Magie van AED Studios geeft positieve energie

Wij hebben het kloppend hart van de entertainment sector ontdekt! AED studios in Lint is het grootste mediacomplex in de Benelux. Het biedt infrastructuur voor het opnemen van films of tv-programma's en om specifieke evenementen te organiseren. Er vinden geregeld show- en tourrepetities plaats. En het mooie is: iedereen is er welkom om mee te genieten van die top-technologische belevingscultuur. Je bezoek start alvast met een warme 'goeiedag' door alle AED medewerkers.

"En daar ben ik heel erg strikt in", opent Glenn Roggeman, CEO van AED-studios zelf het gesprek. "Iedereen die hier werkt, is verplicht om collega's en bezoekers een goeiedag te zeggen. Dat kost geen moeite en zorgt ervoor dat verzuring geen kans krijgt. En neen, dat is geen detail. Het is bepalend voor de sfeer op de werkvloer. De manier waarop er binnen het bedrijf met elkaar wordt omgegaan is belangrijk, maar ook het respect voor ons materiaal is hier een prioriteit."

Glenn Roggeman vertelt hoe hij goed vier jaar geleden voor het eerst een van de opslagruimten op de site in Lint binnenwandelde en terstond de pas werd afgesneden. Voor zijn voeten lag een peperdure cameralens. Zomaar. Onbeschermd op de betonvloer. "Ook dat is geen detail. Het was typerend voor het beleid dat hier jarenlang bij Alfacam gevoerd werd. Aan de buitenkant glitter en glamour, maar geen of weinig zakelijk beleid. Laat staan een visie. Ik zag de mogelijkheden en ben er meteen keihard tegenaan gegaan. De eerste maand hebben we 120 containers achtergebleven afval van de site verwijderd. In de drie jaar die daarop volgden hebben we in totaal 12 miljoen euro geïnvesteerd in verbouwingen, de afbraak van de oude Sobemi-fabriek en de aanleg van een nieuwe bezoekersparking voor 800 wagens en een nieuwe voorgevel. Het resultaat mag gezien worden. Vandaag hebben wij een heel ruim aanbod en vooral: bij AED Studios valt altijd wel iets te beleven."

Magie in de lucht

Die beleving hangt niet zomaar van de ene op de andere dag in de lucht. Daar is keihard aan gewerkt. Zenders zoals Eén, Ketnet, Medialaan en SBS6 nemen in Lint hun kijkcijfertoppers op. Bioscoopfilms zoals Bloed, Zweet & Tranen (de biografie van André Hazes), A Quiet Passion (de biografie van Emily Dickinson), de sequel van Iron Sky (The Coming Race), de tweede speelfilm van 'FC De Kampioenen' (Jubilee General) zagen niet toevallig in Lint het levenslicht. Er zijn zoveel redenen die deze site voor professionals onweerstaanbaar maakt. Op de site van 5,5 hectaren bevinden zich 16 studio's, 5 backstage ruimtes met 42 hotelkamers en 17 appartementen, 5000 m² kantoorruimte, een publieksfoyer, magazijnen, een houtatelier voor decorbouw, een helikopterhaven en een restaurant, en dit alles in een rustige en groene omgeving. Wie Glenn Roggeman gepassioneerd hoort praten, weet dat hij overtuigd is dat dit een blijvend succes zal zijn. "Beleving en entertainment zullen in de toekomst nog belangrijker worden. En daar kunnen wij –ecologisch én economisch- mee voor zorgen dankzij onze infrastructuur en faciliteiten. Uitgangspunt is dat we doordrongen zijn van het gegeven dat technologie ondersteunend werkt. Ruis of een slechte klankverdeling in de zaal, zorgt voor irritatie. Klank en licht moeten perfect hun rol spelen. Dan zijn ze onmisbaar. Zonder dit zou zelfs Madonna tijdens een optreden haar fans nooit kunnen beroeren."

Gevechtsvliegtuig

En inderdaad. Iedereen mag meegenieten van die magische wereld vol positieve energie. De beleving start reeds op de parking. Aan de AED-laan duikt een F104 Starfighter op aan de rotonde, een iconisch gevechtsvliegtuig dat volgens Glenn Roggeman symbool staat voor de vliegaspiraties van de mens die de risico's niet schuwt en zijn dromen nastreeft. Ook hij houdt wel van wat risico's, maar ze moeten duidelijk haarfijn berekend zijn en met passie uitgevoerd. Precies daarom werkt de site als een magneet op liefhebbers van een unieke beleving. Filip Van Vlem, internationale PR-en communicatie manager van de AED group, toont een filmpje op zijn smartphone van een van de talrijke bedrijfsevenementen en productvoorstellingen. We zien fonteinen tot 20 meter hoog opspuiten, laserstralen in een schitterende lichtshow, horen livemuziek en zien vooral heel blije gezichten. "De mogelijkheden die we kunnen bieden zijn eindeloos. Er zijn niet alleen de technologische hoogstandjes, en het eventmeubilair dat we standaard op de site hebben staan. Maar ook een helikoptervlucht vinden wij niet te gek. Altijd is er die magische beleving die ons uniek maakt. En wie echt dé absolute topsensatie aan medewerkers of klanten wil aanbieden, moet beslist eens de mogelijkheden van onze Barco Virtual World 360-graden bekijken in Studio 11. Onlangs hadden we hier een bedrijf te gast dat de 3D ontwerpen van hun architect daar lieten projecteren. De medewerkers konden zo hun nieuwe kantoren bewonderen nog voor de bouw was begonnen."

Glenn Roggeman is zo vriendelijk om even voor te rekenen dat een werknemer gemiddeld jaarlijks 65.000 € kost aan een bedrijf. "Met een unieke beleving of evenement waar nog maanden onder de werknemers wordt over gesproken, verhoog je de efficiëntie en het enthousiasme van die werknemer door minder dan 1% ten opzichte van zijn loon te spenderen aan bedrijfsevents. Een werkgever ziet zijn investering in mensen op deze manier beter renderen."

En neen, die hoogstandjes kosten geen extra energie. Want alle elektriciteit halen ze uit zonnepanelen. De lampen zijn vervangen door LED-verlichting en al het materiaal ligt in Lint netjes opgeslagen. TV- en filmprofessionals krijgen toegang tot de grootste set ARRI LED-verlichting ter wereld. Glenn Roggeman wil de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden. "Omdat we al het materiaal hier op onze site hebben, hoeven we veel minder vrachtwagens te laten rondrijden. Zo zakt de totaalprijs van een evenement met 30 tot 50 %. Dat betekent dat de klant extra centen overhoudt om bijvoorbeeld in een speciale attractie te investeren. Heel belangrijk. Ook voor mij persoonlijk. Ecologie is immers een van de drie parameters waarop ik me bij het ondernemen baseer. Het gaat voor mij om geld, milieu en mensen. Als deze parameters niet in balans zijn, zie je mij ook niet verschijnen."

Extra info via http://www.aedstudios.com. En via www.easyevent.be. Daar kan iedereen in geen tijd zijn eigen event samenstellen en de prijs per persoon berekenen.