Nieuw op de Vlaamse markt: Amplitudo biedt uitgebreide ondersteuning aan boekhoud- en accountantskantoren

Kleine en middelgrote boekhoud- en accountantskantoren kunnen zich sinds kort aansluiten bij de coöperatieve Amplitudo. Deze organisatie, die uniek is in Vlaanderen, biedt een uitgebreid pakket aan diensten aan, waardoor de boekhoud- en accountantskantoren profiteren van de schaalvergroting én naar hun klanten toe alle dienstverlening van een groot kantoor kunnen verstrekken, zonder hun eigen identiteit en bedrijfsbeleid te verliezen. Concreet worden de boekhouders en accountants geholpen met hun ICT, marketing en human resources en kunnen ze beroep doen op 'Flying Advisers', een Think Tank en de Academy. "Onze leuze is 'Keep your balance'. Door de professionalisering van hun organisatie wordt de work-life balance van drukbezette boekhouders en accountants heel wat aangenamer", stelt initiatiefnemer en CEO Bjorn Bastiaensen.

Bjorn Bastiaensen liet zich voor Amplitudo inspireren in het buitenland, maar gaat nog een flinke stap verder. Bjorn Bastiaensen: "Ik ben in 2008 zelf met een boekhoudkantoor van start gegaan en nam de daaropvolgende jaren een zevental kantoren over. In mijn gesprekken met mijn collega's kwamen steeds dezelfde problematieken naar voor: de nood aan een goede ICT-oplossing, de nood aan kennis van alle vakdomeinen en het probleem van de continuïteit wanneer er onverwacht iets met de zaakvoerder gebeurt. Met Amplitudo bieden we daar een oplossing voor."

Bjorn Bastiaensen merkte dat binnen zijn kantorengroep B&L Fiduciaires reeds veel van deze problemen konden opgevangen worden. Begin 2013 begon dan de idee te rijpen om deze dienstverlening verder uit te bouwen voor collega's. Bjorn Bastiaensen heeft ondertussen zijn kantorengroep verkocht om zich volledig onafhankelijk op Amplitudo te kunnen storten. In vermogensplanner en marketing & salesdeskundige Tom Verbist en in financieel expert Guy Pittoors vond hij twee enthousiaste en complementaire vennoten.

ICT

Back-ups maken, een update installeren, nieuwe werknemers voor het softwareprogramma opleiden,... het vraagt allemaal tijd, die boekhouders en accountants liever aan hun corebusiness besteden. Amplitudo biedt via de cloud het performante en gebruiksvriendelijke software dat wordt uitgebreid met een fiscale databank. Amplitudo zorgt voor het onderhoud, de back-ups en de updates en verzorgt maandelijks een opleiding voor het programma. Omdat het pakket in de cloud draait, kan er vanuit eender welke locatie gewerkt worden. Bjorn Bastiaensen: "Het spreekt vanzelf dat een hogere graad van automatisatie een grotere rentabiliteit met zich meebrengt."

Marketing

De kantoren die zich aansluiten bij de Amplitudo-groep houden hun eigen naam en beleid. Bjorn Bastiaensen: "Amplitudo is een kwaliteitslabel, dat de coöperanten mee in hun briefwisseling en dergelijke kunnen voeren, zodat de eindondernemer weet dat hij met een sterk boekhoud- of accountantskantoor in zee gaat. We organiseren regelmatig nationale reclamecampagnes en zetten Amplitudo daarbij als een sterk merk in de markt. Onze coöperanten brengen we daarnaast ook netwerkvaardigheden bij, misschien atypisch voor onze sector, maar ik ben ervan overtuigd dat netwerken een absolute meerwaarde kan zijn."

Flying Advisers

Wanneer de zaakvoerder van een klein boekhoud- of accountantskantoor ernstig ziek wordt, of nog erger, plotseling overlijdt, is de continuïteit van het kantoor ernstig bedreigd. De coöperanten van Amplitudo kunnen in dat geval beroep doen op een 'Flying Adviser'. Bjorn Bastiaensen: "Flying Advisers zijn erkende boekhouders en accountants die als interim manager de operationele leiding van het kantoor op zich nemen tot een overnemer of een andere oplossing gevonden wordt. Doordat alle aangesloten kantoren met hetzelfde softwareprogramma werken, kan die interim manager zo aan de slag. In een latere fase zal het ook mogelijk zijn om een Flying Adviser te engageren voor een leuke onderbreking, bijvoorbeeld wanneer je als zaakvoerder niet met een wereldreis wil wachten tot je met pensioen bent."

Think tank

De Think tank waarop de aangesloten kantoren van Amplitudo beroep kunnen doen staat onder leiding van Luc Lingier. Amplitudo-leden met een technische vraag kunnen bij hem terecht voor een gepast antwoord. Luc Lingier werkt samen met een aantal externe partijen om indien nodig de adviezen verder uit te werken.

Academy

In de Academy van Amplitudo kunnen de coöperanten terecht voor interessante seminaries. Bjorn Bastiaensen: "Amplitudo zorgt ervoor dat de coöperanten binnen de Academy minimaal hun verplichte accreditatie-uren kunnen volgen. We laten steeds zeer vooraanstaande sprekers aan het woord. De seminaries worden alle gratis ter beschikking gesteld."

HR

Op het vlak van Human Resources neemt Amplitudo het HR-management op zich waarbij de aangesloten boekhouders en accountants gecoacht worden om hun personeel beter in te zetten en te motiveren, dit gekoppeld aan een rentabiliteitsstudie.

Overname- en startersbegeleiding

En dan is er nog de overname- en startersbegeleiding. Bjorn Bastiaensen: "Voor een starter wordt het heel eenvoudig om een boekhoud- of accountantskantoor op te richten. Hij of zij wordt immers in grote mate ondersteund door het platform van Amplitudo. Geïnteresseerde starters kunnen we eventueel ook in contact brengen met boekhouders of accountants die hun kantoor willen overlaten."

Alle diensten van Amplitudo zitten vervat in het pricing model, dat een percentage van de omzet bedraagt. In ruil worden de coöperanten vennoot van Amplitudo en delen ze in de winst. Er vallen ook een aantal kosten weg zoals ICT-licenties en seminaries. Een week na de opstart sloten reeds een tiental kantoren aan. Binnen afzienbare tijd wil Amplitudo een vaste waarde zijn voor en ondersteuning bieden aan tal van kleinere boekhoud- en accountantskantoren. (NV)

Bekijk de socials