Sonal vergelijkt cloud telefonie en VOIP bij internetstoring

Bij een internetpanne zijn veel bedrijven telefonisch niet meer bereikbaar. Maar wie wordt het hardst getroffen? Telefoniespecialist Sonal maakt een vergelijking tussen cloud telefonie en een telefooncentrale met VoIP (Voice Over IP).

Stel: door graafwerken in de straat valt een bedrijf zonder internet. Wat is het gevolg?

1. Cloud telefonie

Neem een organisatie met 20 medewerkers. Ze maken gebruik van een virtuele telefooncentrale, hebben één vast nummer en via een keuzemenu worden inkomende oproepen gescheiden voor de technische dienst en de administratie. Het bedrijf merkt na de panne onmiddellijk dat inkomende, uitgaande en interne oproepen niet meer mogelijk zijn. Het bedrijf is dan wel zonder internet gevallen, maar de virtuele centrale zelf is niet getroffen, aangezien deze zich op een andere locatie bevindt. Alleen loopt het fout wanneer de centrale tracht om een oproep door te schakelen naar een toestel dat getroffen werd door de internetpanne.

Oplossing?

In plaats van de oproepen door te schakelen naar de gebruikelijke telefoontoestellen, kunnen de oproepen doorgestuurd worden naar een GSM of smartphone. Dit kan ofwel automatisch gebeuren via een vooraf ingesteld cascadesysteem, ofwel kan een van de medewerkers via de smartphone het belplan aanpassen. Iemand die het bedrijf belt, zal dan in de praktijk weinig of niets merken van de internetproblemen.

Uitgaande oproepen

Via een app is het mogelijk om met de smartphone uitgaande gesprekken te voeren onder het vaste nummer. De bestemmeling krijgt bij de oproep het vast nummer van de firma te zien, hoewel de oproep via de GSM gebeurt. 

2. Fysieke centrale

In tegenstelling tot zijn virtuele evenknie zal de fysieke telefooncentrale wel afgesloten zijn van de buitenwereld. Bij een poging tot oproep zal men onmiddellijk een storingsbericht horen, en niet het keuzemenu.

Oplossing?

Aangezien de oproepen niet gescheiden kunnen worden door het keuzemenu, en het bedrijf over slechts één vast nummer beschikt, kan men er hooguit voor zorgen dat alle inkomende oproepen worden doorgeschakeld naar een GSM. Dit betekent natuurlijk wel dat alle oproepen, zowel voor de technische dienst als voor de administratie, bij dezelfde persoon terechtkomen.

Interne en uitgaande oproepen

In tegenstelling tot de situatie met de virtuele centrale kan men nog wel de collega in het aanpalende kantoor bellen. Uitgaande oproepen zijn alleen mogelijk via een GSM, maar de ontvanger van deze oproep zal het nummer van de GSM zien verschijnen, en niet het vast nummer van het bedrijf.

Conclusie?

Cloud telefonie is beter gewapend tegen internetstoringen dan een fysieke centrale die zich binnen de muren van het bedrijf bevindt. Let wel: niet alle Cloud platformen zijn even gebruiksvriendelijk en beheersbaar. Tip: download het Sonal e-book over Cloud telefonie: www.sonal.be/gids

Wilt u meer weten?