Meraki en de impact van de coronacrisis op de kantoorinrichting

Viroloog Marc Van Ranst heeft het al meermaals laten optekenen. Na de coronacrisis zal thuiswerken een optie blijven, zeker voor werknemers die verkouden zijn of wiens kinderen ziek zijn. Ook routinevergaderingen blijven digitaal, maar creatieve brainstorms zullen plaatsvinden op kantoor. Landschapsbureaus zullen herdacht worden,... Dit en veel meer blijkt ook uit de studie die Meraki tijdens de eerste lockdown over kantoorinrichting uitvoerde en waaruit het nieuwe kantoorconcept ‘Office in motion’ ontstond.

Meraki is expert in het strategisch en duurzaam inrichten van kantoren en werkplekken. Uw  menselijk kapitaal staat daarbij centraal.

Kantoorinrichting is geëvolueerd

Co-founder Erika Vazquez: “Het is boeiend om te zien hoe de kantoorinrichting door de jaren heen geëvolueerd is. In de jaren ’30 was de hiërarchie erg zichtbaar. De manager kreeg een groter bureau. Vanaf de jaren ’50 begon men ook rekening te houden met het comfort van de werknemers en in de jaren ’70 werd het begrip ergonomie op kantoor geïntroduceerd. Toen ontstonden ook de landschapskantoren. Rentabiliteit per vierkante meter stond centraal.”

In de jaren 2000 zagen we de creatieve werkplekken ontstaan, met informele meeting hoekjes met sofa’s, concentratieplekken, grotere vergaderruimtes,… En toen kwam de coronacrisis…

Impact op productiviteit en motivatie

Erika Vazquez: “Mensen zijn massaal gaan thuiswerken en meetings gingen online. Na enkele maanden is gebleken dat mensen minder gemotiveerd werden en dat hun productiviteit verminderde. Nu, thuiswerken zal sowieso blijven bestaan na de coronacrisis, maar we zullen wel naar een nieuwe balans evolueren. Zo kan bijvoorbeeld concentratiewerk perfect thuis blijven plaatsvinden. Voor ander soort werk zullen we naar kantoor trekken.”

Office in motion: added value aan elke ruimte

Het Office in motion-concept van Meraki stelt het organisch doel en de strategie op lange termijn van uw bedrijf voorop.

Erika Vazquez: “We creëren in de kantoorinrichting de ‘right motion’, de juiste flow waarbij we streven naar continuïteit in het gebruik van de ruimtes. Aan elke ruimte wordt added value toegekend. Uw medewerkers moeten zich goed voelen op kantoor, en over de juiste ruimtes beschikken om zich creatief te kunnen outen en om zich geconnecteerd te blijven voelen met hun collega’s.”

Gebaseerd op energiezones

Het Office in motion concept van Meraki is gebaseerd op de creatie van verschillende energiezones, verbonden door een ‘communication street’. Deze zones en hun omgeving worden gevormd op basis van de natuurlijke dynamiek van elke afdeling. Tegelijkertijd creëert elke zone, eveneens op natuurlijke wijze, de juiste ervaringen voor een perfecte balans in de werkomgeving voor elk van uw medewerkers. Uw bedrijfsidentiteit en -strategie worden vertaald door de perfecte MOTION.

Meraki
Marnixlaan 17, 1000 Brussel
T 02 669 42 52 - talk@meraki-d.com
www.meraki-d.com

Bekijk de socials