Leuke gifts met je bedrijfslogo erop

Het kan een USB-stick zijn, een running belt, een stijlvolle balpen of zelfs een heuse power bank. Een hippe business gift die het logo van je bedrijf draagt maakt vaak vele jaren de trots van de klanten uit. Bij Van Bavel uit Mortsel zullen ze je graag mee helpen kiezen uit een indrukwekkend assortiment. Michel Van Bavel heeft het niet graag over een showroom. “Ik heb het liever over onze inspiratiestore. In verscheidene zalen van in totaal liefst 350 vierkante meter oppervlakte kunnen onze klanten ideeën opdoen. Wij zijn er graag toe bereid om samen met hen een geschikt product uit te zoeken waarmee zij hun firma op een originele manier in de markt kunnen zetten.”

Het ging vroeger vooral om relatiegeschenken. Een set mooie glazen van Villeroy & Boch. Kristal van Van Saint-Lambert. Exclusieve balpennen van Balmain. Ook vandaag worden nog relatiegeschenken gegeven maar de recente trends gaan nu meer in de richting van give aways en premiums. Ook bij Van Bavel. Ethische bekommernissen vanuit de maatschappij hebben ertoe geleid dat het nu allemaal wat minder duur moet zijn. Give aways zijn leuke dingen die je in de hand gestopt krijgt bij bepaalde gelegenheden, een festival bv. Premiums zijn dan weer gratis gifts die je krijgt bij de aankoop van zoveel producten bv. Van Bavel kan er overigens ook het nodige POS-materiaal bij leveren, de zogenaamde displays.

Michel van Bavel stuurt vandaag als managing director vanuit Mortsel mee die markt aan. Het familiebedrijf is uitgegroeid tot de derde grootste in de sector. Als vertegenwoordiger van de derde generatie heeft Michel Van Bavel de firma uitgebouwd tot een sterke nichespeler die een indrukwekkend klantenbestand bedient. Met namen als Martini, Schweppes, Ageas, Thalys, Renault, Callebaut enz. Maar ook kleinere bedrijven en KMO’s onderkennen de kracht van een origineel marketingconcept waarin gifts hun plaats hebben.

Enjoy giving. Maak van een gift zelfs een kunst, staat het hoog op een van de muren in de inspiratiestore. Daar gaat het allemaal om. Wie zijn bedrijf een commerciële boost wil meegeven moet daar alvast even over brainstormen. Hoe ligt de markt vandaag, waar liggen de hoogtepunten van het jaar, welke producten kunnen een opsteker gebruiken? Michel Van Bavel en zijn team zetten zich graag aan het werk en schrijven met z’n allen een zogenaamd product media book uit waarin ze voor de klanten richtinggevende voorstellen uittekenen. De klant kan dan naderhand zelf beslissen hoe hij de concrete uitwerking ervan ziet.

Een originele pet, een blitze zonnebril, een giant bubble blower, een leuke apron (voorschoot), een beach chair. Je kunt het zo gek niet bedenken of Van Bavel laat de gift in kwestie produceren met je logo d’r op. “Wij hebben met The China Office, onze zusterfirma in Ningbo een voet aan wal in China. Onze man ter plaatse en zijn ploeg hebben in de loop van de jaren een netwerk uitgebouwd in de gespecialiseerde Chinese maakindustrie en kunnen snel voor ons uitmaken waar ze de uitgedachte voorstellen kunnen laten produceren. Tegen uiteraard de meest interessante prijzen. Zeker wanneer je bepaalde volumes bestelt kunnen we op die manier tot aanlokkelijke offertes komen.”

China stond tot voor enkele jaren vaak gelijk met bedenkelijke praktijken en minder aanvaardbare kwaliteit? Michel Van Bavel: “Wij hebben er als firma strict op toegezien dat wij voor iedereen aanvaardbare ethische normen hanteren. Dit betekent ondermeer geen kinderarbeid bv. Wij dragen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid hoog in het vaandel. In diezelfde lijn houden wij ons tevens aan doorgedreven kwaliteitscontroles. Uiteraard volgen wij ook de logistieke belevering vanuit China op tot in onze eigen magazijnen en in de aflevering bij de klanten zelf.”