Mia Haesevoets van strategisch adviesbureau Aimbizz:“ Wij praten niet enkel met het management maar gaan effectief de werkvloer op”

Veel ondernemers schrikken ervoor terug om externe bedrijfsadviseurs binnen te halen. Ook het personeel heeft het veelal niet begrepen op die vlotte jongens en meisjes die heel het bedrijf onderste boven halen. “Toch zouden de meeste zaakvoerders er goed aan doen om hun ondernemingsstructuren te laten doorlichten en naderhand aan te passen,” zegt Mia Haesevoets van het strategisch adviesbureau Aimbizz uit Diest. Het gaat dan niet in eerste instantie om een professioneel bijeen geschreven lijvig dossier maar om de praktische uitvoering ervan.

De meeste kmo’s is het er om te doen snel door te groeien. Meer omzet genereren en het eigen marktaandeel vermeerderen. Bij nogal wat bedrijven loopt het dan evenwel snel fout. Hun structuren blijken niet aangepast aan de doorgedreven expansie.

Een externe bedrijfsadviseur inschakelen schrikt nogal wat mensen ongetwijfeld af. Dure vogels, heet het dan. Klopt niet. “Een fundamentele structuuroptimalisatie zoals wij die uittekenen kost veelal 5.000 tot 6.0000 euro voor het bedrijf,” stelt Mia Haesevoets. “Wanneer je ervan uit gaat dat de ondernemingen subsidies ontvangen voor de totale kost kun je je afvragen waarom zaakvoerders die stap niet wagen. Ze hadden het in de meeste gevallen al veel eerder moeten doen.”

Het gaat bij Aimbizz daarbij om een structuuranalyse op maat van het bedrijf. En opmerkelijk: niet enkel het management kan daarbij zijn inbreng doen. “Wij gaan effectief op de werkvloer praten met de mensen,” zegt Mia Haesevoets. “Met de truckchauffeurs van het transportbedrijf bv. Wij willen nagaan hoe ze hun job doen en waar het bedrijfsproces aan verbetering toe is. ” De inbreng van de personeelsleden is voor Aimbizz belangrijk. Het contact met de werknemers vergroot de betrokkenheid bij het project en dit heeft een grote invloed op de slaagkans. Het zorgt bovendien voor een eigen kijk op de activiteiten van de onderneming.

Pas wanneer alle betrokken partijen doorgelicht werden en alle procedures en processen onder de loep genomen werden kunnen de sterktes, de zwaktes , de opportuniteiten maar ook de risico’s van de onderneming aangeduid worden. Op basis van die gegevens kan een fundamenteel advies naar het management uitgetekend worden. Helemaal op maat van het bedrijf.

Geen woorden maar daden

Belangrijk in de aanpak van Aimbizz is die vaststelling dat de consultants het na het uitschrijven van hun adviezen niet voor bekeken houden. “Wij geven geen advies zonder dat wij ook de implementatie ervan kunnen opvolgen,” zegt Mia Haesevoets. “Wij werken de voorstellen concreet uit en zorgen ervoor dat de nodige resultaten worden neergezet Geen woorden maar daden dus ook. Wij komen in de weken en maanden na onze doorlichting nog geregeld langs bij het bedrijf om de invulling van het totaalplaatje verder door te trekken.”

Mia Haesevoets wordt bij haar opdrachten geassisteerd door verscheidene specialisten. Carine Bosman is experte in internationale export, Kris Van de Mosselaer is allrounder en is oa. gespecialiseerd in boekhouden en financiën, Louis Meert helpt bedrijven in moeilijkheden en Gavin Johnston heeft expertise in productverbetering, aanwerving en IT.

Mia Haesevoets is van haar kant de zaakvoerder van Aimbizz en tevens grondlegger van het Structure Optimization Model Canvas, een tool die ondersteuning biedt bij de optimalisatie van bedrijven. Aimbizz heeft daartoe ook een eigen handboek, een online cursus en organiseert masterclasses en/of adviestrajecten. De klanten kiezen zelf op welke manier, met welke onderdelen en aan welk tempo hun bedrijven naar groei geleid worden. (MB)

Wilt u meer weten?