“Schoppen tegen de schenen van de grote jongens”

Jong, dynamisch, creatief en enigszins rebels, dat is een juiste omschrijving voor Teranga Quality catering. Zaakvoerder Christophe Lecoque startte het bedrijf ruim vier jaar geleden met zaakvoerder Natan Goffin. De twee jonge ondernemers hebben een passie voor alles rond gastronomie. Samen brengen zij de fijne restaurant keuken tot bij ieder feest en evenement. Met een beperkte vaste crew en mobiele keukens kunnen zij zeer flexibel werken en hebben zij een lage kosten structuur. Ondanks het feit dat ze zich in het hogere segment van de catering bevinden, kunnen zij hierdoor echt het verschil maken en meerwaarde bieden ten opzichte van de grote cateringbedrijven.

De (mobiele) keuken

“Onze keuken kan het beste omschreven worden als eigentijds kosmopolitisch met een regionale inslag. Een productkeuken met respect voor de natuur en haar seizoenen. We werken veel met seizoengebonden producten van lokale leveranciers, maar vullen dat aan met ingrediënten vanuit de hele wereld. Zo ontstaat er een creatieve mix van klassieke elementen met een moderne, wereldse toets. De nadruk ligt vooral op verfijning, welke ook sterk terug te vinden is in de presentatie van onze gerechten,” vertelt Christophe Lecoque.

“Uniek aan ons ten opzichte van andere cateraars, is dat wij werken met mobiele keukens,” vervolgt hij. “We beschikken over een containerformaat trailer met volledig geïnstalleerde professionele keuken. Dat betekent dat al de gerechten terplekke worden bereid. Een veel betere kwaliteit dus dan het ter plaatste opwarmen van vooraf bereidde gerechten, zoals meestal gebeurt bij catering. Hierdoor kunnen we erg flexibel en op iedere locatie werken. Daarnaast hoeven klanten hun eigen keuken niet ter beschikking te stellen, dat scheelt een hoop ongemak.”

Concepten uitwerken

“Het liefste werken we voor onze klanten een totaalconcept uit,” legt Christophe Lecoque uit. “We kunnen dan echt een beleving neerzetten. De gerechten en de presentatie ervan, de aankleding en de bediening, ze dragen allemaal bij aan de totale look & feel van een evenement. Wanneer we bijvoorbeeld ingehuurd worden voor een bedrijfsfeest dan is het DNA van het bedrijf terug te zien in het feest.”

Medebepalend voor het succes van een evenement of feest is de kwaliteit van de bediening. “We hebben jong en dynamisch bedienend personeel welke met een glimlach in de zaal staan en zorgen voor een goede sfeer. We zijn heel tevreden met de crew die we nu hebben samengesteld. Ze zijn goed opgeleid en fungeren echt als trotse ambassadeurs van Teranga.”

Trends cateringmarkt

De zaakvoerders van Teranga volgen de trends in de cateringbranche op de voet en dat zetten ze om in nieuwe concepten. Zo was Teranga de eerste cateraar die met het concept Streetfest kwam. “We volgden met Streetfest in wezen de Foodtruck trend. Wij maakten er een eigen concept rond met de sfeer en aankleding van een foodtruckfestival, maar met gerechten die net even anders zijn dan bij een gemiddelde foodtruck. Geen hamburgers meer maar bijvoorbeeld wel culinaire hotdogs, genaamd smoking dogs.” Een andere trend die Christophe Locoque bemerkt binnen zijn branche is dat de budgeten voor evenementen en feesten naar beneden zijn gegaan. “We merken dat mensen minder willen uitgeven en dat het geen foie gras meer hoeft te zijn. Ook wordt de aankleding en de styling van een evenement steeds belangrijker. De gasten moeten naar huis gaan met het gevoel echt iets unieks beleefd te hebben. Dat is voor ons een must. Wij zijn flexibel, springen hierop in en ontwikkelen concepten die daar perfect in passen.” (MRB)