Mensen presteren beter in aangenaam geurende omgeving

Het schoonmaakbedrijf Care zet de bezem in zijn eigen activiteiten. Er ging in de afgelopen weken een heuse nieuwe dynamiek doorheen de onderneming. De werknemers van Care staan daarbij centraal. De nieuwe aanpak is erop gericht de mensen optimaal te omkaderen. Onder de noemer "hospitality" worden opleidingssessies uitgetekend die ertoe moeten leiden dat "iedereen zich in alle omstandigheden op de juiste manier gedraagt."

Wim Loncke trad enkele maanden geleden aan als de nieuwe algemeen directeur van Care. Hij werd door het Nederlandse moederbedrijf Vebego aangezocht om de strategische en commerciële ontwikkeling van Care verder te begeleiden. Care is sinds 1974 uitgegroeid tot een van de gevestigde waarden in de schoonmaaksector. Vanuit Deurne werd een doelgerichte strategie uitgebouwd die uitgerold werd over heel nederlandstalig België en Brabant. Sinds de overname door Vebego in 1989 zis het aanbod naar de klanten verbreed tot een algemene dienstverlening met niet alleen schoonmaak maar ook personeelsdiensten en zorgondersteuning.

"Vandaag is Care gebouwd op drie peilers," zegt Wim Loncke. "Uiteraard op operational excellence, de kwaliteit van onze dienstverlening. Verder op innovatie in zowel alle technische aspecten van het werk als op sociaal vlak naar de medewerkers toe. Onze derde ambitie ligt effectief op het vlak van hospitality. Het komt erop aan dat onze mensen zich in alle omstandigheden op de juiste manier kunnen gedragen. Wanneer je moet omgaan met werknemers van de klant moet je je anders opstellen dan wanneer je poetswerk doet in een omgeving waarin zich ook klanten of patiënten bevinden. Het komt erop aan die correcte ingesteldheid te vinden."

De inzet op de drie doelstellingen van de groep is mee ingegeven door de vaststelling dat de activiteiten van Care in de afgelopen jaren heel sterk verruimd zijn. Care is van een oorspronkelijk poetsbedrijf verder uitgegroeid tot een facilitair bedrijf dat meer doet dan alleen maar lokalen reinigen. "In de recente acquisitiestrategie van de groep zijn verscheidene bijkomende opdrachten op ons toegekomen," zegt Wim Loncke. "In die mate dat wij met ABC-Care ID bv. ook een eigen klusjesdienst in huis hebben of met HIS Services ook aan industriële reiniging doen liggen er veel synergiemogelijkheden voor ons open. Het komt erop aan die concreet in te vullen. Tijdens de poetsbeurt kan bv. vastgesteld worden dat een aantal lampen het niet langer doen. Dan is het aan de poetser om de klusjesdienst te engageren en de nodige werkzaamheden te laten uitvoeren. Tijdens de shutdown van een fabrieksinstallatie kunnen wij van onze kant de industriële cleaning van de installatie op ons nemen. Wij reinigen ovens, ontstoffen luchtafvoerkanalen, kuisen lichtkoepels en vervangen filters. Of hoe onze activiteiten als Care zich op die manier als een heuse olievlek uitbreiden. "

Een van de meest recente participaties van Vebego is PMC Holding dat een totaalpakket aan werkplekbeheer en werkplekbeleving aanbiedt. PMC is een specialist in het verhuizen, het beheren van meubels, het inrichten van werkplekken of het hergebruiken van meubilair. Een en ander staat in het teken van duurzaamheid. Het zal er in de komende maanden ook op aankomen om PMC te integreren in de groep en toegevoegde waarde te halen uit de bijkomende synergiemogelijkheden. "Weet je, een ondernemer denkt vooral in termen van omzet, groei en marges. Maar ook de menselijke aspecten van het bedrijf zijn belangrijk. Een aangenaam geurende werkomgeving met propere en goed ingerichte burelen, hygiënisch sanitair, een lekker kopje koffie en mooie planten dragen mee bij tot een leuke werksfeer. Hoe beter de mensen zich daarin voelen, hoe beter ze ook gaan presteren."

Voor de werknemers van Care is een doelgerichte opleiding in hospitality in dit opzicht wel cruciaal. Care investeert daarom versterkt in zijn werknemers. "Er zijn effectief nogal wat cowboys op onze markten actief," zegt Wim Loncke. "Ze houden zich in geen enkel opzicht aan de maatschappelijke regels. Wij doen dat helemaal anders. Wij garanderen onze werknemers een degelijke scholing met betrekking tot de schoonmaakproducten die wij gebruiken, wij zorgen voor goede sociale voorzieningen en besteden extra veel aandacht aan beveiliging met goede veiligheidsschoenen en oogbescherming bv."

Care werd in het recente verleden geregeld mee uitgeroepen tot de "beste werkgever van het land." Het was telkens weer de bekroning van een actieve politiek om de schoonmakers een aangename job te bieden. Tevreden en gemotiveerde werknemers poetsen nu eenmaal net dat ietsje properder. "In het licht van onze strategische oefening hebben we ons verleden jaar even niet aangemeld bij de organisatoren van het jaarlijkse onderzoek. Maar eenmaal ons plan volledig geïmplementeerd zullen wij ons ongetwijfeld weer laten screenen.

Bekijk de socials