Rupelstreek Willebroek-Puurs groeit verder als logistiek centrum: ODTH wordt dubbel zo groot

De Rupelstreek, waar ooit de Boomse baksteen het levenslicht zag, heeft al lang een nieuwe toekomst gevonden als logistiek scharnierpunt. Mede dankzij First Class Logistics ODTH –Opslag en Distributie TerHagen- dat er is uitgegroeid tot een belangrijke speler op de logistieke markt. Het bedrijf breidt nu nog verder uit en verdubbelt haar opslag- en distributie-activiteiten in de regio.

"Toen in 1979 de steenbakkerijen in de streek één voor één over kop gingen" vertelt Jos De Wael, zaakvoerder van ODTH, "hebben we hier 12ha industrieterrein kunnen bemachtigen. Daar ben ik toen in een klein magazijn begonnen met het recycleren en repareren van paletten. Mijn vader geloofde echter in de toekomst van logistiek en dus zijn we gestart met ladingen pampers, die in de haven toekwamen, te vervoeren naar het binnenland. En dit op onze paletten. Geleidelijk aan kon ik terreinen bijkopen, in Terhagen, Boom, Puurs en Mechelen, en onze activiteiten verder uitbreiden. We bouwden magazijnen bij, vernieuwden en moderniseerden voortdurend."

Brabantse Poort

"Bij alle terreinen die ik aankocht" legt Jos De Wael uit, "hield ik rekening met de ligging –een AAA locatie– die paste binnen onze groei en visie. Momenteel komen de goederen toe met vrachtwagens uit Frankrijk en West-Europa, binnen een actieradius van 500 km. Vervolgens worden ze in onze magazijnen opgeslagen en via de inlandterminal TCT met schepen verder naar de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam vervoerd. Vandaar reizen ze naar hun bestemming, waar ook ter wereld. Anderzijds ontvangen wij consumptiegoederen uit gans de wereld die we naar hun bestemming in het Europese binnenland verspreiden. Logistiek is een kwestie van organisatie en communicatie en dat zit bij ODTH in de genen. Zo is één van onze sterktes de directe aansluiting op alle vervoersmodaliteiten. Via onze terreinen in Puurs vervoeren we de goederen via het spoor, via de containerterminal in Willebroek gebruiken we het watertransport, en in Rumst en Mechelen Zuid benutten we het wegvervoer. Dankzij het optimaal benutten van deze Brabantse Poort kunnen we bovendien de piekmomenten in al onze magazijnen –een vast gegeven binnen de logistiek– perfect opvangen en invullen met onze vaste pool aan werknemers."

Black Box

"Logistiek betekent ook oplossingen bedenken om snel en doeltreffend te kunnen werken" licht Jos De Wael toe. "Investeren in technieken, materiaal en opslagruimte is daarom geen luxe. Elk pakket bij ODTH is traceerbaar dankzij een ingenieus scanningsysteem. Wij zijn ook gespecialiseerd in het opslaan van spuitbussen met drijfgassen en dat vereist een gespecialiseerde aanpak. Onze systemen zijn zo uitgerust dat fouten praktisch uitgesloten zijn. Netheid en hygiëne zijn hierbij onontbeerlijk. Onze Black Box is echter het neusje van de zalm. In Rumst tellen we 60.000m² magazijnen vol goederen. Om vrachtwagens niet te laten rondrijden om te laden en lossen, hebben we in het midden een volautomatische Black Box geplaatst. Non stop rijden vorkheftrucks, aangestuurd via een Warehouse Management System daar goederen naartoe, en de Black Box sorteert die per vrachtwagen. 300 paletten per uur of 8 vrachtwagens worden zo verwerkt."

Groei betekent toekomst

"Al onze bestaande magazijnruimte is momenteel verzadigd" zegt Jos De Wael. "Vandaar dat we nu een verdubbeling van onze capaciteit nastreven. Op onze terreinen in Terhagen gaan we 5.000m² magazijnen bijbouwen, in Willebroek 35.000m², 33.000m² in Puurs, en in Mechelen ontwikkelen we 55.000m² industriegrond. Met ODTH geloof ik dus in de toekomst van opslag en distributie in de regio Rupelstreek en de kanaalzone. Onze ligging maakt ons tot één van de belangrijke logistieke poorten naar en van Antwerpen, en de rest van de wereld."

Bekijk de socials