Nickolas Delanghe: Antwerpse jonge ondernemer van het jaar

In april vond de 12de uitreiking van de JCI Antwerpse Jonge Ondernemer 2023 Award plaats. JCI Vlaanderen (Junior Chamber International) bundelt high potentials, leiders en ondernemers tussen de 18 en 40 jaar, die zichzelf en de wereld willen verbeteren. We maken kennis met laureaat Nickolas Delanghe, founder en owner van Media-Architect.

“Ik was een beetje verrast toen ik te horen kreeg dat ik op de longlist van de JCI Award stond. En al helemaal toen de organisatie me enige tijd later vroeg een dossier voor de finale in te dienen,” herinnert Nickolas zich. JCI focust op het persoonlijke traject van de jonge ondernemers, hun visie op zaken en hun potentiële groei. Wat ons meteen een mooie leidraad verschaft voor ons kennismakingsgesprek.

Zin in veelzijdigheid

“Mijn schoolloopbaan was een hindernissenparcours. Ik volgde verschillende richtingen, maar vond nooit echt mijn ‘ding’. Tot ik op zeker moment besloot om het At Daylight Festival te creëren en organiseren.” Nickolas merkte dat zo’n evenement heel wat aspecten inhield: de planning van de medewerkers, de animatie, de communicatie… en dat alles liefst binnen een winstgevend project. Maar precies die veelzijdigheid boeide hem. De ervaring leidde hem op zijn 21ste naar een eerste job in de media. Bij Mediahuis stond hij 5,5 jaar in voor mediaplanning.

Op de kruissnelheid van een kmo  

Drie klanten vroegen Nickolas of hij niet rechtstreeks voor hen wou werken. Het idee van een eigen communicatiebureau sprak hem aan, op voorwaarde dat het onderscheidend genoeg was. “Als je eens rondkijkt zie je een sterk versnipperd communicatielandschap:  creative agencies, design agencies, media agencies enz. Perfect geschikt voor grote organisaties en bedrijven, maar wat met de kmo-bedrijfsleider? Die wil een communicatiepartner die op zijn snelheid vaart en hem volledig ontzorgt. Zo rijpte het idee om een alles-onder-één-dak bureau op te starten, vanuit een open en transparante werkwijze en met een aanbod op kmo-maat. Op 8 december 2015 hielden we Media-Architect boven de doopvont.”

Totale ontzorging

Vanaf dan breidde het bureau zijn dienstenaanbod stelselmatig uit: mediaplanning, strategie, grafische vormgeving, copywriting, onlinemarketing, webdevelopment, events… Vandaag telt Media-Architect vijftien medewerkers en maken we onze doelstelling van de volledige ontzorging van de kmo elke dag waar. Wij zetten de bedrijfsstrategie van de kmo om naar een communicatiestrategie en nemen alle aspecten voor onze rekening. Van denkwerk tot uitvoering, en binnen een langetermijnpartnership. Om je een idee te geven: wij werken nog steeds voor die drie eerste klanten van weleer.”

De hand van de leider

JCI peilt eveneens naar de persoonlijkheid van de ondernemer. In plaats van een lofzang over zichzelf af te steken, liet Nickolas zijn medewerkers quotes noteren over zijn kwaliteiten. “Het mag duidelijk zijn dat het team het verschil maakt bij Media-Architect. Mijn verdienste als zaakvoerder is om de juiste mensen aan te trekken en te waarderen. Zo hecht ik veel belang aan de onboarding. We verwelkomen een nieuwe medewerker met een persoonlijk tekstje van alle collega’s, merchandise en een plekje op de verjaardagskalender.” Ten slotte haalt de zaakvoerder nog de ‘klantenreis’ aan, die elke kmo en Media-Architect samen maken. “Ze loopt van de kennismaking en kick-off tot het opstellen van een strategisch communicatieplan en de productiefase. Pas dan gaan we van start met de communicatie.”

Wij duimen alvast voor de finale op 11 mei, wanneer JCI op zoek gaat naar dé Vlaamse Jonge Ondernemer van het jaar 2023.

Media-Architect • Prekersstraat 33, 2000 Antwerpen • www.media-architect.be

T 03 237 92 82 • info@media-architect.be

Bekijk de socials