Riwal België, hoogtewerkers van hoog niveau

Internationaal expert in verhuur en onderhoud van hoogtewerkers, schaarliften en verreikers.

Riwal België, met vestigingen in Wommelgem en Genk, maakt deel uit van de  internationale Riwal groep. Intussen bestaat Riwal 50 jaar en is deze internationale speler actief in bijna 70 landen met 67 depots verspreid over 16 landen. Riwal verhuurt hoogtewerkers, schaarliften en verreikers (heftrucks met uitschuifbare arm) aan klanten in diverse sectoren: industrie, logistiek, bouwsector, chemie, enz. 

Wereldwijd wordt Riwal ingeschakeld: van het nieuwe Nike gebouw in Laakdal tot infrastructuurwerken in Kazachstan. Riwal bezorgde ook als officieel partner-leverancier een boost aan de Volvo Ocean Boat Race 17-18. Tijdens de twaalf tussenstops van het traject Alicante-Den Haag leverde Riwal schaarliften voor de mobiele bootwerven om tussentijds onderhoud te doen. Riwal België verhuurt machines zonder operator. Als erkend IPAF-trainingsinstituut leidt het bedrijf wel operatoren op. 

Ben Maes, commercieel manager van Riwal België: “In de sector zijn we de eerste organisatie die VR (Virtual Reality) toepast zodat we in alle omstandigheden trainingen kunnen geven.” Ook bijzonder is dat Riwal het enige bedrijf ter wereld is dat diesel hoogtewerkers ombouwt naar elektrisch. Onder andere KLM maakt van deze dienstverlening gebruik. 

Continu investeren in mensen, kwaliteit en vernieuwing 

“Onze ambitie is de klant de best mogelijke service binnen onze industrie leveren. Enkele jaren geleden hebben we onze klanten wereldwijd bevraagd. Hoe snel leveren we service support? Hoe vaak gebeurt er iets met een machine binnen de drie dagen? Met de antwoorden op talrijke vragen kregen we een duidelijk beeld van wat de klant verwacht van een leverancier van hoogtewerkers en verreikers. Die gegevens combineerden we met de feedback van onze werknemers. Met die data stelden we onze ‘Riwal Way’ op.” 

Dankzij ‘the Riwal Way’ integreert het bedrijf best practices binnen en buiten de organisatie om de beste klantenervaring te realiseren. Dit gaat gepaard met belangrijke investeringen. Riwal heeft de afgelopen jaren gemiddeld zo’n 90 miljoen euro per jaar geïnvesteerd in zijn machinepark, medewerkers en optimalisatie van processen. 

 

The Riwal Way 

“The Riwal Way houdt ook in dat we onze complete verhuurcyclus voortdurend volgens de hoogste normen meten en analyseren, en op die manier alsmaar verbeteringen kunnen aanbrengen”, zegt Maes overtuigd. Die aanpak heeft ertoe geleid dat de Riwal-werkplaats in Qatar er hetzelfde uitziet als in Dordrecht. Alleen zo kan Riwal zijn eindobjectief halen: de grootste tevredenheid bij de klant. 

Veiligheid en efficiëntie: cruciale aandachtspunten bij hoogtewerken

“Veiligheid is onze hoogste prioriteit”, stelt Ben Maes. “Wereldwijd hebben we een vloot van meer dan 15.000 machines die allemaal voor levering en na gebruik grondig gecontroleerd worden en steeds goed onderhouden. Dit alles met de bedoeling de kost voor de klant zo laag mogelijk te houden.”   

Voor de klant is het belangrijk dat de machine met de juiste specificaties steeds tijdig op de opgegeven locatie wordt geleverd en ook opgehaald. Riwal België slaagt er in 95% van de gevallen in zelfs iets vroeger dan op tijd te leveren. Telkens een machine terug in de werkplaats komt, ondergaat ze een technische controle en wordt ze gewassen vooraleer ze opnieuw wordt verhuurd. Meestal zijn machines uit het Riwal-aanbod, met een topmerk zoals JLG, niet ouder dan drie à vier jaar. 

“Als er onverhoopt toch iets gebeurt met de machine, dan zijn onze servicemonteurs bereikbaar én beschikbaar voor de klant zodat de uitvoering van zijn werken niet in het gedrang komt”, benadrukt Ben Maes. 

Riwal Access4U

Dit Riwal-portaal in app vorm geeft klanten een up-to-date overzicht van de lopende en reeds afgesloten overeenkomsten voor machines die ze in huur hebben. Via dit portaal kunnen ze bij Riwal België een bestelling plaatsen of afmelden, facturatie raadplegen, localiseren waar een machine zich bevindt, enz. 

Ben Maes: “Ik kom uit de automotive business, meer bepaald wagenparkbeheer. Riwal België gaat meer en meer die richting uit. Door het Access4U-portaal kunnen aankopers, werfleiders en projectleiders zicht blijven houden op het machinepark. Zo helpen we de efficiëntie van onze klanten verhogen.” 

Anticiperen op de noden van de klant

Als kennispartner en totaalleverancier werkt Riwal België nu heel hard aan ‘the next job to be done after the Riwal Way’. 

Ben Maes: “Samen met onze klant gaan we na hoe wij kunnen helpen bij toekomstige werken die hij gaat uitvoeren. Aangezien Riwal België tot een groep behoort die wereldwijd operationeel is, kunnen wij het single point of contact zijn voor onze nationale klant die ook service wenst in het buitenland. Overal ter wereld kunnen wij onze klant ontzorgen.” Riwal België staat synoniem voor teamwork. Niet alleen intern, maar ook extern. 

“Wij vormen een team met onze klanten. Samen zoeken we naar de beste oplossingen en mogelijkheden. Samen kijken we vooruit”, concludeert Ben Maes.

Wilt u meer weten?