in just-in-time vervoer van stukgoederen met kip-, huif-, coil- en koelwagens. Lalemant Trucking heeft verschillende kantoren in het buitenland en sinds juni jl. ook in Oekraïne (Kiev).

Wanneer general manager Pierre Thielemans begint te vertellen, horen we een ondernemer pur sang, die met vallen en opstaan een succesverhaal geschreven heeft.

“Oorspronkelijk voerde Lalemant Trucking enkel en alleen transport van bulkgoederen uit, met kipwagens. Het ging om kolen, ertsen, cokes, droge bulk,… vooral grondstoffen voor de staalindustrie”, steekt Pierre Thielemans van wal. De staalindustrie floreerde toen nog in ons land. De grondstoffen van Cockerill-Sambre kwamen toe in de Gentse of Antwerpse haven en werden door Lalemant Trucking naar Wallonië vervoerd. “Het ging om gigantische stromen. Lalemant heeft daar enkele jaren goed van kunnen boeren.” Zelf begon Pierre Thielemans in 1986 voor de transporteur te werken. 

Diversifiëring

“We constateerden dat een diversifiëring zich opdrong. We zijn toen begonnen met palletvervoer met huifwagens”, gaat Thielemans verder. Toen in 1989 de Berlijnse Muur viel, ontstond de idee om van start te gaan met transport naar Oost-Europa. 

“Dat was echt pionierswerk”, herinnert Pierre Thielemans zich. “We waren een van de eerste Belgische transportbedrijven die op Moskou reden. Dat was echt leren met vallen en opstaan.” Ondertussen heeft Lalemant een kwart eeuw ervaring met transport naar Oost-Europa.

“Maar ook in de breedte zagen we de nood om uit te breiden. In 1996 openden we een eerste buitenlands kantoor, in Polen. Dat was in het begin niet altijd makkelijk gezien de andere cultuur en mentaliteit, maar het is een succes geworden.” Datzelfde jaar volgde ook een kantoor in Rusland.

“Een Fransman werkt graag met een Fransman”

In 2006 richtte Lalemant Trucking een kantoor in het Franse Lyon op. “We genereerden destijds veel trafiek van Polen naar Zuid-Frankrijk, maar de vrachtwagens reden vaak leeg terug. Vanuit België Franse klanten vinden, bleek geen sinecure. Een Fransman is nogal chauvinistisch ingesteld en werkt graag samen met een andere Fransman.” De oprichting van het kantoor bleek een goed idee en werd een groot succes. Vandaag werken er vijftien mensen in Lyon.

Ook Roemenië en Tsjechië volgden. “Maar niet alle schoten waren de voorbije jaren recht in de roos. We probeerden ook branch offices op te richten in Spanje en Engeland, maar die hebben we noodgedwongen moeten sluiten. We vonden daar niet de geschikte mensen voor.” 

Oekraïne, here we come

Een kantoor oprichten in Oekraïne, dat wilde Pierre Thielemans reeds in 2006 – 2007, maar de crisis deed de plannen even in de diepvries belanden. Ook Lalemant Trucking zag zich genoodzaakt te consolideren. Maar nu is het zover. Sinds juni jl. is het kantoor in Kiev operationeel. “Ik ben een sterke believer om van Kiev een succes te maken. De administratie is misschien wat star, en de bevolking wat stug, maar ze is ook jong en dynamisch. De Oekraïners zien ook wat er allemaal mogelijk is in de EU. We zien er veel transportmogelijkheden.”

Pierre Thielemans heeft nog regio’s op het oog waar hij de komende jaren kantoren wil neerpoten: “We willen uitgroeien tot een pan-Europese speler zodat we voor onze klanten overal in Europa naartoe kunnen rijden, met een accent op Oost-Europa.”

Lalemant Trucking kiest er bewust voor om in het buitenland telkens een volwaardige, gekapitaliseerde vennootschap op te richten. De buitenlandse vennootschappen zijn zeer belangrijk voor het transportbedrijf. 55% van de omzet en winst wordt in ons land gerealiseerd, de rest, bijna de helft dus, wordt in het buitenland gegenereerd. “De buitenlandse activiteiten blijven het sterkst groeien, vooral omdat we hiermee nieuwe klanten maken”, besluit Pierre Thielemans.

Ook transport met toegevoegde waarde

Lalemant Trucking is niet alleen gespecialiseerd in bulk- en palletvervoer, maar ook in trafieken met toegevoegde waarde, zoals vlak glas voor de bouwindustrie, dat met een speciaal type vrachtwagen wordt vervoerd, en staal, dat op coilwagens wordt gezet. Ook dringende deelladingen (ook chemische ADR-ladingen) worden snel en vakkundig getransporteerd, vaak met kleinere camions. “We zijn zeer flexibel en passen ons aan onze klanten aan en niet omgekeerd”, stelt Pierre Thielemans. Lalemant Trucking is ook meester in het charteren van vrachtwagencapaciteit zodat er snel kan worden ingespeeld op variërende volumes en piekmomenten.

Meer dan 130 jaar ervaring

Lalemant Trucking maakt deel uit van de Lalemant Group. De fundamenten van deze transportgroep werden gelegd in 1885. Lalemant is een van de oudste privébedrijven van ons land. Het familiebedrijf stelt een honderdtal mensen te werk en is actief in de bevrachting van zeeschepen wereldwijd met bulk, breakbulk en liquids, alsook in de binnenvaart, voor het transport van granen, staal, en andere commodities. Lalemant heeft ook een agentuur die zeeschepen behandelt die de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge aandoen. Voor het vervoer per vrachtwagen werd in 1982 een aparte vennootschap “Lalemant Trucking” opgericht. 

Lalemant Group en Lalemant Trucking heeft kantoren in Gent - Antwerpen - Zeebrugge - Béthune - Parijs - Lyon - Teplice / Rumburk - Wroclaw - Boekarest - Sofia - Kiev - Moskou